SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

Na Moście Poniatowskiego będą fotoradary

Strona główna Infrastruktura Na Moście Poniatowskiego będą fotoradary

Warszawa pozostaje jednym z nielicznych samorządów, które w porozumieniu z Inspekcją Transportu Drogowego utrzymują fotoradary. Kolejne takie urządzenia pojawią się w tym roku na moście i wiadukcie Poniatowskiego.

Od 2016 roku wskutek nowelizacji Prawa o ruchu drogowym i ustawy o straży gminnej rejestracją wykroczeń za pomocą fotoradarów zajmuje się Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Wcześniej taką możliwość miały również samorządy. W Warszawie kontrolę za pomocą fotoradarów prowadziła Straż Miejska. Urządzenia te były kupowane i ustawiane przez miasto w najbardziej niebezpiecznych lokalizacjach.

O tym, jak bardzo te urządzenia poprawiały bezpieczeństwo, świadczyły liczby. Lokalizacje radarów były wybrane na podstawie analizy liczby wypadków i wykroczeń. Po uruchomieniu kontroli liczba wypadków w każdym z miejsc spadła kilkukrotnie. Poprawiła się też płynność ruchu – na niektórych skrzyżowaniach fotoradary kontrolowały również tych, którzy blokowali skrzyżowania wjeżdżając na nie na czerwonym świetle.

W efekcie wspomnianej zmiany prawa, ze stołecznych ulic „zniknęło” aż 27 urządzeń. Przyczyniło się to znacznego zwiększenia skali popełnianych wykroczeń – kierowcy znów przekraczali prędkość, powodując zagrożenie, zwłaszcza dla pieszych. Dopiero po kilkunastu miesiącach Inspekcja Transportu Drogowego zgodziła się przejąć obsługę urządzeń kupionych przez miasto. Od tego czasu warszawscy strażnicy zajmowali się jedynie konserwacją urządzeń.

Porozumienie miasta z GITD zostało właśnie przedłużone. Zgodnie z nim, koszty konserwacji 23 warszawskich fotoradarów w 14 lokalizacjach będzie ponosił Zarząd Dróg Miejskich. GITD w dalszym ciągu będzie rejestrować wykroczenia, wystawiać mandaty oraz konserwować i legalizować urządzenia. ZDM ma pokrywać część kosztów utrzymania urządzeń.

Nowe fotoradary na moście Poniatowskiego

Priorytetem m.st. Warszawy jest zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Drogowcy dążą do jego poprawy budując sygnalizacje świetlne, ronda czy azyle, przebudowując drogi i uspokajając na nich ruch. Dla poprawy bezpieczeństwa niezwykle ważna jest również sprawna egzekucja wykroczeń popełnianych na drogach. Dlatego wielokrotnie ZDM apelował do GITD o zakup dodatkowych fotoradarów i montaż ich na ulicach Warszawy. Zgodnie z deklaracjami GITD, w 2020 r. Warszawie przypadnie tylko jedno nowe urządzenie – ma się ono znaleźć w Al. Jerozolimskich w Ursusie.

Z inicjatywy Prezydenta m.st. Warszawy Zarząd Dróg Miejskich zaplanował zakup urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości na moście i wiadukcie Poniatowskiego. Miał to być prawdopodobnie pierwszy taki system w Polsce od 2015 r. Przetarg został jednak unieważniony. Jedyna oferta (ponad 5 mln zł) była znacznie wyższa niż nasz budżet (1,9 mln) oraz koszt podobnych urządzeń kupowanych dotychczas przez GITD (1,6-2,2 mln zł).

Fotoradary pojawią się w innych częściach Warszawy. fot: ZDM.

Nie bez znaczenia jest też niewielka liczba takich urządzeń w skali kraju i długa przerwa w ich zamówieniach, co nie służy konkurencyjności. To doprowadziło do sytuacji, że wymagane dla takiego sprzętu certyfikaty (m.in. z Głównego Urzędu Miar) posiada tylko jedna firma w Polsce.

W związku z tym drogowcy podjęli decyzję, żeby wyposażyć most Poniatowskiego w fotoradary. Ich zakup będzie tańszy i konkurencyjny, zaś montaż powinien nastąpić szybciej. Cztery rejestratory pojawią się w najbardziej niebezpiecznych miejscach przeprawy, m.in. na łuku w rejonie przystanków tramwajowych przy Wisłostradzie. W ubiegłych latach wielokrotnie dochodziło tutaj do zdarzeń drogowych, w tym wypadków śmiertelnych. Trwają rozmowy w tej sprawie, m.in. z GITD oraz konserwatorem zabytków.

