Od sierpnia bieżącego roku obowiązują nowe tachografy cyfrowe drugiej generacji. Obecnie montowane są one obowiązkowo w nowo rejestrowanych pojazdach, ale w kolejnych latach firmy transportowe będą musiały dokonać wymiany starych rejestratorów. Sprawdź, do kiedy musisz wymienić tachografy w Twojej flocie firmowej.
Nowe, inteligentne tachografy – dlaczego?
Każdy nowo zarejestrowany pojazd przeznaczony do przewozu towarów i pasażerów zostanie wyposażony w inteligentny tachograf drugiej generacji. Z jakiego powodu? Opłacalność egzekwowania przepisów socjalnych i postępujący rozwój nowych technologii i cyfryzacji w całej unijnej gospodarce to główne powody wprowadzania zmian, jakie nastąpiły w tachografach. Poza tym wpływ na to miała także konieczność zapewnienia wszystkim przedsiębiorstwom zajmującym się międzynarodowym transportem drogowym równych szans.
3 etapy wymiany tachografów
- Pierwszy etap jest już za nami. Od 21 sierpnia 2023 roku w każdym nowo zarejestrowanym pojeździe, obowiązuje nakaz montażu nowych tachografów, inteligentnych G2V2.
- Do 31 grudnia 2024 r. w transporcie międzynarodowym konieczna jest wymiana najstarszych tachografów, czyli analogowych i cyfrowych (G1). Oznacza to, że jeśli po tym terminie przewoźnik będzie chciał wykorzystywać pojazd w transporcie międzynarodowym, musi on być wyposażony w inteligentny tachograf (G2) w pierwszej wersji lub też tachograf wersji drugiej (G2V2).
- Trzeci etap to obowiązkowa wymiana wszystkich tachografów stosowanych w pojazdach używanych w międzynarodowych przewozach. Nastąpi to z dniem 19 sierpnia 2025. Jeżeli więc przewoźnik zakupi pojazd z inteligentnym tachografem w pierwszej wersji w 2023 roku, to po dwóch latach i tak będzie musiał dokonać wymiany tachografu.
Zdalna obsługa tachografów
Jak informują producenci, aktualizacja obecnych tachografów nie będzie możliwa. Jedyną opcją jest ich fizyczna wymiana, co podyktowane jest m.in. nowymi wymaganiami dotyczącymi sygnału lokalizacji. Montaż nowoczesnych tachografów to jednak znaczne usprawnienie – pozwalają na zdalne odczytywanie danych z kart kierowców.
By jeszcze bardziej ułatwić sobie zarządzanie rejestratorami (w dowolnej wersji), warto pomyśleć o wykorzystaniu innowacyjnych rozwiązań. Aplikacja Webfleet Tachograph Manager zdecydowanie ułatwia obsługę tachografu cyfrowego, pozwala na zdalne sczytywanie danych, ich analizę i archiwizowanie. Dzięki temu można łatwiej monitorować czas pracy kierowców. Aplikacja ułatwia także czynności administracyjne. Zdalna obsługa tachografu optymalizuje wiele procesów i pozwala zaoszczędzić czas, który można poświęcić na realizację innych potrzebnych zadań.
Zmiany nie tylko w tachografach
Instalacja nowych tachografów będzie stanowić dla przedsiębiorców wyzwanie. Różne systemy i urządzenia służące do rozliczania czasu pracy kierowców będzie trzeba dostosować do nowych rejestratorów. Wymiana tachografów musi nastąpić nie tylko w ciężarówkach i autobusach, ale także w busach realizujących międzynarodowy zarobkowy przewóz rzeczy. Obsługa tachografu może być jednak łatwiejsza, dzięki zaawansowanym rozwiązaniom telematycznym pozwalającym szybciej pobierać dane i poddawać je analizie. Inteligentne tachografy G2V2 mają być pionierami wśród urządzeń, w których ma być stosowana technologia uwierzytelniania pozycji, mając na celu zabezpieczenie sygnału lokalizacji przed zakłóceniami i oszustwami. Dzięki temu służby kontrolne zostaną wyposażone w skuteczne narzędzie do kontroli zasad obowiązujących w transporcie międzynarodowym.
Artykuł sponsorowany