To jedna z najgłębszych stacji II linii metra i jedyna, która została zbudowana pod istniejącą już linią podziemnej kolejki.
Dziewiętnaście metrów pod powierzchnią ziemi rozciąga się najniższa kondygnacja, a na niej wyniesiony ok. 2 m ponad płytę fundamentową peron pasażerski – aktualnie rozdzielony na dwie części. Przerwa znajduje się w miejscu, nad którym pozostawiono otwór technologiczny. Z uwagi na potrzeby transportu pionowego materiałów budowlanych, platforma w tej części hali odpraw zostanie uzupełniona na późniejszym etapie robót. Podobnie ma się sytuacja na końcowych odcinkach platformy peronowej. Zostaną one uzupełnione po zakończeniu prac związanych budową dwóch przepompowni. Ponadto, po obu stronach peronu trwa tutaj łączenie korpusu stacji z tunelami metra. Na styku ściany korpusu i pierścienia powstaje specjalny portal uszczelniający zarówno wnętrze obiektu, jak i wnętrze tunelu.
Na samej płycie peronu, pomiędzy dwoma rzędami kolumn (których w sumie na stacji będzie 34), dostrzeżemy konstrukcję podpierającą jedne z najdłuższych, obok stacji Centrum Nauki Kopernik, schodów ruchomych. Jedną z dwóch wciągarek łańcuchowych, które posłużą do instalacji tych schodów, już zamontowano.
Tymczasem piętro wyżej, w przestrzeni technologicznej, do której dostęp posiadać będzie jedynie uprawniony do tego personel, trwają prace murarskie, tynkarskie i malarskie. Z przestrzeni kondygnacji -2, gdyż o niej właśnie mowa, wyłoniły się już wszystkie pomieszczenia techniczne. W niektórych z nich montowane są drzwi, w innych – jak w przypadku podstacji trakcyjno-energetycznej, powstaje podniesiona podłoga. Pod nią umieszczona zostanie cała instalacja niezbędna dla funkcjonowania zaplanowanych tam sześciu transformatorów: dwóch na zasilanie stacji i czterech na zasilanie trakcji.
Foto: ot. M. Żuchowski
Lokalizacja:
wzdłuż ulicy Świętokrzyskiej, pod skrzyżowaniem z ulicą Marszałkowską
węzeł przesiadkowy ze stacją I linii metra
umożliwia równorzędną obsługę wszystkich narożników skrzyżowania wymaganą w kontekście obciążenia ruchem pasażerskim
Głębokość (poziom peronu): 19 m
Wejścia:
- 8 wejść – po dwa w każdym narożniku skrzyżowania ulic Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej, w tym 2 istniejące wejścia I linii metra na północno-zachodnim narożniku skrzyżowania
- 4 szyby windowe – po jednym w każdym narożniku skrzyżowania
Węzeł przesiadkowy zorganizowany jest na dwóch poziomach, w zachodnim czole stacji:
- na poziomie antresoli -1 (podziemna obsługa skrzyżowania)
- na poziomie peronów pasażerskich, na skrzyżowaniu tuneli szlakowych I i II linii – umożliwia komunikację pomiędzy peronami obu linii bez opuszczania stref biletowych i przekraczania hal odpraw.
Bieg schodów połączy poziom peronu stacji I linii z płytą poziomu pośredniego przesiadki, usytuowaną pomiędzy krzyżującymi się tunelami I i II linii. Z poziomu pośredniego – biegi schodów stałych, które usytuowane będą pod wschodnim tunelem szlaku I linii, przeniosą pasażerów na poziom peronu II linii. Winda połączy peron II linii z poziomem antresoli wspólnej dla obu stacji.