Too Good To Go kontra Foodsi – kto ratuje więcej jedzenia i serc? Kulisy wejścia na polski rynek i walka z marnowaniem żywności – Wywiad

Too Good To Go i Foodsi – dwie aplikacje, które pomagają ratować jedzenie przed zmarnowaniem – zyskują popularność w Polsce. Rozmawiamy z Beatą Pałczyńską, PR Managerką Too Good To Go, o kulisach wejścia na rynek, różnicach między platformami i wpływie społecznym ich działań.

  1. Globalny problem, lokalne rozwiązania

Dlaczego marnowanie jedzenia stało się jednym z kluczowych problemów XXI wieku?

Ponad 1/3 globalnej żywności (40%) marnuje na różnych etapach łańcucha dostaw (WWF, 2021). Co szokujące najwięcej marnujemy w naszych domach. Zacznijmy do tego, co przemawia do nas najbardziej. Wyrzucając jedzenie, wyrzucamy pieniądze. W Polsce, jest to około 3000 złotych rocznie na gospodarstwo domowe. Są to jednak dane sprzed wysokiej inflacji. Dziś to już inna kwota. Drugi aspekt to kwestie etyczne. Wystarczyłoby uratować jedną czwartą tego co marnujemy, żeby wykarmić wszystkich, głodujących na świecie. Trzecia sprawa to wpływ na środowisko. Wyrzucając jedzenie marnujemy znacznie więcej niż to, co widzimy. Jedzenie to zasoby. Ziemia, woda, energia, ludzka praca. Produkcja żywności, która ostatecznie zostaje zmarnowana, zajmuje powierzchnię większą niż obszar Chin (WWF, 2024). Problem marnowania żywności jest złożony i nie da się go rozwiązać z dnia na dzień. Potrzebujemy mądrych regulacji i współpracy wielu stron: rządów, firm, organizacji i nas wszystkich.

Czym są aplikacje takie jak Too Good To Go czy Foodsi i jak działają w praktyce?

Aplikacja Too Good To Go powstała 10 lat temu. Łączy użytkowników ze sklepami, restauracjami, piekarniami, supermarketami, hotelami, stacjami benzynowymi i innymi miejscami, w których pod koniec dnia zostają nadwyżki jedzenia. Wystarczy kilka kliknięć, by nawet za ¼ ceny kupić nadal świeże, niesprzedane produkty, które w innym wypadku trafiłyby do kosza. W kwietniu br. w aplikacji Too Good To Go w Polsce zadebiutowała nowa usługa – Box Too Good To Go – która umożliwia ratowanie większych ilości jedzenia przed zmarnowaniem od znanych producentów z dostawą pod wskazany adres lub do Paczkomatu. Rozwiązanie najpierw było testowane i dopracowywane na innych rynkach, a gdy okazało się skuteczne, wprowadziliśmy je do Polski, aby zwiększyć nasz wpływ.

Marnowanie jedzenia to ogromne wyzwanie, dlatego koncentrujemy się na rozwijaniu najlepszych rozwiązań, czerpiemy wiedzę z różnych rynków, by działać skutecznie.

Skąd wzięło się zainteresowanie Polaków takimi rozwiązaniami?

Polacy są wyjątkowo zaangażowanymi użytkownikami aplikacji. Cenią sobie racjonalne podejście do budżetów domowych, lubią kupować dobre jedzenie za mniej, jednocześnie robiąc coś dobrego dla środowiska. Wszystkie te potrzeby zaspokaja Too Good To Go. Aplikację doceniają nie tylko konsumenci, ale przede wszystkim właściciele biznesów. Dzięki Too Good To Go mają nowy kanał sprzedaży nadwyżek, przez co są w stanie odzyskać część zainwestowanych środków.

2. Too Good To Go – globalny gracz wchodzi do Polski

Kiedy Too Good To Go pojawiło się w Polsce i co zadecydowało o wyborze naszego rynku?

Too Good To Go rozpoczęło działalność w Polsce w 2019 roku – właśnie świętujemy 6. urodziny. W ostatnich latach Polska odnotowała dynamiczny rozwój, a jej rozwijająca się scena gastronomiczna, sektor retail oraz rosnąca świadomość konsumentów na tematy związane z ekologią stworzyły idealne warunki dla ekspansji.

Z jakimi trudnościami musieliście się zmierzyć w początkowej fazie działalności? Jakie były reakcje pierwszych użytkowników i restauratorów?

