Drogowcy szykują się do remontu nawierzchni Krakowskiego Przedmieścia na odcinku między Królewską i Miodową. W przetargu na remont wpłynęły 4 oferty.
Krakowskie Przedmieście czeka remont nawierzchni. W lutym ogłosiliśmy przetarg na jego wykonanie. Prace obejmą odcinek od ul. Królewskiej do ul. Miodowej. Prace są potrzebne, choćby ze względu na intensywny ruch autobusów na tym odcinku Traktu Królewskiego.
Po remoncie znikną nierówności i wykruszenia nawierzchni. Przede wszystkim jednak ciężkie pojazdy, przede wszystkim autobusy, nie będą już takie straszne dla najbardziej reprezentatywnej ulicy Warszawy. Skąd ta pewność? Wykorzystamy doświadczenie nabyte przy remoncie ul. Miodowej.
OBIE BRUKOWANE, A TYLKO JEDNA SIĘ PSUJE
Ulicę Miodową – która jest jednocześnie przedłużeniem Krakowskiego Przedmieścia – wyremonotwano w latach 2017-2018. W celu podkreślenia historycznego charakteru ulicy pojawiła się tam brukowana nawierzchnia. Mimo tego w porównaniu do Krakowskiego Przedmieścia znacznie lepiej znosi obciążenia związane z ruchem kołowym. W dodatku intensywniejszym, bo po ul. Miodowej mogą jeździć pojazdy prywatne.
Z czego wynika taka różnica w wytrzymałości między Miodową a Krakowskim Przedmieściem? Głównie z zastosowanej technologii. Krakowskie Przedmieście przeszło w 2008 roku generalny remont (to dzięki niemu zawdzięczamy dzisiejszy charakter ulicy). Już w 2015 roku wymieniono podbudowę i przełożono bruk na odcinku do Senatorskiej do Królewskiej. Prace te były doraźne i ptrwały kilka dni.
Rok później w ramach przygotowywania dokumentacji projektowej dla ul. Miodowej zlecono także badania stanu nawierzchni i podbudowy na Krakowskim Przedmieściu. W 2017 roku rozpoczał się remont przystanków i przejścia dla pieszych przy Uniwersytecie Warszawskim. Niedługo później wystartowały prace na ul. Miodowej. W obu przypadkach bruk został ułożony na betonowej podbudowie i połączony spoiwem na bazie żywicy epoksydowej.
Zastosowane na ul. Miodowej i przystankach rozwiązanie rozwiązanie sprawowało się bez zarzutów. Wobec tego w 2019 roku ZDM powrócł na Krakowskie Przedmieście i kawałek Nowego Światu, gdzie nabyte doświadczenie pomogło w remoncie pozostałej nawierzchni jezdni na odcinku od ul. Świętokrzyskiej do ul. Królewskiej. Całość została jeszcze zabezpieczona cementową zaprawą betonową.
Teraz ta technologia będzie zastosowana ponownie na pierwszym odcinku Traktu Królewskiego, który paradoksalnie będzie ostatnim, który przejdzie takie zmiany. Tym samym całkowicie będzie wolne Krakowskie Przedmieście od nierównej nawierzchni i zabezpieczymy je przed wszelkimi dołami i falowaniami.
OFERTY W PRZETARGU
Oferty w przetargu można było składaćdo 1 marca. Wykonaniem prac zainteresowane są cztery firmy. Ich oferty mieszczą się w przedziale od 8,6 do 11,8 mln zł i są zbieżne lub niższe od kosztorysu. W najbliższym czasie będą one analizowane. Remont potrwa 8 miesięcy od dnia podpisania umowy z wybranym wykonawcą. Główne roboty będą jednak prowadzone w okresie wakacyjnym. Dzięki temu remont będzie mniej uciążliwy.