REDAKCJA

REKLAMA

POLITYKA PRYWATNOŚCI

MIASTO PROPONUJE NOWE ZASADY DLA ELEKTRYCZNYCH HULAJNÓG

Strona główna Infrastruktura MIASTO PROPONUJE NOWE ZASADY DLA ELEKTRYCZNYCH HULAJNÓG

20 maja wejdą w życie nowe przepisy, regulujące zasady poruszania się i parkowania elektrycznych hulajnóg. Miasto zaproponowało operatorom wypożyczającym taki sprzęt nowe zasady, na jakich mogliby działać w przestrzeni publicznej.

Pierwsze elektryczne hulajnogi pojawiły się na ulicach Warszawy w 2018 r. Szybko zdobyły popularność, ale też stały się źródłem licznych problemów, głownie ze względu na niebezpieczną jazdę i chaos związany z porzucaniem sprzętu na ulicach. Źródłem tych problemów był brak odpowiednich przepisów, określających czym jest e-hulajnoga, gdzie może się poruszać i parkować.

Dlatego od kilku lat Zarząd Dróg Miejskich apelował do Ministerstwa Infrastruktury o regulację tych kwestii. Uczestniczyliśmy w konsultacjach społecznych i składaliśmy uwagi do kolejnych wersji ustawy. W końcu, na początku 2021 r. ustawa trafiła na ścieżkę legislacyjną zmierzającą do uchwalenia i w kwietniu została podpisana przez Prezydenta. 20 maja nowe przepisy wejdą w życie.

Przez cały ten czas wielokrotnie odbywały się spotkania z firmami wypożyczającymi e-hulajnogi w Warszawie. Operatorzy deklarowali chęć współpracy i uporządkowania zasad działania, co będzie możliwe w przypadku pojawienia się nowych przepisów.

Teraz, gdy nowe przepisy wejdą lada dzień w życie, ZDM przygotował propozycję nowych zasad funkcjonowania e-hulajnóg w przestrzeni publicznej. Dotyczy ona zarówno wymagań wobec operatorów jak i zobowiązań ze strony miasta. Została ona przedstawiona pięciu operatorom, funkcjonującym obecnie w Warszawie lub deklarującym rozpoczęcie działalności w tym sezonie – firmom Bolt, Dott, Lime, Blinkee i TIER. Liczymy na szybkie porozumienie tak, aby móc przygotować się do wprowadzenia nowych zasad.

PARKOWANIE

Zgodnie z przepisami parkowanie elektrycznych hulajnóg będzie dozwolone tylko w miejscach do tego przeznaczonych (dziś takich miejsc nie ma), a jeśli ich nie ma – na chodniku, równolegle do jego zewnętrznej krawędzi.

To oznacza, że należy wyznaczyć możliwie gęstą sieć miejsc postojowych, aby uniknąć zostawiania sharingowych hulajnóg w miejscach utrudniających ruch pieszych. Dlatego miasto oferuje oznakowanie stojaków dla rowerów będących w gestii miasta odpowiednią naklejką, wskazującą, że jest to wyznaczone miejsce postoju rowerów i e-hulajnóg. W ten sposób szybko zyskujemy gęstą sieć kilku tysięcy parkingów, dostępnych niemal na każdym rogu, ograniczając tym samym liczbę urządzeń zaparkowanych w miejscach przypadkowych. Stojak gwarantuje też, że hulajnoga nie będzie się przewracać, co jest dziś zmorą wielu części miasta.

Aby zagwarantować, że takie rozwiązanie nie będzie blokować miejsc postoju rowerzystom, ratusz oczekuje od operatorów zakupu dodatkowych stojaków – w liczbie proporcjonalnej do posiadanej floty. Stanęłyby one tam, gdzie brakuje stojaków, a jest potrzeba wyznaczenia parkingu dla e-hulajnóg i rowerów. Wszystkie takie stojaki byłyby ogólnodostępne. Zyskaliby na tym również rowerzyści, bo w ten sposób sieć parkingów mogłaby się rozrosnąć. Takie parkingi wyposażone w stojaki byłyby podstawą sieci miejsc do parkowania e-hulajnóg. W szczególnych przypadkach możliwe byłoby wyznaczenie takich parkingów bez stojaków – np. w miejscach zabytkowych.

