Praska kamienica z pięknie malowaną klatką schodową

Zakończyły się badania konserwatorskie i prace ratunkowe na klatce schodowej jednej z najpiękniejszych kamienic na warszawskiej Pradze. Dotyczyły one m.in. polichromii znajdującej się na stropie, ścian, stolarki okiennej i drzwiowej oraz balustrady przy schodach.

Ulica Wileńska od początku wyróżniała się spośród innych praskich arterii. Szeroka, z szynami tramwaju – najpierw konnego, później elektrycznego, zabudowana wielopiętrowymi kamienicami była wizytówką Nowej Pragi. Sąsiedztwo dworca także zobowiązywało. Nic dziwnego, że dom pod numerem 21, zbudowany około roku 1911 r., otrzymał elegancką secesyjną elewację oraz niebanalny wystrój klatki schodowej.

Polichromia na stropie z początku XX wieku

Idylliczna scenka jest pozostałością po wytwornej dekoracji wnętrz. Przykładów polichromii figuralnych na klatkach schodowych warszawskich kamienic z końca XIX i początku XX wieku nie jest wiele. Nawet na Pradze-Północ, której zabudowa nie uległa tak dużym zniszczeniom w czasie II wojny światowej, wymalowania spotyka się rzadko.

Putta, kwiaty i kaczka w locie

Malowidła obramowane sztukaterią, pokrywają cały strop ostatniej kondygnacji głównej klatki schodowej. Dekoracyjne obramowanie tworzy wić roślinna z brązowymi liśćmi i kremowymi kwiatami. Środek wypełnia niebo, na którego tle umieszczono cztery putta. Postacie uskrzydlonych chłopców trzymają lutnię, otwarty zeszyt, kiść winogron i dzban. Naprzeciwko putt znajduje się kartusz z monogramem ze splecionych liter H i M (Haim Winkler, właściciel kamienicy). Od strony drzwi do mieszkań namalowano dziką kaczkę w locie.

Na podstawie wykonanych odkrywek i badań konserwatorka dzieł sztuki Maria Sęk-Pudłowska sformułowała program prac konserwatorskich. Najbardziej zniszczone partie malowidła zostały poddane pracom ratunkowym.

Pozostałe dekoracje

Dekoracje reprezentują styl eklektyczny. Wykonano zarówno dekoracje pasowe, ornamentalne, jak i roślinne. Polichromie malowano w jasnej, stonowanej kolorystyce. Rysunek jest wykonany głównie brązową linią i wypełniony płaskim kolorem z lekkim, laserunkowym cieniowaniem.

Lamperia w technice olejnej

Partie ścian tworzące lamperię zostały inaczej potraktowane niż ściany. Najpierw nałożono na nie żółtą szpachlówkę wyrównującą, a następnie namalowano ciemnobrązową dekorację przypominająca marmur lub swobodnie malowane słoje drewna. Wykonano ją w technice olejnej. Na oryginalnej dekorowanej warstwie lamperii są co najmniej cztery warstwy przemalowań, w niektórych miejscach nawet więcej.

Brązowe drzwi i okna

Stolarka okienna oryginalnie miała kolor brązowy. Później była przemalowana przynajmniej pięciokrotnie na różne kolory. Drzwi do mieszkań także były oryginalnie brązowe, z namalowanym na nich mazerunkiem. Na innych drzwiach w większości oryginalne warstwy zostały usunięte w trakcie remontów drzwi.

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

GALLERYWARSAW

Portal o sztuce, modzie i rzemieślniczych outsiderach, zgłębiający najciekawsze zjawiska na scenie twórczej. Łączy współczesne trendy z klasyką, przenikając kulturę wysokiej sztuki z nurtami alternatywnymi. Portal oferuje artykuły, wywiady i relacje z wystaw, promując niezależnych artystów o wyjątkowych stylach i podejściu do tworzenia – od awangardowych obrazów po ręcznie szyte buty.

Wiadomości

Polecane

Warsaw Presidential Hotel: Ikona luksusu i prestiżu

0
Warsaw Presidential Hotel to synonim luksusu, elegancji i prestiżu. Ten pięciogwiazdkowy obiekt położony w sercu Warszawy od dekad przyciąga uwagę najbardziej wymagających gości –...
×