REDAKCJA

REKLAMA

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Podróż w głąb Świętokrzyskiej

Strona główna Infrastruktura Podróż w głąb Świętokrzyskiej

To jedna z najgłębszych stacji II linii metra i jedyna, która została zbudowana pod istniejącą już linią podziemnej kolejki.

Dziewiętnaście metrów pod powierzchnią ziemi rozciąga się najniższa kondygnacja, a na niej wyniesiony ok. 2 m ponad płytę fundamentową peron  pasażerski – aktualnie rozdzielony na dwie części. Przerwa znajduje się w miejscu, nad którym pozostawiono otwór technologiczny. Z uwagi na potrzeby transportu pionowego materiałów budowlanych, platforma w tej części hali odpraw zostanie uzupełniona na późniejszym etapie robót. Podobnie ma się sytuacja na końcowych odcinkach platformy peronowej. Zostaną one uzupełnione po zakończeniu prac związanych budową dwóch przepompowni. Ponadto, po obu stronach peronu trwa tutaj łączenie korpusu stacji z tunelami metra. Na styku ściany korpusu i pierścienia powstaje specjalny portal uszczelniający zarówno wnętrze obiektu, jak i wnętrze tunelu.
Na samej płycie peronu, pomiędzy dwoma rzędami kolumn (których w sumie na stacji będzie 34), dostrzeżemy konstrukcję podpierającą jedne z najdłuższych, obok stacji Centrum Nauki Kopernik, schodów ruchomych. Jedną z dwóch wciągarek łańcuchowych, które posłużą do instalacji tych schodów, już zamontowano.
Tymczasem piętro wyżej, w przestrzeni technologicznej, do której dostęp posiadać będzie jedynie uprawniony do tego personel, trwają prace murarskie, tynkarskie i malarskie. Z przestrzeni kondygnacji -2, gdyż o niej właśnie mowa, wyłoniły się już wszystkie pomieszczenia techniczne. W niektórych z nich montowane są drzwi, w innych – jak w przypadku podstacji trakcyjno-energetycznej, powstaje podniesiona podłoga. Pod nią umieszczona zostanie cała instalacja niezbędna dla funkcjonowania zaplanowanych tam sześciu transformatorów: dwóch na zasilanie stacji i czterech na zasilanie trakcji.

Foto: ot. M. Żuchowski

Lokalizacja:

wzdłuż ulicy Świętokrzyskiej, pod skrzyżowaniem z ulicą Marszałkowską
węzeł przesiadkowy ze stacją I linii metra
umożliwia równorzędną obsługę wszystkich narożników skrzyżowania wymaganą w kontekście obciążenia ruchem pasażerskim

Głębokość (poziom peronu):     19 m

Wejścia:

  •     8 wejść – po dwa w każdym narożniku skrzyżowania ulic Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej, w tym 2 istniejące wejścia I linii metra na północno-zachodnim narożniku skrzyżowania
  •     4 szyby windowe – po jednym w każdym narożniku skrzyżowania

Węzeł przesiadkowy zorganizowany jest na dwóch poziomach, w zachodnim czole stacji:

  •     na poziomie antresoli -1 (podziemna obsługa skrzyżowania)
  •     na poziomie peronów pasażerskich, na skrzyżowaniu tuneli szlakowych I i II linii – umożliwia komunikację pomiędzy peronami obu linii bez opuszczania stref biletowych i przekraczania hal odpraw.

Bieg schodów połączy poziom peronu stacji I linii z płytą poziomu pośredniego przesiadki, usytuowaną pomiędzy krzyżującymi się tunelami I i II linii. Z poziomu pośredniego – biegi schodów stałych, które usytuowane będą pod wschodnim tunelem szlaku I linii, przeniosą pasażerów na poziom peronu II linii. Winda połączy peron II linii z poziomem antresoli wspólnej dla obu stacji.

Wiadomości

Podpisanie umowy na projekt najdłuższej linii metra w stolicy

Dzisiaj podpisana została Umowa na wykonanie Prac przedprojektowych dla IV linii metra wraz ze Stacją Techniczno-Postojową w Warszawie. Zwycięzca przetargu – firma Metroprojekt sp. z...

Psychologia: Zrozumienie Ludzkiego Umysłu i Zachowania

Psychologia to fascynująca dziedzina nauki, która bada ludzkie myśli, emocje i zachowania. Jest to obszar, który łączy w sobie elementy nauk społecznych,...

Będzie remont drogi dla rowerów na Jana Pawła II.

ZDM otworzył oferty na przebudowę drogi dla rowerów wzdłuż al. Jana Pawła II. Odcinek między ul. Nowolipki a ul. Anielewicza doczeka...

Pomoc finansowa i rzeczowa z Warszawy dla gmin dotkniętych powodzią

Transporty z pomocą Warszawy dotarły już na tereny dotknięte powodzią, w czwartek rano wyruszyły kolejne. Z kolei na wniosek prezydenta Rafała...

Mammut wzmacnia swoją pozycję na rynku. W Warszawie otwarto już drugi sklep sieci.

Dystrybutor popularnej na całym świecie marki outdoorowej otworzył kolejny salon w Warszawie. Nowy sklep jest już dziewiątym należącym do sieci w...

Kluby Premier League z Londynu – stolica angielskiego futbolu

Londyn to wyjątkowe miejsce na mapie angielskiego futbolu, które może pochwalić się licznymi klubami piłkarskimi grającymi na najwyższym poziomie rozgrywek – Premier...

Polecane

XVI WARSZAWSKIE TARGI MIESZKANIOWE DOM 2024

Już w ten weekend (21-22.09.2024 ) w Pałacu Kultury i Nauki odbędą się Warszawskie Targi Mieszkaniowe DOM 2024. To już szesnasta edycja...

IL DIVO w Polsce: Wyjątkowy Jubileuszowy Koncert w Warszawie

Międzynarodowy kwartet wokalny IL DIVO, z okazji swojego 20-lecia, wystąpi na żywo w Polsce. Koncert odbędzie się 22 września w PreZero...

Najważniejszy festiwal twórców wizualizacji już jesienią w Warszawie

Trzy dni dyskusji, prezentacji i warsztatów wokół najnowszych i najbardziej znaczących zagadnień w świecie wizualizacji architektonicznych (i nie tylko). Na początku...

Zabytkowa hala zagrożona rozbiórką. To tu powstał kultowy Fiat 125 p!

Jesienią pisaliśmy o zabytkowych halach dawnej fabryki FSO, w których powstawał fiat 125 p. Ten kultowy samochodów Jesienią pisaliśmy o zabytkowych...

Warszawski Maraton Fotograficzny. Ruszyły zapisy do 5. edycji największego polskiego fotomaratonu

Kolejna odsłona Warszawskiego Maratonu Fotograficznego organizowanego przez Green Caffè Nero odbędzie się 14 września 2024 roku. Uczestnicy będą mieli do wykonania 8...

Politycy! Nie zabijajcie polskich mediów!

Polskie media są ważną częścią życia każdego z nas - wszystkich żyjących, mieszkających i pracujących w Polsce.Politycy! Nie zabijajcie polskich mediów!Polskie media...