Wytyczenie buspasów dla warszawiaków podróżujących komunikacją miejską oznacza szybszy przejazd. W stolicy jest już ponad 65 km wydzielonych pasów ruchu dla Warszawskiego Transportu Publicznego.
– W poniedziałek ogłosiliśmy powstanie kolejnego buspasa. Już za tydzień zostanie on uruchomiony na Pradze-Północ, na ulicy Kijowskiej. Nie jest to jednak ostatni wydzielony pas dla autobusów jaki planujemy uruchomić w tym roku. Już teraz mogę zapowiedzieć, że buspas na pewno pojawi się na ul. Raszyńskiej. Wytyczenie kolejnych poprzedzą szczegółowe analizy, które pomogą nam podjąć ostateczne decyzje – mówi Renata Kaznowska, wiceprezydent m.st. Warszawy.
Sprawniej komunikacją miejską
65,975 km – dokładnie tyle mają wydzielone pasy dla warszawskiej komunikacji publicznej. Warto zaznaczyć, że w tej liczbie jest także 5,7 km torowisk tramwajowo-autobusowych. Najdłuższa taka trasa to ciąg ulic Radzymińska – al. „Solidarności” od ul. Krynoliny do gen. W. Andersa (klasyczny buspas do ul. Targowej, dalej torowisko tramwajowo-autobusowe). Ma on w sumie 7775 m. Najkrótszy ma z kolei zaledwie 95 m. Został wytyczony na ul. Targowej, na odcinku od ul. Zamoyskiego do Mackiewicza. Ponad połowa buspasów obowiązuje całodobowo przez cały tydzień. Pozostałe funkcjonują zazwyczaj w godzinach szczytu komunikacyjnego w dni robocze.
Każdorazowo wprowadzenie buspasa poprzedzają szczegółowe analizy, które pozwalają ocenić faktyczną skuteczność działania buspasa. Wśród analizowanych czynników znajdują się m.in. natężenie ruchu pojazdów transportu zbiorowego, okres funkcjonowania buspasa, straty czasowe w ruchu komunikacji miejskiej występujące przed wprowadzeniem usprawnienia, liczba skrzyżowań oraz długość odcinków prostych (od skrzyżowania do skrzyżowania).
W tej chwili w stolicy funkcjonują 33 pasy dla komunikacji miejskiej. Już wkrótce jednak znaki drogowe wyznaczające pas dla autobusów staną również na ul. Raszyńskiej.
Zaoszczędzone minuty transportu publicznego
Na ul. Raszyńskiej buspas powstanie pomiędzy ul. Filtrową a Koszykową, czyli w kierunku pl. A. Zawiszy. Według przeprowadzonej analizy będzie działać w godzinach szczytu komunikacyjnego, czyli w godz. 7.00-10.00 i 14.00-19.00. Autobusy poruszać się będą wydzielonym pasem niemal do samego skrzyżowania z ul. Koszykową. Dzięki temu kierowcy pojazdów indywidualnych będą mieli możliwość skrętu w prawo w ul. Koszykową (nakaz skrętu w prawo). Prosto, do pl. A. Zawiszy mogłyby jechać tylko autobusy (ale już nie po wydzielonym pasie ruchu). Przeprogramowana zostanie również sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu z ul. Filtrową. Według analiz funkcjonowanie buspasa skróci czas jazdy autobusów o ok. 100s, czyli o ok. 40 proc. Wdrożenie zmian planowane jest jeszcze w wakacje.
W następnych latach analizowana będzie również możliwość wprowadzenia nowych pasów autobusowych:
- w 2019 r. – na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., odcinek ul. Grójecka – rondo Zesłańców Syberyjskich.
- w 2020 r. – w al. Prymasa Tysiąclecia, odcinek ul. Wolska – rondo Zesłańców Syberyjskich.
- po zakończeniu budowy Południowej Obwodnicy Warszawy – na ul. Puławskiej, odcinek POW – al. Wilanowska; Dolina Służewiecka, odcinek al. J. Rodowicza „Anody” – al. Wilanowska