REDAKCJA

REKLAMA

POLITYKA PRYWATNOŚCI

PLAC TRZECH KRZYŻY – WYBRANO WYKONAWCĘ

Strona główna Infrastruktura PLAC TRZECH KRZYŻY – WYBRANO WYKONAWCĘ

Firma Delta wprowadzi zmiany na placu Trzech Krzyży. Jej oferta okazała się najkorzystniejsza spośród pięciu, jakie wpłynęły w przetargu. Umowa będzie zawarta w najbliższych tygodniach po uprzednim uzupełnieniu dokumentacji przez przyszłego wykonawcę. To ważne, bo chodzi przede wszystkim o poprawę bezpieczeństwa pieszych i zmiany w organizacji ruchu, które pozwolą na wytyczenie infrastruktury rowerowej.

Choć w ostatnich latach na placu Trzech Krzyży wyremontowano chodniki oraz wymieniono oświetlenie, montując latarnie stylizowane na zabytkowe pastorały, to piesi wciąż muszą przechodzić przez nieosygnalizowane przejście przez cztery pasy jezdni, sama jezdnia nadal wymaga naprawy, a rowerzyści nie mają swoich tras. Dlatego chcemy to miejsce zmienić. Celem jest poprawa bezpieczeństwa i komfortu uczestników ruchu.

Inwestycja powoli wkracza w decydującą fazę. Remont przeprowadzi stołeczna firmie Delta. Jej oferta, opiewająca na 16 mln 786 tys. zł brutto, okazała się najkorzystniejsza spośród zgłoszonych w przetargu. Poprosiliśmy już przyszłego wykonawcę o skompletowanie dokumentacji potrzebnej do podpisania umowy. Ostatni krok procedury przetargowej powinien nastąpić w ciągu najbliższych tygodni. Prace ruszą w tym roku i potrwają około 180 dni.

ŚWIATŁA, JEZDNIA I INFRASTRUKTURA ROWEROWA 

Inwestycja zakłada budowę sygnalizacji świetlnej oraz azyli na przejściu dla pieszych na wysokości kościoła św. Aleksandra, po południowej stronie placu. Poprawi ona bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu, którzy mają w tym miejscu do pokonania szerokie jezdnie. Obie zebry przez trzy i cztery pasy ruchu, zostały ocenione kolejno na 1 i na 0 w audycie przejść dla pieszych. To jedne z najbardziej niebezpiecznych przejść w centrum miasta.

W planach jest oczywiście remont jezdni i chodników samego placu i fragmentów ulic dochodzących do niego, a także ronda de Gaulle’a oraz krótkiego odcinka ulicy Nowy Świat łączącego te dwa punkty. Będzie to kolejna renowacja nawierzchni zaplanowana na ten rok, które obejmują m.in. ulice W. Sławka, A. E. Odyńca, Chodecką, Saską, Egipską czy ciąg ulic B. Czecha i Trakt Brzeski. 

Ważnym elementem projektu są zmiany w organizacji ruchu, które pozwolą na wytyczenie na placu tras rowerowych. Remont jezdni to idealny moment na ich wyznaczenie. Obecnie ciągła trasa rowerowa prowadząca aż z Wilanowa urywa się dokładnie przed placem Trzech Krzyży – kończy się nieoczekiwanie na chodniku u zbiegu z Alejami Ujazdowskimi. Sytuację poprawi nowa sieć dróg rowerowych oraz pasów rowerowych na jezdni. Plac Trzech Krzyży to skomplikowany splot wielu ulic i kierunków ruchu oraz ważny węzeł komunikacji miejskiej. Zaprojektowanie infrastruktury rowerowej stanowiło więc spore wyzwanie – nie można było naruszyć zasadniczej geometrii ulic, trzeba było uwzględnić potrzeby komunikacji autobusowej oraz wymogi przedstawione przez konserwatora zabytków.

Po wschodniej stronie placu, od Alej Ujazdowskich do ul. Książęcej, biec będzie dwukierunkowa droga dla rowerów będąca naturalnym przedłużeniem trasy w Alejach. Na dalszym odcinku powstaną jednokierunkowe pasy rowerowe wyznaczone na jezdni i biegnące zgodnie z kierunkiem ruchu. W ten sposób rowerzyści pokonają fragment Nowego Światu oraz rondo de Gaulle’a. Pas rowerowy znajdzie się też po zachodniej stronie placu. 

Na wysokości ul. Smolnej, która stanowi granicę zmian od północy, powstanie krótki dwukierunkowy łącznik rowerowy. Korzystając z niego, rowerzyści będą mogli wykonać manewr, który w wielu relacjach zastąpi konieczność okrążania wielopasmowego ronda razem z samochodami. Łączniki, w formie dwukierunkowych dróg dla rowerów, powstaną też na południowym krańcu inwestycji. W ten sposób nowa trasa połączy się z u. Wiejską oraz z ul. Mokotowską. W rejonie drugiej z nich przebudujemy wspólny ciąg pieszo-rowerowy – wydzielając z niego osobną drogę dla rowerów i chodnik.