Dzięki tak przygotowanej sieci parkingów, możliwe będzie ograniczenie postoju (a także możliwości zwrotu wypożyczonego sprzętu) tylko do wyznaczonych miejsc. E-hulajnogi nie będą już porzucane byle gdzie, w sposób niebezpieczny dla innych.

Zgodnie z zapisami ustawy, pojazdy zaparkowane nieprawidłowo będą usuwane z drogi na koszt właściciela. Maksymalna stawka określona w ustawie wynosi 123 zł + 23 zł za dobę przechowania. Stawka obowiązująca w Warszawie zostanie określona w Uchwale Rady m.st. Warszawy, której projekt został już przygotowany.

Formuła oznakowania stojaków rowerowych jako miejsc do parkowania e-hulajnóg została wybrana jako optymalna po dyskusji wewnątrz urzędu m.st. Warszawy. Alternatywny tryb polegający na malowaniu stref parkingowych na chodnikach jako elementu organizacji ruchu, a następnie udostępnianiu ich operatorom decyzją o zajęciu pasa drogi byłby znacznie bardziej czasochłonny (nie dając szans na wprowadzenie rozwiązań wraz z nowymi przepisami), obarczony licznymi formalnościami (kilkaset projektów organizacji ruchu, wniosków o zajęcie pasa drogi i wydanych decyzji) oraz kosztowny dla operatorów (opłata naliczana za każdy dzień użytkowania stref i każdy metr zajętej powierzchni w dłuższej perspektywie oznacza duże koszty). Stawiając na ogólnodostępne parkingi ze stojakami unikamy też przypisywania poszczególnych miejsc konkretnym operatorom i chaosu wizualnego spowodowanego malowaniem tysięcy miejsc do postoju.

Kwestia kosztów jest tu szczególnie ważna. Z jednej strony uważamy e-hulajnogi za ważny element systemu mobilności miejskiej, a w dobie pandemii ich operatorzy borykają się z problemami podobnymi do innych firm. Wychodząc im naprzeciw, dopuszczamy etapowe wprowadzanie tego systemu tak, aby koszty z tym związane rozłożyć w czasie. Z drugiej strony, nie dopuszczamy sytuacji, w której biznes ten będzie prowadzony całkowicie na koszt warszawiaków, bez partycypacji ze strony operatorów używających publicznej infrastruktury.

PRĘDKOŚĆ

Zgodnie z ustawą, e-hulajnogi nie mogą poruszać się z prędkością większą niż 20 km/h. Miasto oczekuje, że e-hulajnogi oferowane do wypożyczenia nie będą umożliwiały przekroczenia tej prędkości. Operatorzy wielokrotnie deklarowali, że są gotowi wprowadzić takie ograniczenie. Będzie również analizować możliwość wprowadzenia punktowego i czasowego ograniczania prędkości w szczególnych sytuacjach, ze względu na bezpieczeństwo – np. na Bulwarach Wiślanych.

STREFY WYŁĄCZONE

E-hulajnogę dotyczą podobne przepisy, co rowery. Zatem podobnie jak w przypadku rowerów wjazd taką hulajnogą w niektóre miejsca jest zabroniony. Dotyczy to choćby Starego Miasta, gdzie ruch pojazdów na tak małych kołach jest niebezpieczny nie tylko dla pieszych, ale także dla samych hulajnogistów. Nie ma też miejsca, żeby pozostawić sprzęt na wąskich uliczkach nie blokując przejścia. Takie strefy powinny być zatem wyłączone z ruchu przez operatorów – tak, aby użytkownik nie mógł wjechać ani zwrócić urządzenia na tym terenie.

KAMPANIA INFORMACYJNA I EDUKACJA

Potrzebę kampanii informacyjnej skierowanej do użytkowników dotyczącej zasad poruszania się i parkowania e-hulajnóg podkreślał wielokrotnie i ZDM, i operatorzy. Użytkowników urządzeń należy przecież poinformować o tym, jak powinni się zachowywać po wejściu w życie przepisów. Drogowcy chcą wspólnie z operatorami przygotować taką kampanię i wykorzystać kanały kontaktu dostępne dla operatorów, aby dotrzeć do hulajnogistów – np. poprzez aplikację mobilną czy zawieszki na kierownicach.