Tworzenie nowej kategorii i bycie liderem w branży wiąże się z pewnymi wyzwaniami: nawigowaniem po nieznanych wodach, inspirowaniem konsumentów i partnerów oraz wyznaczaniem standardów działania. To kluczowy element naszej tożsamości. Gdy w 2015 roku Too Good To Go rozpoczynało działalność, wielu konsumentów i firm nie zdawało sobie jeszcze sprawy ze skali marnowania żywności i nie traktowało tego problemu jako priorytetowego. Wyzwaniem była edukacja: pokazanie dlaczego warto działać w tym obszarze. Nasz szybki rozwój jest dowodem na to, że wielu z nich uwierzyło w naszą misję i, co najważniejsze, nadal ją wspiera.

3. Foodsi kontra Too Good To Go – podobieństwa i różnice

Jakie są kluczowe różnice między Too Good To Go a Foodsi?

W Too Good To Go koncentrujemy się na tworzeniu realnego wpływu na dużą skalę. Tym, co nas wyróżnia, jest siła naszej globalnej społeczności, ciągłe innowacje oraz kompleksowe podejście w przeciwdziałaniu marnowania żywności. Too Good To Go powstało 10 lat temu i obecnie to największy marketplace do zarządzania nadwyżkami żywności na świecie, dostępny na 3 kontynentach, w 19 krajach. Globalnie z aplikacji korzysta 120 milionów użytkowników i 180 000 partnerów.

Chcemy być wszędzie tam, gdzie marnuje się żywność. W tym roku w Polsce uruchomiliśmy usługę Box Too Good To Go, dzięki której użytkownicy mogą ratować jedzenie przed zmarnowaniem od znanych marek bez wychodzenia z domu, w formie wygodnej dostawy. Przejęliśmy od partnerów całą logistykę tworząc nowy model biznesowy, więc nie jesteśmy tylko pośrednikiem jak inne znane tego typu rozwiązania. Rozwijamy również Platformę Too Good To Go – to narzędzie oparte na AI wspierające duże sieci w skutecznym zarządzaniu datami przydatności produktów na półkach.

Wyróżniają nas również kampanie edukacyjne i liczne badania społeczne, dzięki którym możemy lepiej zrozumieć problem i skuteczniej edukować. Jednym z najważniejszych projektów jest kampania Często Dobre Dłużej: Popatrz, Powąchaj, Posmakuj. Wspólnie z producentami takimi jak Unilever, Danone, Nestlé, Arla, Kaufland umieszczamy specjalne oznaczenie na 6 miliardach produktów rocznie, edukując konsumentów, by korzystali ze swoich zmysłów oceniając żywność po dacie. Badania pokazują, że dzięki temu lepiej rozumieją daty przydatności i wyrzucają mniej – to realny wpływ, bo to właśnie w domach marnuje się 55% żywności. Aż 10% zmarnowanego jedzenia w Europie jest wynikiem błędnej interpretacji dat ważności. A jak pokazują badania SGGW, wiele produktów może być dobre do spożycia nawet 6 miesięcy i dłużej.

Wzrost Too Good To Go w Polsce napędzany jest przez trzy kluczowe czynniki: silną i zaangażowaną społeczność, sprawdzony globalny model oraz stałe innowacje.

W czym Too Good To Go wypada lepiej niż Foodsi? A gdzie to konkurencja może mieć przewagę? Jak wygląda Wasza współpraca z lokalami gastronomicznymi w porównaniu z modelem Foodsi?

W Too Good To Go wierzymy, że naszym prawdziwym konkurentem jest kosz na śmieci. Im więcej podmiotów działa na rzecz ograniczenia marnowania żywności, tym lepiej dla planety. Dotyczy to zarówno naszych partnerów optymalizujących swoje procesy, jak i rozwiązań takich jak Too Good To Go.

W ubiegłym roku wprowadziliśmy tzw. dynamic pricing, który został entuzjastycznie przyjęty przez partnerów. To pozwala uratować jeszcze więcej dobrego jedzenia przed zmarnowaniem. Mechanizm jest prosty. Jeśli przez dłuższy czas nie będzie zainteresowania w aplikacji na Paczkę Niespodziankę, jej cena może spaść z ½ do nawet ¼ ceny wyjściowej.

Czy zauważacie różnice w grupach użytkowników obu aplikacji?

