Z Pragi przez most pieszo-rowerowy na Trakt Królewski bez schodzenia do podziemi lub nadrabiania drogi? To już możliwe. Dziś otwarto nowe przejście przez Wisłostradę. Korzystać będą z niego piesi i rowerzyści. Zmiany czekają też kierowców. Nowa zebra to także kolejny krok ku rewitalizacji Pragi, ale i wstęp do rewitalizacji ul. Karowej.
W marcu tego roku otwarty został most pieszo-rowerowy, który połączył bulwary wiślane z praskim brzegiem Wisły. Od początku było wiadomo, że jest to dopiero pierwszy krok na drodze ku połączeniu Pragi z Traktem Królewskim i dalej ze Starym Miastem. Właśnie zakończyliśmy stawiać kolejny. Nowe przejście dla pieszych na skrzyżowaniu Wybrzeża Kościuszkowskiego i ul. Karowej jest już otwarte.
WYGODNIEJ Z PRAGI NA STARÓWKĘ
Nowa zebra jest przedłużeniem mostu pieszo-rowerowego. Powstała na skrzyżowaniu, gdzie już wcześniej była sygnalizacja. Dlatego też nie będzie wprowadzać wielkiej różnicy dla ruchu wzdłuż Wisłostrady. Dzięki niej korzystający z mostu bez problemu przedostaną się na drugą stronę Wybrzeża Kościuszkowskiego. Tak samo spacerowicze z Powiśla łatwo i wygodnie dostaną się na most i dalej na Pragę.
Do tej pory najbliższym przejściem było to podziemne w ciągu ul. Bednarskiej. Jednak osoby z niepełnosprawnością ruchową, rodzice z dziećmi w wózkach, osoby starsze mogły mieć problem z korzystaniem z niego. Nowe przejście rozwiązało ten problem. Wygodniej będzie także rowerzystom, dla których na nowym przejściu wyznaczono przejazd rowerowy.
W ramach budowy nowego przejścia sporo zmian czeka na kierowców. Do tej pory wyjeżdżający z ul. Karowej na Wisłostradę mogli skręcać tylko w prawo. Po przebudowie skrzyżowania mają także lewoskręt, dzięki czemu mogą skręcić w stronę Żoliborza.
Poza wspomnianymi zmianami inwestycja objęła także wymianę oświetlenia – 12 nowych latarni wyposażonych w oprawy SAVA – przebudowę przejazdu rowerowego przez ul. Karową i połączenie z istniejącą infrastrukturą rowerową, a także remont chodników.
CZĘŚĆ WIĘKSZEGO PLANU
Most pieszo-rowerowy był wstępem do rewitalizacji Pragi. W przygotowaniu jest m.in. projekt przebudowy ul. Okrzei, w której osi znajduje się most, a która po zmianach stanie się „bramą” na Pragę. Budowa nowego przejścia również jest częścią tej rewitalizacji. Jednocześnie jest wstępem do rewitalizacji ul. Karowej, która stanie się z kolei „bramą” na Trakt Królewski. Ulica ta została włączona przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego do projektu Nowe Centrum Warszawy. Celem przebudowy będzie podniesie ul. Karowej do odpowiedniej rangi – tak aby była odpowiednia dla roli łącznika między Traktem Królewski a Wisłą.
NIE POD, NIE NAD, A NA ZIEMI
Przejścia naziemne są nie tylko wygodne, ale także nie wykluczają. Inaczej wygląda sprawa z przejściami podziemnymi czy kładkami, które dla wielu mogą stanowić barierę nie do przejścia. Dlatego tam, gdzie występują, sukcesywnie zastępujemy je przejściami naziemnymi. Tak na przykład stało się na rondzie Dmowskiego.
Trwają też prace nad budową przejścia dla pieszych przez ul. Ostrobramską na skrzyżowaniu z ulicami Poligonową i Grenadierów. Nowa zebra będzie stanowić wygodną alternatywę dla pobliskiej kładki. Nowe przejścia powstaną także w ramach przebudowy kwartału Złota/Zgoda – na wysokości ul. Złotej oraz ul. Sienkiewicza.