SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

Podróż w głąb Świętokrzyskiej

Strona główna Infrastruktura Podróż w głąb Świętokrzyskiej

To jedna z najgłębszych stacji II linii metra i jedyna, która została zbudowana pod istniejącą już linią podziemnej kolejki.

Dziewiętnaście metrów pod powierzchnią ziemi rozciąga się najniższa kondygnacja, a na niej wyniesiony ok. 2 m ponad płytę fundamentową peron  pasażerski – aktualnie rozdzielony na dwie części. Przerwa znajduje się w miejscu, nad którym pozostawiono otwór technologiczny. Z uwagi na potrzeby transportu pionowego materiałów budowlanych, platforma w tej części hali odpraw zostanie uzupełniona na późniejszym etapie robót. Podobnie ma się sytuacja na końcowych odcinkach platformy peronowej. Zostaną one uzupełnione po zakończeniu prac związanych budową dwóch przepompowni. Ponadto, po obu stronach peronu trwa tutaj łączenie korpusu stacji z tunelami metra. Na styku ściany korpusu i pierścienia powstaje specjalny portal uszczelniający zarówno wnętrze obiektu, jak i wnętrze tunelu.
Na samej płycie peronu, pomiędzy dwoma rzędami kolumn (których w sumie na stacji będzie 34), dostrzeżemy konstrukcję podpierającą jedne z najdłuższych, obok stacji Centrum Nauki Kopernik, schodów ruchomych. Jedną z dwóch wciągarek łańcuchowych, które posłużą do instalacji tych schodów, już zamontowano.
Tymczasem piętro wyżej, w przestrzeni technologicznej, do której dostęp posiadać będzie jedynie uprawniony do tego personel, trwają prace murarskie, tynkarskie i malarskie. Z przestrzeni kondygnacji -2, gdyż o niej właśnie mowa, wyłoniły się już wszystkie pomieszczenia techniczne. W niektórych z nich montowane są drzwi, w innych – jak w przypadku podstacji trakcyjno-energetycznej, powstaje podniesiona podłoga. Pod nią umieszczona zostanie cała instalacja niezbędna dla funkcjonowania zaplanowanych tam sześciu transformatorów: dwóch na zasilanie stacji i czterech na zasilanie trakcji.

Foto: ot. M. Żuchowski

Lokalizacja:

wzdłuż ulicy Świętokrzyskiej, pod skrzyżowaniem z ulicą Marszałkowską
węzeł przesiadkowy ze stacją I linii metra
umożliwia równorzędną obsługę wszystkich narożników skrzyżowania wymaganą w kontekście obciążenia ruchem pasażerskim

Głębokość (poziom peronu):     19 m

Wejścia:

  •     8 wejść – po dwa w każdym narożniku skrzyżowania ulic Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej, w tym 2 istniejące wejścia I linii metra na północno-zachodnim narożniku skrzyżowania
  •     4 szyby windowe – po jednym w każdym narożniku skrzyżowania

Węzeł przesiadkowy zorganizowany jest na dwóch poziomach, w zachodnim czole stacji:

  •     na poziomie antresoli -1 (podziemna obsługa skrzyżowania)
  •     na poziomie peronów pasażerskich, na skrzyżowaniu tuneli szlakowych I i II linii – umożliwia komunikację pomiędzy peronami obu linii bez opuszczania stref biletowych i przekraczania hal odpraw.

Bieg schodów połączy poziom peronu stacji I linii z płytą poziomu pośredniego przesiadki, usytuowaną pomiędzy krzyżującymi się tunelami I i II linii. Z poziomu pośredniego – biegi schodów stałych, które usytuowane będą pod wschodnim tunelem szlaku I linii, przeniosą pasażerów na poziom peronu II linii. Winda połączy peron II linii z poziomem antresoli wspólnej dla obu stacji.

Wiadomości

Święta w Browarach Warszawskich

Od 6 grudnia w Browarach Warszawskich dzieją się święta! Odwiedzając nowe miejsce na warszawskiej Woli, można poczuć magiczną atmosferę wszystkimi zmysłami....

ZIELONA STALOWA GOTOWA

Stalowa z nazwy, zielona w praktyce - nowe nasadzenia odmieniły oblicze ulicy na Pradze-Północ. Zakończyliśmy realizację projektu obejmującego kilkadziesiąt nowych drzew,...

Ruszyła budowa osiedla NU!

Deweloper rozpoczął kolejny etap realizacji osiedla NU! Warszawa Wola. Zakończenie budowy inwestycji planowane jest na ostatni kwartał 2023. Wówczas zostanie oddanych 145 ekologicznych i...

Korzyści z handlu kontraktami na różnice kursowe CFD

Dlaczego handel z kontraktami CFD jest opłacalny? Kontrakt na różnicę kursową CFD jest instrumentem finansowym, który...

Konkurs na projekt Centrum Aktywności Międzypokoleniowej w Wawrze rozstrzygnięty

Kilka budynków, zielone dachy, energia ze słońca – tak będzie wyglądać Centrum Aktywności Międzypokoleniowej Wawrze. Konkurs architektoniczny został właśnie rozstrzygnięty.

FlixBus ze wzbogaconą ofertą na okres świąteczno-noworoczny

FlixBus, ogłosił ofertę na okres świąteczno-noworoczny. Od 16 grudnia siatka połączeń wzrośnie o 20% w porównaniu do standardowego rozkładu, by...

Polecane

Świąteczna atmosfera zawitała na Pragę. Koneser zaprasza na zimowe atrakcje

Pierwsze płatki śniegu już za nami, a święta za pasem. Zimowa aura wypełnia całą Warszawę, ale szczególnie w Centrum Praskim Koneser można poczuć...

Insta Przewodnik po Warszawie. Unikatowe miejscówki, których nie znajdziecie w standardowym informatorze turystycznym

Warszawa to nie tylko Pałac Kultury i Nauki, Łazienki Królewskie i Stare Miasto. To także kapliczki na Pradze-Północ, targ staroci na...

“Wola się zmienia” rozstrzygnięcie konkursu fotograficznego.

Rozstrzygnęliśmy organizowany wspólnie z Browarami Warszawskimi konkurs fotograficzny „Wola się zmienia”. Wola jest obecnie jedną z najszybciej rozwijających się dzielnic, co...

Konkurs fotograficzny – Wola się zmienia

Dobrze wiemy, że wielu z Was potrafi świetnie fotografować Warszawę oddając jej niepowtarzalny charakter. Razem z Browarami Warszawskimi  (@browarywarszawskie) przygotowaliśmy konkurs...

Plac Konesera w nowej aranżacji. Jesień na warszawskiej Pradze pod znakiem literatury

Stołeczny plac Konesera zmienił się w bajkowe królestwo słów i literatury. Mieszkańcom i spacerowiczom od początku października towarzyszą kolorowe lampiony w...

TU CHCE SIĘ MIESZKAĆ

Coraz częściej zwracamy uwagę na to gdzie mieszkamy. Rosną nasze oczekiwania. Oczywiście o ile cena ciągle znacząco determinuje wybór mieszkania do...