Nasi użytkownicy to przede wszystkim osoby, które są świadomie ekologicznie, chcą oszczędzać, są otwarte na nowe technologie, lubią niespodzianki i różnorodność w codziennym menu. Są w różnym wieku – od studentów po rodziny i osoby starsze. Rozwiązanie Too Good To Go jest dla każdego.

4. Od start-upu do społecznego ruchu – jak wygląda sytuacja dziś?

Jak wygląda dziś działalność Too Good To Go w Polsce? Ilu macie aktywnych użytkowników i partnerów?

Z aplikacji Too Good To Go w Polsce korzysta 4,5 miliona użytkowników oraz ponad 8 200 partnerów. Niedawno osiągnęliśmy kolejny kamień milowy, jakim było uratowanie 15 mln Paczek Niespodzianek. Dziś, po sześciu latach działalności, współpracujemy z imponującą liczbą 8 200 partnerów, wśród których są m.in. Carrefour, Biedronka, Auchan, Costa Coffee, Starbucks, Green Caffe Nero, North Food, Gorąco Polecam, BP, Shell, Circle K. Popularność naszej aplikacji wciąż rośnie. W ramach rozwiązania Box Too Good To Go współpracują z nami takie marki jak Sonko, Heinz, OSHEE, Pudliszki, Mieszko, Lipton.

Jakie największe zmiany zaszły od początku Waszej działalności na naszym rynku?

Obserwujemy rosnącą świadomość na temat niemarnowania żywności, w którą szczególnie zaangażowały się media, np. udostępniając wyniki naszych badań, które są bardzo chętnie cytowane i wyznaczają ramy dyskusji publicznej na ten temat. To budujące.

Jakie funkcjonalności aplikacji są najbardziej cenione przez użytkowników?

Ogromnym zainteresowaniem cieszy się usługa Box Too Good To Go. W ciągu zaledwie kilku dni od uruchomienia, użytkownicy uratowali 160 tys. produktów przed zmarnowaniem.

Dużą zmianę odegrała także funkcja “Zapytaj Znajomego”. Życie bywa nieprzewidywalne, a plany ulegają zmianom, przez co nasi użytkownicy nie zawsze byli w stanie dotrzeć po Paczkę Niespodziankę w wyznaczonych godzinach odbioru. Dlatego wprowadziliśmy funkcję, która – jak się okazało – jest game changerem. Teraz mogą w prosty sposób zapytać znajomego i powierzyć mu misję uratowania Paczki Niespodzianki z możliwością przesunięcia paska w aplikacji podczas odbioru Paczki.

Nie mogę nie wspomnieć, że użytkownicy cenią sobie też możliwość korzystania z aplikacji Too Good To Go za granicą, podczas podróży. Mają aż 19 krajów do odkrycia w tym Danię, Wielką Brytanię, Szwajcarię, Australię, Stany Zjednoczone, gdzie jedzenie jest znacznie droższe niż w Polsce.

Czy pandemia COVID-19 miała wpływ na Waszą działalność?

Oczywiście. Podstawą naszej działalności jest prowizja od uratowanych Paczek Niespodzianek. Kiedy gastronomia nie funkcjonowała, nie zarabialiśmy.

5. Społeczna odpowiedzialność i realny wpływ

Jakie konkretne efekty ograniczenia marnowania żywności możecie już dziś zmierzyć?

Too Good To Go to realna korzyść finansowa. Wystarczy uratować dwie Paczki Niespodzianki w tygodniu, by w skali roku oszczędzić na jedzeniu około 2700-3000 zł. Zyskują również firmy – tylko w sieci Auchan wartość uratowanych nadwyżek żywności przekroczyła 30 milionów złotych. Bez Too Good To Go znaczna część tych produktów trafiłaby do kosza, generując niepotrzebne straty.

Ale Too Good To Go nie tylko oszczędność dla portfela. Każda uratowana Paczka Niespodzianka (1kg) to 2.7kg unikniętych emisji CO2e i oszczędność zasobów: 810 litrów wody i 2.8 m2 gruntów, które nie zostały wykorzystane na marne. Uratowanie 15 milionów posiłków pozwoliło uniknąć zmarnowania aż 12 milionów litrów wody. To tyle, ile pomieściłyby 4 860 basenów olimpijskich.

Czy prowadzicie kampanie edukacyjne lub współpracujecie z samorządami i NGO?

