Lublin zajął pierwsze miejsce w rankingu ‘Europolis’ najbardziej ekologicznych polskich miast, przygotowanym przez Fundację Schumana i Fundację Adenauera. Na podium znalazły się również Katowice oraz Łódź. Te trzy miejscowości otwierają ranking polskich „zielonych” miast. Warszawa zajęła dopiero siódme miejsce.
Zwycięzcą Rankingu ‘Europolis’ polskie zielone miasta został Lublin. Zdobył 57 punktów na 100 możliwych. Miasto aktywnie rozwija się w dziedzinie elektromobilności, a jego władze postawiły sobie bardzo ambitne cele w tym obszarze. Drugie miejsce w rankingu zdobyły Katowice z wynikiem zaledwie o jeden punkt gorszym od Lublina. Wysoką lokatę zawdzięczają zwycięstwu w prawdopodobnie najmniej spodziewanym obszarze
– wysokim nakładom na poprawę jakości powietrza. Zarówno Lublin, jak i Katowice charakteryzują się także dobrze rozwiniętą służbą zdrowia – kwestie związane ze zdrowiem mieszkańców również były brane po uwagę przez autorów rankingu. Ostatnie miejsce na podium przypadło Łodzi, która zdobyła 54 punkty. Wysoką pozycję w finalnym zestawieniu zawdzięcza wynikom w kategoriach działań na rzecz jakości powietrza, transportu publicznego i indywidualnego transportu elektrycznego. Z mniejszych miast na wyróżnienie zasługują Siedlce
(4. lokata).
1. Miasto Lublin
2. Katowice – oficjalny profil miasta
3. Łódź
4. Siedlce Miasto Przyjazne
5. bydgoszcz.pl
6. Rzeszów – stolica innowacji
7. Miasto Stołeczne Warszawa
8. Miasto Białystok
9. Wroclaw [Wroclove]
10. Miasto Poznań
Warszawa w kategorii ‘zielonych miast’ zajęła 7. miejsce. Jest to najsłabszy wynik stolicy ze wszystkich dotychczasowych kategorii rankingu polskich miast ‘Europolis’. Stolica zdecydowanie jednak dystansuje inne miasta jeżeli chodzi o zasięg i jakość transportu publicznego. W końcówce Rankingu Europolis dominują mniejsze miejscowości (pon. 150 tyś. mieszkańców), głównie z Górnego Śląska.
Do redukcji zanieczyszczeń z transportu drogowego przyczynia się wykorzystanie zbiorowej komunikacji publicznej oraz promocja aktywnych, zeroemisyjnych form przemieszczania się – pieszo i na rowerze. Warszawa zdystansowała inne miasta w kategorii transportu publicznego. Stolica znalazła się w czołówce niemal wszystkich mierników. Zdominowała zestawienie w zakresie wozokilometrów przypadających na jednego mieszkańca, zajęła 2. lokatę pod kątem liczby przystanków na kilometr kwadratowy oraz 3. w stopniu elektryfikacji komunikacji miejskiej. Ponadto bardzo dobrze zaprezentowała się w zakresie długości buspasów i liczby rowerów miejskich. Przewagi stolicy w transporcie zbiorowym wynikają głównie z rozmiarów miasta oraz dużej liczby przyjezdnych (turystów i podróży służbowych), co sprawia, że przeciętny dystans pokonywany przez komunikację miejską
w przeliczeniu na jednego mieszkańca rośnie. Widać to również w liczbie przewiezionych pasażerów – w 2019 r. Warszawski Transport Publiczny przewoził średnio ponad 3 mln pasażerów dziennie (Dziubiński 2021). Nie bez znaczenia są także stale rozbudowywane metro oraz system wewnątrzmiastowych połączeń kolejowych, które przekładają się na wzrost odsetka przewozów elektrycznych. Słabością stolicy jest natomiast długość ścieżek rowerowych (17. miejsce) – Warszawiacy mogą wprawdzie korzystać z najdłuższych tras w Polsce, jednak po zestawieniu z długością dróg miejskich ich skala maleje.
Ranking ‘Europolis’ powstał w oparciu o analizę pięciu obszarów: indywidualnego transportu elektrycznego, transportu publicznego, działań na rzecz jakości powietrza, społeczności lokalnej oraz zdrowia publicznego. Przeanalizowano w nim dane ze wszystkich 66 miast na prawach powiatu.