SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

Kładka rowerowa pod mostem Poniatowskiego [Wizualizacje]

Strona główna Infrastruktura Kładka rowerowa pod mostem Poniatowskiego

Po sobotnim wypadku, w którym zginęła 17 letnia rowerzystka pod kołami samochodu na moście Poniatowskiego nie cichną dyskusję na temat bezpieczeństwa rowerzystów i pieszych na tej przeprawie.  Być może rozwiązań jest wiele.  My prezentujemy gotowy projekt, który powstał dokładnie cztery lata temu. 

Nie ma wątpliwości, że most Poniatowskiego jest jednym z najpopularniejszych wśród posiadaczy jednośladów. Jest jednocześnie bardzo niebezpieczny. W maju roku 2014 uczestnicy „Europejskiej Rywalizacji Rowerowej” stworzyli mapę natężenia ruchu rowerowego w Warszawie. Przez cały miesiąc, przy pomocy aplikacji Endomondo, zebrano dane dotyczące ponad 26 tysięcy przejazdów dla 1500 rowerzystów. Tak duże badanie statystyczne wiarygodnie wyznacza najczęściej używane trasy rowerowe w mieście. Most Poniatowskiego jest w zdecydowanej czołówce. Równocześnie ta przeprawa przez Wisłę jest bardzo popularna wśród przechodniów, zarówno mieszkańców Warszawy, jak i turystów odwiedzających Stadion Narodowy i prawy brzeg. Wspólna komunikacja odbywa się dwoma chodnikami o szerokości 2,4 m, które w miejscach krytycznych zwężają się do 1,6 m. Chodniki sąsiadują bezpośrednio, nieoddzielone barierą ochronną, z jedną z ważniejszych arterii komunikacyjnych w centrum Warszawy. Dwupasmowa jezdnia nie ma pobocza, a kierowcy nierzadko przekraczają przepisy przemierzając rzekę z prędkościami dochodzącymi do 100 km/h. W tej sytuacji rozsądnym wyborem dla wielu rowerzystów jest poruszanie się po chodniku, co generuje nie tylko ogromy dyskomfort, ale także śmiertelne niebezpieczeństwo, zarówno dla nich samych, jak i dla pieszych. Wraz z prognozowanym wzrostem ruchu samochodowego i ze zwiększającą się co roku ilością rowerzystów, także dzięki rowerom miejskim Veturillo, problem infrastruktury na Moście Poniatowskiego staje się naglący.

kladka_poniatowskiego_render_small_2-jpg_1200x0Proponujemy wykorzystanie istniejącej struktury nośnej mostu i podwieszenie poniżej niego kładki rowerowej o szerokości 3 metrów za pomocą lekkiej struktury stalowej. Przewidywana wartość inwestycji jest ułamkiem kosztów, które miasto musiałoby ponieść, aby stworzyć nową, samonośną przeprawę pieszo-rowerową przez Wisłę.

Obecny schemat jezdni na moście.
Obecny schemat jezdni na moście.

Lokalizacja kładki rowerowej poniżej poziomu jezdni dodatkowo separuje jej użytkowników od hałasu komunikacyjnego, daje bliższy kontakt z Wisłą, a także pozwala spojrzeć na zabytkową konstrukcję mostu z niespotykanej perspektywy. Budowa Kładki Rowerowej Mostu Poniatowskiego nie wymaga znaczących modyfikacji zabytkowych elementów mostu w miejscach styku istniejącej komunikacji pieszo-rowerowej z projektowanym obiektem. Decyzja o lokalizacji kładki od południowej strony mostu jest warunkowana niemożliwością bezkolizyjnego połączenia jej biegu z istniejącymi ciągami komunikacyjnymi bez znacznych wyburzeń elementów zabytkowych, a także analizą nasłonecznienia.

detal_1-jpg_1200x0detal_2_a-jpg_1200x0detal_2_b-jpg_1200x0detal_2_c-jpg_1200x0detal_3_b-jpg_1200x0detal_3_c-jpg_1200x0detal_4_a-jpg_1200x0detal_4_b-jpg_1200x0Detal urbanistyczny 1 – Punkt styku ścieżki z szerokim chodnikiem przy Muzeum Narodowym od strony zachodniej Mostu Poniatowskiego.
Ścieżka rozpoczyna się na poziomie chodnika i przechodząc pomiędzy kolumnami arkad południowo-zachodniej wieży mostu przechodzi w łagodny 2% spadek aż do poziomu -3 m w stosunku do jezdni.

Detal urbanistyczny 2 – Ominięcie wież schodowych mostu.
Kładka montowana wspornikowo do konstrukcji wieży. Poziom kładki zgodny z poziomem spocznika wewnętrznej klatki schodowej wieży. Przewidywane wyjście ewakuacyjne.

