REDAKCJA

REKLAMA

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Podróż w głąb Świętokrzyskiej

Strona główna Infrastruktura Podróż w głąb Świętokrzyskiej

To jedna z najgłębszych stacji II linii metra i jedyna, która została zbudowana pod istniejącą już linią podziemnej kolejki.

Dziewiętnaście metrów pod powierzchnią ziemi rozciąga się najniższa kondygnacja, a na niej wyniesiony ok. 2 m ponad płytę fundamentową peron  pasażerski – aktualnie rozdzielony na dwie części. Przerwa znajduje się w miejscu, nad którym pozostawiono otwór technologiczny. Z uwagi na potrzeby transportu pionowego materiałów budowlanych, platforma w tej części hali odpraw zostanie uzupełniona na późniejszym etapie robót. Podobnie ma się sytuacja na końcowych odcinkach platformy peronowej. Zostaną one uzupełnione po zakończeniu prac związanych budową dwóch przepompowni. Ponadto, po obu stronach peronu trwa tutaj łączenie korpusu stacji z tunelami metra. Na styku ściany korpusu i pierścienia powstaje specjalny portal uszczelniający zarówno wnętrze obiektu, jak i wnętrze tunelu.
Na samej płycie peronu, pomiędzy dwoma rzędami kolumn (których w sumie na stacji będzie 34), dostrzeżemy konstrukcję podpierającą jedne z najdłuższych, obok stacji Centrum Nauki Kopernik, schodów ruchomych. Jedną z dwóch wciągarek łańcuchowych, które posłużą do instalacji tych schodów, już zamontowano.
Tymczasem piętro wyżej, w przestrzeni technologicznej, do której dostęp posiadać będzie jedynie uprawniony do tego personel, trwają prace murarskie, tynkarskie i malarskie. Z przestrzeni kondygnacji -2, gdyż o niej właśnie mowa, wyłoniły się już wszystkie pomieszczenia techniczne. W niektórych z nich montowane są drzwi, w innych – jak w przypadku podstacji trakcyjno-energetycznej, powstaje podniesiona podłoga. Pod nią umieszczona zostanie cała instalacja niezbędna dla funkcjonowania zaplanowanych tam sześciu transformatorów: dwóch na zasilanie stacji i czterech na zasilanie trakcji.

Foto: ot. M. Żuchowski

Lokalizacja:

wzdłuż ulicy Świętokrzyskiej, pod skrzyżowaniem z ulicą Marszałkowską
węzeł przesiadkowy ze stacją I linii metra
umożliwia równorzędną obsługę wszystkich narożników skrzyżowania wymaganą w kontekście obciążenia ruchem pasażerskim

Głębokość (poziom peronu):     19 m

Wejścia:

  •     8 wejść – po dwa w każdym narożniku skrzyżowania ulic Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej, w tym 2 istniejące wejścia I linii metra na północno-zachodnim narożniku skrzyżowania
  •     4 szyby windowe – po jednym w każdym narożniku skrzyżowania

Węzeł przesiadkowy zorganizowany jest na dwóch poziomach, w zachodnim czole stacji:

  •     na poziomie antresoli -1 (podziemna obsługa skrzyżowania)
  •     na poziomie peronów pasażerskich, na skrzyżowaniu tuneli szlakowych I i II linii – umożliwia komunikację pomiędzy peronami obu linii bez opuszczania stref biletowych i przekraczania hal odpraw.

Bieg schodów połączy poziom peronu stacji I linii z płytą poziomu pośredniego przesiadki, usytuowaną pomiędzy krzyżującymi się tunelami I i II linii. Z poziomu pośredniego – biegi schodów stałych, które usytuowane będą pod wschodnim tunelem szlaku I linii, przeniosą pasażerów na poziom peronu II linii. Winda połączy peron II linii z poziomem antresoli wspólnej dla obu stacji.

Wiadomości

Rusza przebudowa ulicy Mazowieckiej. W kolejece czekają kolejne ulice.

Ruszyły prace na ul. Mazowieckiej. Po ich zakończeniu będzie dwukierunkowa. Dodatkowo na skrzyżowaniu z ul. Kredytową pojawi się więcej zieleni....

XV WARSZAWSKIE TARGI MIESZKANIOWE DOM 2024

Już za 2 tygodnie (8-9.06.2024 ) w Pałacu Kultury i Nauki odbędą się Warszawskie Targi Mieszkaniowe DOM 2024. To już piętnasta edycja...

Akademik ZEITRAUM z kinem i tarasem widokowym

W ubiegłą środę, 22 maja, miało miejsce oficjalne otwarcie wszystkich powierzchni w nowym prywatnym akademiku ZEITRAUM, położonym...

Komunikacja miejska w długi weekend

Zbliża się długi weekend związany ze świętem Bożego Ciała. W czwartek, 30 maja, transport publiczny w Warszawie będzie działał według rozkładu...

Nowa siedziba Urzędu Pracy m.st. Warszawy

Urząd Pracy m.st. Warszawy przenosi się pod nowy adres. Bieżąca obsługa klientów - osób bezrobotnych i poszukujących pracy od lipca będzie...

Kiedy Parada Równości 2024 w Warszawie? Oto Powód Dwóch Osobnych Wydarzeń!

Dlaczego w 2024 roku w Warszawie odbędą się aż dwie parady równości? Jakie są przyczyny tego nietypowego podziału? W niniejszym artykule przybliżamy...

Polecane

XV WARSZAWSKIE TARGI MIESZKANIOWE DOM 2024

Już za 2 tygodnie (8-9.06.2024 ) w Pałacu Kultury i Nauki odbędą się Warszawskie Targi Mieszkaniowe DOM 2024. To już piętnasta edycja...

OGROMNA PUSZKA W CENTRUM MIASTA

W dniach 21-26 maja w samym sercu Warszawy pod Pałacem Kultury i Nauki od strony ul. Emilii Plater można skorzystać z wyjątkowej,...

Zbliżają się Międzynarodowe Targi Książki w Warszawie!

Targi Książki w Warszawie odbędą się w dniach od 23 do 26 maja br. w Pałacu Kultury i Nauki i na placu...

II edycja Festiwalu Fotoforma już w czerwcu!!

Nadchodzi II edycja Festiwalu Fotoforma! Już 13 i 14 czerwca 2024 r. to wyjątkowe wydarzenie ponownie zagości na PGE Stadionie Narodowym w...

Popularna marka wkracza do Centrum Praskiego Koneser. Green Caffè Nero wzbogaca ofertę gastronomiczną kompleksu

25 kwietnia 2024 roku w Centrum Praskim Koneser – największym, zrewitalizowanym kompleksie mixed-use w Warszawie – otworzy się popularna i ceniona przez...

Kultowa seria „Retro Warszawa” powraca do księgarń.

Już w maju ponownie pojawi się jedna z Waszych ulubionych serii WARSZAWA FOTO RETRO, która fotografiami opowiada o codzienności stolicy kolejnych...