Koniec spekulacji na temat przyszłości lotniska w Baranowie. Premier RP, Donald Tusk, zapowiedział, że lotnisko w Baranowie będzie wybudowane, choć zmienione zostały założenia największego projektu infrastrukturalnego w Polsce. Otwarcie portu w Baranowie planowane jest na rok 2032. Ma obsłużyć 34 mln pasażerów rocznie. W razie potrzeb port będzie rozbudowany.
Dziś Donald Tusk zapowiedział, że port lotniczy w Baranowie powstanie. Ma być gotowy do 2032 roku. Do kosza trafił tzw. projekt szprych kolejowych, które forsowali politycy Prawa i Sprawiedliwości. Zamiast tego mają powstać Koleje Szybkich Prędkości pomiędzy największymi polskimi miastami.

Budowa nowego lotniska odbywać się będzie z uwzględnieniem zasady decentralizacji – rozwijane będą regionalne porty lotnicze, w tym Modlin, który był zakładnikiem ośmiu lat rządów Zjednoczonej Prawicy. – Drugi element to idea „blisko lotnisko”. Nie sądzę, aby ktoś z Krakowa czy Katowic marzy o tym, żeby dojechać do Baranowa, by lecieć gdzieś dalej . skomentował premier.

Powstaną Koleje Szybkich Prędkości, które mają łączyć ze sobą wygodnymi i szybkimi trasami największe miasta w Polsce. Pomysł tzw. szprych kolejowych trafił do kosza. – W naszym projekcie koleje nie będą budowane od nowa, żeby się łączyć w Baranowie. Koleje, które proponujemy to połączenia polskich miast między sobą, to relatywnie gęsta sieć łącząca realne skupiska ludzi i obsługująca realne potoki pasażerów” – stwierdził szef rządu.

Jak dodał Donald Tusk, początkiem budowy nowej sieci kolejowej będzie tzw. „Y”, czyli linia kolei dużych prędkości, łącząca Warszawę z Łodzią, a następnie w okolicy Sieradza rozgałęziająca się w kierunku Poznania i Wrocławia. Zaznaczył też, że na autostradzie Warszawa-Łódź powstaną trzeci i czwarty pas ruchu.
LOT zwiększy swoją flotę, a Okęcie będzie rozbudowane
„Lotnisko Okęcie zostanie pilnie zmodernizowane. Kilka lat temu przerwano prace modernizacyjne, musimy teraz jak najszybciej wrócić do modernizacji i usprawnienia lotniska na Okęciu. To samo dotyczy także Modlina i jego modernizacji” – przekazał Donald Tusk.
Dodał, że kolejnym elementem planu są Polskie Linie Lotnicze LOT.
„Bardzo zależy nam, aby LOT stał się jedną z największych firm lotniczych. Oczywiście gigantów nie przegoni, ale możemy myśleć, że choć LOT nie przegoni Lufthansy, to jednak może być firmą tego rzędu. To oznacza konieczność uzupełnienia floty do ponad 130 samolotów” – powiedział szef rządu.
„W ambitnym planie do 2032 roku przewidujemy 135 samolotów, z czego ok. 31 samolotów szerokokadłubowych” – powiedział Maciej Lasek.
Pełnomocnik rządu do spraw budowy CPK Maciej Lasek powiedział, że zakończenie inwestycji w 2027 roku było nierealne, o czym wiedziała nawet poprzednia ekipa rządząca.
– Do tego czasu gotowy będzie odcinek kolei dużych prędkości Warszawa-Łódź przez Baranów i zakończona będzie modernizacja autostrady A2, czyli rozbudowa o nowe pasy ruchu – wyjaśnił Lasek.]
Jak dodał, aby PLL LOT był na nowym lotnisku centralnym najważniejszym graczem, polskie linie muszą być przygotowane na objęcie co najmniej 50 proc. miejsc, a rząd zakłada, że niezbędne minimum to 60 proc.
Lasek przypomniał też, że za poprzedniego rządu spółka CPK poszukiwała prywatnego zagranicznego inwestora i udało się go znaleźć za cenę „trudno akceptowalnych ustępstw”. – Do wstępnego porozumienia z potencjalnym inwestorem nie miała dostępu Prokuratoria Generalna, dopiero obecnie powstaje opinia, która będzie podstawą do decyzji o dalszej współpracy – poinformował pełnomocnik.
Ile będzie kosztować nowe lotnisko?
Według szacunków koszt inwestycji w Baranowie to 131 mld zł do 2032 r.; z tego część lotniskowa ma kosztować 42,7 mld zł, a kolejowa, tzw. Y – około 80 mld zł.
Pełnomocnik do spraw budowy CPK Maciej Lasek nie wykluczył, że dla funkcjonującego dziś lotniska Chopina może się znaleźć nowa funkcja. Podkreślił jednak, że cały ruch komercyjny przeniesie się do portu w Baranowie.
Źródło PAP, TVN Warszawa