SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

Kładka rowerowa pod mostem Poniatowskiego [Wizualizacje]

Strona główna Infrastruktura Kładka rowerowa pod mostem Poniatowskiego

Po sobotnim wypadku, w którym zginęła 17 letnia rowerzystka pod kołami samochodu na moście Poniatowskiego nie cichną dyskusję na temat bezpieczeństwa rowerzystów i pieszych na tej przeprawie.  Być może rozwiązań jest wiele.  My prezentujemy gotowy projekt, który powstał dokładnie cztery lata temu. 

Nie ma wątpliwości, że most Poniatowskiego jest jednym z najpopularniejszych wśród posiadaczy jednośladów. Jest jednocześnie bardzo niebezpieczny. W maju roku 2014 uczestnicy „Europejskiej Rywalizacji Rowerowej” stworzyli mapę natężenia ruchu rowerowego w Warszawie. Przez cały miesiąc, przy pomocy aplikacji Endomondo, zebrano dane dotyczące ponad 26 tysięcy przejazdów dla 1500 rowerzystów. Tak duże badanie statystyczne wiarygodnie wyznacza najczęściej używane trasy rowerowe w mieście. Most Poniatowskiego jest w zdecydowanej czołówce. Równocześnie ta przeprawa przez Wisłę jest bardzo popularna wśród przechodniów, zarówno mieszkańców Warszawy, jak i turystów odwiedzających Stadion Narodowy i prawy brzeg. Wspólna komunikacja odbywa się dwoma chodnikami o szerokości 2,4 m, które w miejscach krytycznych zwężają się do 1,6 m. Chodniki sąsiadują bezpośrednio, nieoddzielone barierą ochronną, z jedną z ważniejszych arterii komunikacyjnych w centrum Warszawy. Dwupasmowa jezdnia nie ma pobocza, a kierowcy nierzadko przekraczają przepisy przemierzając rzekę z prędkościami dochodzącymi do 100 km/h. W tej sytuacji rozsądnym wyborem dla wielu rowerzystów jest poruszanie się po chodniku, co generuje nie tylko ogromy dyskomfort, ale także śmiertelne niebezpieczeństwo, zarówno dla nich samych, jak i dla pieszych. Wraz z prognozowanym wzrostem ruchu samochodowego i ze zwiększającą się co roku ilością rowerzystów, także dzięki rowerom miejskim Veturillo, problem infrastruktury na Moście Poniatowskiego staje się naglący.

kladka_poniatowskiego_render_small_2-jpg_1200x0Proponujemy wykorzystanie istniejącej struktury nośnej mostu i podwieszenie poniżej niego kładki rowerowej o szerokości 3 metrów za pomocą lekkiej struktury stalowej. Przewidywana wartość inwestycji jest ułamkiem kosztów, które miasto musiałoby ponieść, aby stworzyć nową, samonośną przeprawę pieszo-rowerową przez Wisłę.

Obecny schemat jezdni na moście.
Obecny schemat jezdni na moście.

Lokalizacja kładki rowerowej poniżej poziomu jezdni dodatkowo separuje jej użytkowników od hałasu komunikacyjnego, daje bliższy kontakt z Wisłą, a także pozwala spojrzeć na zabytkową konstrukcję mostu z niespotykanej perspektywy. Budowa Kładki Rowerowej Mostu Poniatowskiego nie wymaga znaczących modyfikacji zabytkowych elementów mostu w miejscach styku istniejącej komunikacji pieszo-rowerowej z projektowanym obiektem. Decyzja o lokalizacji kładki od południowej strony mostu jest warunkowana niemożliwością bezkolizyjnego połączenia jej biegu z istniejącymi ciągami komunikacyjnymi bez znacznych wyburzeń elementów zabytkowych, a także analizą nasłonecznienia.

detal_1-jpg_1200x0detal_2_a-jpg_1200x0detal_2_b-jpg_1200x0detal_2_c-jpg_1200x0detal_3_b-jpg_1200x0detal_3_c-jpg_1200x0detal_4_a-jpg_1200x0detal_4_b-jpg_1200x0Detal urbanistyczny 1 – Punkt styku ścieżki z szerokim chodnikiem przy Muzeum Narodowym od strony zachodniej Mostu Poniatowskiego.
Ścieżka rozpoczyna się na poziomie chodnika i przechodząc pomiędzy kolumnami arkad południowo-zachodniej wieży mostu przechodzi w łagodny 2% spadek aż do poziomu -3 m w stosunku do jezdni.

Detal urbanistyczny 2 – Ominięcie wież schodowych mostu.
Kładka montowana wspornikowo do konstrukcji wieży. Poziom kładki zgodny z poziomem spocznika wewnętrznej klatki schodowej wieży. Przewidywane wyjście ewakuacyjne.

