SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

Podróż w głąb Świętokrzyskiej

Strona główna Infrastruktura Podróż w głąb Świętokrzyskiej

To jedna z najgłębszych stacji II linii metra i jedyna, która została zbudowana pod istniejącą już linią podziemnej kolejki.

Dziewiętnaście metrów pod powierzchnią ziemi rozciąga się najniższa kondygnacja, a na niej wyniesiony ok. 2 m ponad płytę fundamentową peron  pasażerski – aktualnie rozdzielony na dwie części. Przerwa znajduje się w miejscu, nad którym pozostawiono otwór technologiczny. Z uwagi na potrzeby transportu pionowego materiałów budowlanych, platforma w tej części hali odpraw zostanie uzupełniona na późniejszym etapie robót. Podobnie ma się sytuacja na końcowych odcinkach platformy peronowej. Zostaną one uzupełnione po zakończeniu prac związanych budową dwóch przepompowni. Ponadto, po obu stronach peronu trwa tutaj łączenie korpusu stacji z tunelami metra. Na styku ściany korpusu i pierścienia powstaje specjalny portal uszczelniający zarówno wnętrze obiektu, jak i wnętrze tunelu.
Na samej płycie peronu, pomiędzy dwoma rzędami kolumn (których w sumie na stacji będzie 34), dostrzeżemy konstrukcję podpierającą jedne z najdłuższych, obok stacji Centrum Nauki Kopernik, schodów ruchomych. Jedną z dwóch wciągarek łańcuchowych, które posłużą do instalacji tych schodów, już zamontowano.
Tymczasem piętro wyżej, w przestrzeni technologicznej, do której dostęp posiadać będzie jedynie uprawniony do tego personel, trwają prace murarskie, tynkarskie i malarskie. Z przestrzeni kondygnacji -2, gdyż o niej właśnie mowa, wyłoniły się już wszystkie pomieszczenia techniczne. W niektórych z nich montowane są drzwi, w innych – jak w przypadku podstacji trakcyjno-energetycznej, powstaje podniesiona podłoga. Pod nią umieszczona zostanie cała instalacja niezbędna dla funkcjonowania zaplanowanych tam sześciu transformatorów: dwóch na zasilanie stacji i czterech na zasilanie trakcji.

Foto: ot. M. Żuchowski

Lokalizacja:

wzdłuż ulicy Świętokrzyskiej, pod skrzyżowaniem z ulicą Marszałkowską
węzeł przesiadkowy ze stacją I linii metra
umożliwia równorzędną obsługę wszystkich narożników skrzyżowania wymaganą w kontekście obciążenia ruchem pasażerskim

Głębokość (poziom peronu):     19 m

Wejścia:

  •     8 wejść – po dwa w każdym narożniku skrzyżowania ulic Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej, w tym 2 istniejące wejścia I linii metra na północno-zachodnim narożniku skrzyżowania
  •     4 szyby windowe – po jednym w każdym narożniku skrzyżowania

Węzeł przesiadkowy zorganizowany jest na dwóch poziomach, w zachodnim czole stacji:

  •     na poziomie antresoli -1 (podziemna obsługa skrzyżowania)
  •     na poziomie peronów pasażerskich, na skrzyżowaniu tuneli szlakowych I i II linii – umożliwia komunikację pomiędzy peronami obu linii bez opuszczania stref biletowych i przekraczania hal odpraw.

Bieg schodów połączy poziom peronu stacji I linii z płytą poziomu pośredniego przesiadki, usytuowaną pomiędzy krzyżującymi się tunelami I i II linii. Z poziomu pośredniego – biegi schodów stałych, które usytuowane będą pod wschodnim tunelem szlaku I linii, przeniosą pasażerów na poziom peronu II linii. Winda połączy peron II linii z poziomem antresoli wspólnej dla obu stacji.

Wiadomości

Ratusz zawiesza realizację usług firmy Arriva

Zarząd Transportu Miejskiego zawiesza realizację usług przewozowych świadczonych w ramach trzech kontraktów przez firmę Arriva Bus Transport Polska.

Warszawiacy zdecydują o nazwie pociągu metra

Rusza konkurs, w którym mieszkańcy Warszawy będą mogli zgłosić swoją nazwę dla nowych pociągów metra. Pomysły można przesyłać do 19 lipca...

Centrum Nauki Kopernik będzie większe!

Rośnie nam Centrum Nauki Kopernik. Właśnie podpisana została umowa na budowę Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego.  Nowy gmach połączony zostanie...

Vector + już wypełniony najemcami

Niedawno zakończono komercjalizację jednego ze znajdujących się tam nowoczesnych budynków – Vector+, zlokalizowanego u zbiegu al. Prymasa Tysiąclecia i ul....

Umowa na podziemną trasę tramwajową na Dworzec Zachodni podpisana!

Umowa podpisana! Będzie podziemny przystanek tramwajowy i tunel pod Dworcem Zachodnim Mieszkańcy Warszawy dojadą podziemną linią tramwajową do odnowionej...

Michał Borowski nie żyje. Miał 70 lat!

O śmierci Michała Borowskiego poinformowało samo Muzeum Powstania Warszawskiego. Żegnając zmarłego, MPW, pisze, że odszedł "patriota i miłośnik stolicy".

Polecane

Rozpoczyna się Lato Konesera. Kilkaset wydarzeń w centrum kulturalno-rozrywkowym stołecznej Pragi

Już w 1 lipca w Centrum Praskim Koneser rozpoczyna się wakacyjny cykl wydarzeń pod hasłem Lato Konesera. Od początku lipca do...

Teatr Polonia i Och-Teatr zagrają w lato plenerowe spektakle w Centrum Praskim Koneser

Centrum kulturalno-rozrywkowe na warszawskiej Pradze zapowiada plenerowe spektakle Teatru Polonia i Och-Teatru podczas Lata Konesera. Wstęp na wszystkie wydarzenia będzie bezpłatny,...

Innowacyjne udogodnienia w Tulipan House

Zaprojektowane na nowo lobby biurowca Tulipan House to nie tylko ekologiczny design, ale też przestrzeń, która na każdym kroku podkreśla dumę...

Warszawski rynek mieszkaniowy 2019

W 2019 roku w Warszawie przekroczono mieszkaniowy Rubikon. Na rynku pierwotnym średnia cena sprzedaży metra kwadratowego, na koniec pierwszej połowy roku, przekroczyła 9 tysięcy...

Noc Wieżowców 2018

Po przerwie wracamy do Was z trzecią edycją Nocy Wieżowców. zdjęcia: Kuba Jurkowski Wejściówki na Wydarzenie są imienne i nie istnieje możliwość zmiany danych na...

Rondo ONZ jeszcze wystrzeli w górę!

BY <!-- &amp;amp;amp;amp;lt;iframe src="//www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-N25V7L" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"&amp;amp;amp;amp;gt;&amp;amp;amp;amp;lt;/iframe&amp;amp;amp;amp;gt; Rondo...