Regularnie prowadzimy badania społeczne, aby nasze działania edukacyjne odpowiadały na realne wyzwania. W końcu naszą misją jest inspirowanie do wspólnego działania na rzecz ograniczenia marnowania żywności.

Właśnie dlatego prowadzimy inicjatywy edukacyjne w trzech kluczowych obszarach. Kampania „Często Dobre Dłużej” (1) od lat uczy konsumentów, jak świadomie czytać etykiety na produktach. Wg. naszych badań aż 52% Polaków nie rozróżnia dat “należy spożyć do” oraz “najlepiej spożyć przed”. Kampania inauguracyjna wspierana była przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. W ramach „Business Leaders of Tomorrow” (2) prezentujemy inspirujące przykłady działań biznesowych na rzecz środowiska i udowadniamy, że ekologia może iść w parze z biznesem. Z kolei „Too Good To Go Next Gen” (3) to szereg działań i materiałów edukacyjnych przygotowanych z myślą o przyszłym pokoleniu.  
Współpracujemy także z wieloma podmiotami, między innymi z Fedearcją Polskich Bankami Żywności czy Fundacją Daj Herbatę.

Czy TGTG to tylko aplikacja, czy może społeczny ruch?

Too Good To Go to znacznie więcej niż tylko aplikacja – to przede wszystkim zaangażowana społeczność 120 milionów użytkowników i 180 000 partnerów, którzy każdego dnia realnie zmniejszają skalę marnowanego jedzenia.

6. Co dalej? Plany na rozwój i nowe kierunki

Czy planujecie rozwój aplikacji – wejście do mniejszych miast lub nowe funkcje? Jakie globalne trendy w ratowaniu żywności mogą pojawić się także u nas?

Tak. Mamy solidne fundamenty, które pozwalają nam rozwijać się nie tylko w dużych miastach. Naszym celem jest dalsze zwiększanie wpływu – pozyskiwanie kolejnych partnerów i użytkowników, aby żadna dobra żywność się nie marnowała. W 2025 roku skupimy się także na rozwijaniu usługi Box Too Good To Go, bo widzimy tu duże zaangażowanie zarówno ze strony producentów, jak i użytkowników, nie tylko w Polsce. Niebawem ogłosimy również kolejne nowości.

7. Mniej marnowania, więcej ratowania

Jaką rolę mają do odegrania zwykli użytkownicy w walce z marnowaniem jedzenia?

Kluczową! Użytkownicy, wspierając naszą ideę, nie tylko oszczędzają pieniądze, ale przede wszystkim mają realny wpływ na zmniejszenie skali marnowanego jedzenia.

Dlaczego warto dać szansę Paczkom Niespodziankom i wspierać ideę Too Good To Go?

Marnowanie żywności odpowiada za 10% wszystkich emisji gazów cieplarnianych na świecie (WWF, 2021). Według raportu Project Drawdown (2020) ograniczenie marnowania żywności to najskuteczniejsze działanie, jakie można podjąć, by przeciwdziałać zmianom klimatu i ograniczyć wzrost temperatury do 2˚C do roku 2100. W Too Good To Go ratujemy 4 Paczki Niespodzianki na sekundę. W tym samym czasie 80 000 marnuje się. To pokazuje, że jest miejsce na jeszcze większy wpływ 🙂

Too Good To Go nie tylko pomaga oszczędzać, ale przede wszystkim zmienia sposób, w jaki postrzegamy jedzenie i jego wartość. W czasach kryzysu klimatycznego, rosnących cen i nadprodukcji – każde uratowane jedzenie to wygrana dla portfela, planety i społeczeństwa.

Wywiad przeprowadzono w czerwcu 2025r.

GALLERYWARSAW

Portal o sztuce, modzie i rzemieślniczych outsiderach, zgłębiający najciekawsze zjawiska na scenie twórczej. Łączy współczesne trendy z klasyką, przenikając kulturę wysokiej sztuki z nurtami alternatywnymi. Portal oferuje artykuły, wywiady i relacje z wystaw, promując niezależnych artystów o wyjątkowych stylach i podejściu do tworzenia – od awangardowych obrazów po ręcznie szyte buty.

Wiadomości

Polecane

Szukasz roweru w Warszawie? Sprawdź naszą ofertę i ruszaj w drogę

0
Warszawa to miasto, które oferuje doskonałe warunki do poruszania się na rowerze, a rosnąca sieć ścieżek rowerowych zachęca coraz więcej osób do wyboru tego...
×