ZDM będzie analizował lokalizację istniejących fotoradarów oraz możliwość przeniesienia części z nich w inne, bardziej niebezpieczne miejsca. Ewentualne zmiany będą wymagały zgody GITD.

Nadmierna prędkość rozwijana przez kierowców to jedno z podstawowych zagrożeń na warszawskich drogach. Pomiary wykonane w 2018 r. w 42 lokalizacjach na próbie 3,5 mln przejazdów pokazują, że przekraczanie dopuszczalnej prędkości jest zjawiskiem nagminnym. Stwierdzono ponad 2,1 mln przekroczeń prędkości dopuszczalnej, z czego 800 tys. to przekroczenia o ponad 10 km/h. 28 tys. razy odnotowano przekroczenie o ponad 50 km/h, zagrożone utratą prawa jazdy. Na niektórych ulicach udział kierowców przestrzegających przepisów był niższy niż 10 proc. zaś 15 proc. przekraczało 100 km/h.

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

Wiadomości

Courtyard by Marriott Warsaw Airport pomaga medykom

Należący do Polskiego Holdingu Hotelowego, Courtyard by Marriott wspomaga kadrę medyczną Centralnego Szpitala Klinicznego MSWiA w Warszawie, będąc bazą noclegową dla...

Projekty budynku przy ul. Bednarskiej 2/4

Zakończył się konkurs architektoniczny na projekt budynku naukowo-dydaktycznego przy ul. Bednarskiej 2/4, z którego korzystać będą wydziały Dziennikarstwa, Informacji i...

Kolejne ograniczenia w związku z kornawirusem

Od jutra rząd w związku z koronawirusem wprowadza kolejne ograniczenia. Od 1 kwietnia do odwołania każda osoba do 18 roku...

CBRE przeprowadzi się z Ronda 1 do WarsawUnit

Czołowa firma z branży nieruchomości wybrała na swoją siedzibę biurowiec Ghelamco. CBRE wynajęło ponad 4000 mkw. w Warsaw UNIT, flagowym...

MAŁY RUCH NA DROGACH

Epidemia koronawirusa ma niecodzienny wpływ na natężenie ruchu w Warszawie. Wzięliśmy pod lupę rondo Dmowskiego, gdzie w normalnych warunkach pojawia się...

Wieśland podwójnym zwycięzcą w konkursach Fundacji im. Stefana Kuryłowicza

Czy wiejska sielanka może stanowić tło nowoczesnego architektonicznego projektu? A śmiały manifest z wizją zielonych łąk lub młyna w centrum miasta...

Polecane

Innowacyjne udogodnienia w Tulipan House

Zaprojektowane na nowo lobby biurowca Tulipan House to nie tylko ekologiczny design, ale też przestrzeń, która na każdym kroku podkreśla dumę...

Warszawski rynek mieszkaniowy 2019

W 2019 roku w Warszawie przekroczono mieszkaniowy Rubikon. Na rynku pierwotnym średnia cena sprzedaży metra kwadratowego, na koniec pierwszej połowy roku, przekroczyła 9 tysięcy...

Noc Wieżowców 2018

Po przerwie wracamy do Was z trzecią edycją Nocy Wieżowców. zdjęcia: Kuba Jurkowski Wejściówki na Wydarzenie są imienne i nie istnieje możliwość zmiany danych na...

Rondo ONZ jeszcze wystrzeli w górę!

BY <!-- &amp;amp;amp;amp;lt;iframe src="//www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-N25V7L" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"&amp;amp;amp;amp;gt;&amp;amp;amp;amp;lt;/iframe&amp;amp;amp;amp;gt; Rondo...

Rondo Daszyńskiego w cieniu wieżowców

Rondo Daszyńskiego to chyba jeden z największych placów budowy w Europie. W czterech narożnikach tego ronda powstają lub są planowane biurowce o łącznej powierzchni 300...

Krwawe zaćmienie Superksiężyca w Warszawie

W nocy z 27 na 28 września doświadczyliśmy pełnego zaćmienia "Superksiężyca", następna taka okazja przydarzy się dopiero w 2033 roku. Zaćmienie rozpoczęło się o...