OTWARTE DANE

Dziś trudno przewidzieć, jak zmieni się sytuacja po wejściu w życie nowej ustawy. Aby móc to obserwować i analizować, niezbędne są dane. Operatorzy na dotychczasowych spotkaniach deklarowali chęć udostępnienia części danych o przejazdach i wypożyczeniach oraz innych statystyk, mogących ułatwić planowanie sieci parkingów czy infrastruktury dla e-hulajnóg.

Powyższe zasady to propozycja, jaka została przedstawiona operatorom przez m.st. Warszawa i omówiona na spotkaniach z udziałem operatorów. Liczymy, że uda się szybko dojść do porozumienia i przejść do fazy wdrażania ustaleń tak, aby jak najszybciej zapanować nad dotychczasowym bałaganem i poprawić bezpieczeństwo.

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

Wiadomości

Pętle zakwitną letnimi kwiatami

11 tys. roślin ozdobi pętle komunikacji miejskiej. Obok znanych i lubianych pelargonii, begonii i gaur, w tym...

Książka Katarzyny Kubisiowskiej “Się żyje. Kora. Biografia” spotkanie z autorką w Nowym Teatrze

Już dziś spotkanie z Katarzyną Kubisiowską autorką książki „Się żyje. Kora. Biografia” . Promocja książki odbędzie się w Teatrze...

15 Bieg Ursynowa już za nami

W 15. Biegu Ursynowa udział wzięło prawie 2 tysiące biegaczy, którzy w słoneczne niedzielne przedpołudnie, 4 czerwca, pokonali 5-kilometrową trasę...

Skuteczne strategie pozycjonowania, które podniosą rangę Twojej strony internetowej w okolicy

W dzisiejszych czasach większość firm posiada swoją stronę internetową. Jednakże, aby przyciągnąć do niej klientów, nie wystarczy jedynie...

Poznaliśmy założenia projektu nowego Studium Warszawy!

Jaka będzie Warszawa w przyszłości? Zielona, zdrowa i bezpieczna. Wygodna – wszędzie będzie blisko. Prezydent Rafał Trzaskowski po raz pierwszy zaprezentował...

Glovo wynajęło ponad 2,000 mkw. w budynku Q22

Zespół Reprezentacji Najemcy JLL doradzał najszybciej rozwijającej się platformie dostawczej w Polsce w pozyskaniu całego piętra...

Polecane

15 Bieg Ursynowa już za nami

W 15. Biegu Ursynowa udział wzięło prawie 2 tysiące biegaczy, którzy w słoneczne niedzielne przedpołudnie, 4 czerwca, pokonali 5-kilometrową trasę...

Nowy adres na mapie nieruchomości premium – Rezydencja Zegrze

Nowoczesne mieszkania z panoramicznymi oknami, przez które widać uspakajający błękit wody. Bliskość miasta, a jednocześnie bliskość natury, miejsce, w którym możesz realizować...

Rozkładam Warszawę na czynniki pierwsze! Odkrywamy miasto z nowym smartfonem OPPO. #rozkładam

Marka OPPO rzuciła nam wyzwanie: wyjście na miasto z jej najnowszym składanym smartfonem – OPPO Find N2 Flip. Wszystko po to,...

15. Bieg Ursynowa – coraz bliżej

15. Bieg Ursynowa „Yes, I KEN” zbliża się wielkimi krokami. Na liście startowej już prawie 2000 biegaczy. Przypominamy, że zapisy...

Znamy program Międzynardowych Targów Książki. Za dwa tygodnie wielka uczta dla czytelników!

Miliony mostów – literacki program Ukrainy Gościa Honorowego Międzynarodowych Targów Książki w Warszawie 2023.

Koniec betonozy i samochodozy na placu Defilad! Zobacz wywiad na Youtubie!

Pod koniec wakacji ruszy przebudowa placu Defilad, który zmieni się w plac Centralny, czyli serce Nowego Centrum Warszawy. Jak będzie wyglądać to...