Dzięki dodatkowym środkom pozyskanym przez Urząd Dzielnicy Ursynów, jeszcze w tym roku chcemy przebudować jedną z najstarszych dróg dla rowerów w dzielnicy – na ul. Wąwozowej.
Obietnicę realizacji inwestycji złożył na spotkaniu z mieszkańcami Ursynowa prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. Dzielnica ta posiada jedną z najrozleglejszych w stolicy sieci tras rowerowych, co jednak wiąże się z tym, że część z nich ma już swoje lata. Dlatego na Wąwozowej potrzebne jest więcej niż tylko remont nawierzchni. Wymaga to przygotowania od podstaw szczegółowego projektu i zabezpieczenia środków na jego realizację. Szansa na realizację tej inwestycji pojawiła się dzięki dodatkowym środkom wygospodarowanym przez Urząd Dzielnicy Ursynów. Rada m.st. Warszawy właśnie przesunęła je do budżetu ZDM, dzięki czemu możliwe będzie zrealizowanie tej inwestycji jeszcze w tym roku.
Aby to było możliwe w tak krótkim terminie, konieczne jest zaangażowanie dodatkowych sił projektowych – dokumentacja jest przygotowywana przez pracowników ZDM, co pozwala przyspieszyć realizację. Projekt jest już w trakcie uzgodnień i niedługo ruszy przetarg na realizację robót budowlanych.
Droga dla rowerów na ulicy Wąwozowej powstała na przełomie wieków i znacząco odstaje od współczesnych standardów projektowych. W najgorszym stanie jest odcinek od alei KEN do ulicy Jana Rosoła. Został częściowo wykonany z płyt chodnikowych, które po latach są nierówne i popękane. Od chodnika, również będącego w złym stanie, oddziela ją wysoki krawężnik, który z czasem zaczął się kruszyć i rozpadać. Od dekady w Warszawie obowiązują wytyczne, w myśl których drogi dla rowerów powinny mieć nawierzchnię asfaltową. Kilka lat temu miasto wdrożyło również standardy piesze, do których sukcesywnie dostosowywane są kolejne chodniki.
Wspomniany odcinek między aleją KEN a ulicą Rosoła zostanie objęty kompleksową przebudową. Droga dla rowerów zostanie wykonana w całości z asfaltu, zniknie też niebezpieczny krawężnik. Między ulicą Zaruby a stacją metra Kabaty trasa zyska zupełnie nowy przebieg. Zostanie poprowadzona bliżej ulicy, czyli w sposób wygodniejszy dla rowerzystów i jednocześnie bezpieczniejszy dla pieszych. Wyremontujemy też pobliską drogę dla rowerów w parku im. Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego. Przysłowiową wisienką na torcie będą dwie nowe wiaty rowerowe, które ustawimy przy stacji metra Kabaty, tworząc z niej prawdziwy rowerowy parking „Bike & ride”.
Wyremontowane będą również chodniki. Standardem przy tego typu pracach jest oczywiście obniżenie krawężników oraz montaż oznakowania ostrzegawczego dla osób niewidomych i niedowidzących.
ZDM jest przekonany, że po zakończeniu inwestycji jedna z najgorszych dróg rowerowych w Warszawie stanie się jedną z najlepszych. Byłby to nie pierwszy taki przypadek. Warto wspomnieć remont drogi rowerowej na ulicy Banacha, która jeszcze kilka lat temu była w bardzo podobnym stanie. Obecnie bije rekordy popularności i zbiera bardzo dobre recenzje w społeczności warszawskich rowerzystów. W tym roku remont przeszły m.in. popularne ciągi na ul. Wołoskiej czy ul. Powstańców Śląskich.