Detal urbanistyczny 3 – Przejście przez węzeł drogowy Mostu Poniatowskiego i trasy Wisłostrady.
Ścieżka poprzez rampę 2% wraca do poziomu jezdni, zakłada się przebicie ogrodzenia betonowego i stworzenie osobnego od przejścia dla pieszych przejazdu rowerowego przez wjazd samochodowy z Wisłostrady. Trasa rowerowa przechodzi w kładkę i nie ograniczając prześwitu pionowego dla schodów z mostu do poziomu Wisłostrady, kontynuuje swój bieg wsparta trzema słupami stalowymi aż do drugiego stalowego przęsła mostu, gdzie ponownie jest podwieszona. Spadek 2%.

Detal urbanistyczny 4 – Punkt styku ścieżki z chodnikiem nad trasą Wybrzeża Szczecińskiego.
Wsparta słupami kładka rowerowa po pokonaniu rampy wjazdowej 2% dorównuje do poziomu jezdni omijając południowo wschodnią wieżę Mostu Poniatowskiego. Ścieżka omija tablicę pamiątkową Bohaterów 10-ego pułku piechoty 4-tej dywizji im. J. Kilińskiego od strony południowej. Zakłada się wydłużenie trasy rowerowej aż do ronda Waszyngtona poprzez podsypanie skarpy od strony ul. Jakubowskiej.

Projekt:

Autor: Mikołaj Molenda,
Kama Wybieralska

WWW: http://kamawybieralska.com

Źródło www.futuwawa.pl

Wiadomości

The Warsaw Hub już na finiszu!

Już tylko tygodnie dzielą nas od oddania do użytku kompleksu The Warsaw Hub. Belgijski deweloper Ghelamco rozpoczął prace porządkowe wokół budynków....

WeWork otwiera piątą lokalizację w Warszawie

WeWork otworzył swoją piątą lokalizację w Warszawie, przy ulicy Grzybowskiej 60. Znajduje się ona Browary Warszawskie i oferuje 1,1 tys. biurek z...

Francuzi dołączyli do budowy Domu Ronalda McDonalda.

Francuska firma rodzinna DELABIE dołącza jako nowy partner budowy drugiego polskiego Domu Ronalda McDonalda. Fundację i firmę połączyła misja „Aby rodzina mogła być...

Ambassador Office Building z nowym najemcą

Firma Hines pozyskała nowego najemcę do budynku Ambassador Office Building. Jest nim AECOM Polska, wiodący dostawca rozwiązań infrastrukturalnych, świadczący profesjonalne usługi...

Ulice Saska i Smocza do remontu

Warszawscy drogowcy z Zarządu Dróg Miejskich wyremontują ulice Saską i Smoczą. Roboty na Saskiej Kępie rozpoczną się w poniedziałek, 13 lipca....

Kampus Innowacji w Varso już działa

W Warszawie powstało miejsce, które nie tylko umożliwi współpracę między korporacjami i mniejszymi firmami, ale też pozwoli na wymianę doświadczeń...

Polecane

Rozpoczyna się Lato Konesera. Kilkaset wydarzeń w centrum kulturalno-rozrywkowym stołecznej Pragi

Już w 1 lipca w Centrum Praskim Koneser rozpoczyna się wakacyjny cykl wydarzeń pod hasłem Lato Konesera. Od początku lipca do...

Teatr Polonia i Och-Teatr zagrają w lato plenerowe spektakle w Centrum Praskim Koneser

Centrum kulturalno-rozrywkowe na warszawskiej Pradze zapowiada plenerowe spektakle Teatru Polonia i Och-Teatru podczas Lata Konesera. Wstęp na wszystkie wydarzenia będzie bezpłatny,...

Innowacyjne udogodnienia w Tulipan House

Zaprojektowane na nowo lobby biurowca Tulipan House to nie tylko ekologiczny design, ale też przestrzeń, która na każdym kroku podkreśla dumę...

Warszawski rynek mieszkaniowy 2019

W 2019 roku w Warszawie przekroczono mieszkaniowy Rubikon. Na rynku pierwotnym średnia cena sprzedaży metra kwadratowego, na koniec pierwszej połowy roku, przekroczyła 9 tysięcy...

Noc Wieżowców 2018

Po przerwie wracamy do Was z trzecią edycją Nocy Wieżowców. zdjęcia: Kuba Jurkowski Wejściówki na Wydarzenie są imienne i nie istnieje możliwość zmiany danych na...

Rondo ONZ jeszcze wystrzeli w górę!

BY <!-- &amp;amp;amp;amp;lt;iframe src="//www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-N25V7L" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"&amp;amp;amp;amp;gt;&amp;amp;amp;amp;lt;/iframe&amp;amp;amp;amp;gt; Rondo...