Detal urbanistyczny 3 – Przejście przez węzeł drogowy Mostu Poniatowskiego i trasy Wisłostrady.
Ścieżka poprzez rampę 2% wraca do poziomu jezdni, zakłada się przebicie ogrodzenia betonowego i stworzenie osobnego od przejścia dla pieszych przejazdu rowerowego przez wjazd samochodowy z Wisłostrady. Trasa rowerowa przechodzi w kładkę i nie ograniczając prześwitu pionowego dla schodów z mostu do poziomu Wisłostrady, kontynuuje swój bieg wsparta trzema słupami stalowymi aż do drugiego stalowego przęsła mostu, gdzie ponownie jest podwieszona. Spadek 2%.

Detal urbanistyczny 4 – Punkt styku ścieżki z chodnikiem nad trasą Wybrzeża Szczecińskiego.
Wsparta słupami kładka rowerowa po pokonaniu rampy wjazdowej 2% dorównuje do poziomu jezdni omijając południowo wschodnią wieżę Mostu Poniatowskiego. Ścieżka omija tablicę pamiątkową Bohaterów 10-ego pułku piechoty 4-tej dywizji im. J. Kilińskiego od strony południowej. Zakłada się wydłużenie trasy rowerowej aż do ronda Waszyngtona poprzez podsypanie skarpy od strony ul. Jakubowskiej.

Projekt:

Autor: Mikołaj Molenda,
Kama Wybieralska

WWW: http://kamawybieralska.com

Źródło www.futuwawa.pl

Wiadomości

Jak kupić bilety do Park of Poland?

Zaledwie kilka godzin temu pisaliśmy o otwarciu Suntago Wodny Świat i o całkowitej wyprzedaży biletów na najbliższe dni. Otrzymaliśmy informację...

Wola zmieni się w Mordor?

Służewiec biznesowy próbuje dotrzymać kroku warszawskiej Woli, która obrasta biurowymi wieżami. Warszawskie biura skupione są przede wszystkim w trzech...

Przy Wola Parku powstaną restauracje w starych szklarniach

Historyczne Ogrody Ulricha odzyskają swój dawny blask i staną się atrakcyjnym miejscem spotkań dla mieszkańców Warszawy. Rewitalizacja przestrzeni, obejmująca tereny parkowe oraz...

Nowe miejsce relaksu w Galerii Północnej

Mieszkańcy północnej Warszawy już od kilku dni mogą korzystać z profesjonalnych usług salonu dni mogą korzystać z profesjonalnych usług salonu kosmetycznego...

Kolejne stacje ładowania samochodów elektrycznych przy autostradach.

GreenWay Polska wybuduje stacje ładowania samochodów elektrycznych na wybranych Miejscach Odpoczynku Podróżnych przy autostradach A1, A2 i A4. W wyniku przetargu...

Dziś wielkie otwarcie Suntago

To było do przewidzenia. Na długo przed oficjalnym otwarciem Suntago Wodny Świat nie było biletów. Dziś największy zadaszony park wodny w...

Polecane

Wygodniejsze kolejowe stacje i przystanki w Warszawie

Nowe windy, platformy, wiaty oraz tablice informacyjne – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększają komfort i dostępność kolei dla podróżnych ....

Warszawski rynek mieszkaniowy 2019

W 2019 roku w Warszawie przekroczono mieszkaniowy Rubikon. Na rynku pierwotnym średnia cena sprzedaży metra kwadratowego, na koniec pierwszej połowy roku, przekroczyła 9 tysięcy...

Noc Wieżowców 2018

Po przerwie wracamy do Was z trzecią edycją Nocy Wieżowców. zdjęcia: Kuba Jurkowski Wejściówki na Wydarzenie są imienne i nie istnieje możliwość zmiany danych na...

Rondo ONZ jeszcze wystrzeli w górę!

BY <!-- &amp;amp;amp;amp;lt;iframe src="//www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-N25V7L" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"&amp;amp;amp;amp;gt;&amp;amp;amp;amp;lt;/iframe&amp;amp;amp;amp;gt; Rondo...

Rondo Daszyńskiego w cieniu wieżowców

Rondo Daszyńskiego to chyba jeden z największych placów budowy w Europie. W czterech narożnikach tego ronda powstają lub są planowane biurowce o łącznej powierzchni 300...

Krwawe zaćmienie Superksiężyca w Warszawie

W nocy z 27 na 28 września doświadczyliśmy pełnego zaćmienia "Superksiężyca", następna taka okazja przydarzy się dopiero w 2033 roku. Zaćmienie rozpoczęło się o...