Zaprojektowano też rezerwy w kierunku ulic Hożej i Żurawiej umożliwiające na łatwe wprowadzenie tam w przyszłości dwukierunkowego ruchu rowerów.

JEDEN PRZYSTANEK PO WSCHODNIEJ STRONIE 

Ze względu na obecność pętli autobusowej projekt był konsultowany z Zarządem Transportu Miejskiego. Na wysokości Instytutu Głuchoniemych powstanie nowy przystanek autobusowy, który zastąpi istniejące przystanki rozrzucone dziś po wschodniej stronie placu. W ten sposób znacznie poprawią się przesiadki – pasażerowie będą mogli odjechać z jednego wspólnego przystanku w kierunku północnym.

Plac jest zabytkowy, dlatego na wszystkie prace musiał wyrazić zgodę Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków. Ostateczna wersja projektu jest zgodna z jego stanowiskiem, skupia się na poprawie warunków ruchu pieszych, kierowców i rowerzystów z uwzględnieniem ważnej roli autobusów miejskich. Konserwator zabytków zwrócił uwagę na istniejące osie widokowe oraz układ kompozycyjny i urbanistyczny placu. Choć drogowcy proponowali szereg zmian związanych z wprowadzeniem zieleni na plac, to ostatecznie, zgodnie ze stanowiskiem konserwatora, zmiany w tym względzie będą niewielkie.

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

Wiadomości

Rynek mieszkaniowy powoli wraca do równowagi. Deweloperzy stawiają na współpracę z samorządami

18 kwietnia br. w Łodzi odbyło się jedno z największych wydarzeń branży mieszkaniowej tego roku - ogólnopolska konferencja “Miasta i Deweloperzy”, organizowana...

17. Nagroda Literacka Warszawy – nominacje

W Światowym Dniu Książki (23 kwietnia) ogłaszamy nominacje do Nagrody Literackiej Warszawy. Jury wskazało 15 najlepszych książek minionego roku w pięciu...

U-City i BLANCO od ACCIONA z certyfikatami BREEAM Interim

Powstające na warszawskim Ursusie osiedle U-CITY otrzymało certyfikat BREEAM Interim. To kolejna po BLANCO inwestycja firmy deweloperskiej ACCIONA z takim wyróżnieniem....

10. Nagroda Architektoniczna Prezydenta Warszawy – znamy laureatów

Przebudowany Kopiec Czerniakowski z parkiem Akcji „Burza” absolutnym zwycięzcą 10. Nagrody Architektonicznej Prezydenta m.st. Warszawy – ta...

Willa Papiernia w Konstancinie -Jeziornie!

  W Konstancinie-Jeziornie powstaje ekskluzywna Willa Papiernia. Finał długiej i dobrej współpracy ze służbami konserwacji zabytków.

Przy Brackiej znika beton, będą drzewa!

Trwa przebudowa Chmielnej, a przy okazji nowe oblicze zyska ulica Bracka w rejonie placu Pięciu Rogów. Dotychczasowy prowizoryczny parking ustąpi zieleni....

Polecane

Popularna marka wkracza do Centrum Praskiego Koneser. Green Caffè Nero wzbogaca ofertę gastronomiczną kompleksu

25 kwietnia 2024 roku w Centrum Praskim Koneser – największym, zrewitalizowanym kompleksie mixed-use w Warszawie – otworzy się popularna i ceniona przez...

Kultowa seria „Retro Warszawa” powraca do księgarń.

Już w maju ponownie pojawi się jedna z Waszych ulubionych serii WARSZAWA FOTO RETRO, która fotografiami opowiada o codzienności stolicy kolejnych...

Druga edycja Westfield Good Festival – baw się na koncertach, projektuj meble, odkryj proekologiczne postawy!

Już w czwartek, 18 kwietnia w Westfield Arkadia i Westfield Mokotów rozpocznie się II edycja festiwalu Westfield Good Festival. Na uczestników wydarzenia...

ZEROMAT – WYJĄTKOWA ATRAKCJA W CENTRUM WARSZAWY! POŻEGNAJ PEPSI MAX I OTRZYMAJ DWIE PUSZKI PEPSI ZERO CUKRU

Pepsi zaprasza wszystkich fanów marki do świętowania i powitania Pepsi Zero Cukru. Tuż przy rondzie ONZ, w centrum Warszawy, czekać będzie na nich wyjątkowa...

Konwiktorska Residence – najlepszy adres w sercu Warszawy

Przy Konwiktorskiej 4, zaledwie kilkadziesiąt metrów od Starego Miasta, powstaje kameralny apartamentowiec Konwiktorska Residence. W budynku znajdzie się tylko 78 luksusowych apartamentów....

18. Nationale-Nederlanden Półmaraton Warszawski już w najbliższą niedzielę!

Już w najbliższą niedzielę, 24 marca, w stolicy wystartuje 18. Nationale-Nederlanden Półmaraton Warszawski oraz New Balance Bieg Na Piątkę. Na starcie...