Konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold wygrało konkurs na projekt nowego lotniska CPK między Warszawą a Łodzią. Kluczowy projekt będzie działał jako symboliczna brama do Polski. Dziś otrzymaliśmy najnowsze wizualizacje projektowane dla Polaków lotniska.
Opierając się na ponad 40-letnim doświadczeniu w projektowaniu infrastruktury i projektów transportowych, od lotnisk w Hongkongu i Pekinie po główny dworzec kolejowy w Sztokholmie, wizja nowego lotniska CPK znajduje równowagę między wydajnością operacyjną, odpowiedzialnością za środowisko i ekspresją symboliczną. Grant Brooker, szef studia, Foster + Partners, powiedział: “Jesteśmy dumni i podekscytowani, że zostaliśmy wybrani przez CPK jako projektanci tego projektu. We współpracy będziemy wspólnie pracować nad stworzeniem modelu przyszłości całkowicie zintegrowanego projektowania transportu. Wierzymy, że ten projekt całkowicie zrewolucjonizuje podróże po kraju i poza nim. Wizja tkanej formy architektonicznej jest celowo i silnie wyrażona. Może kształtować budynek i prowadzić pasażerów przez jego przestrzenie, a jednocześnie służyć jako potężne symboliczne odniesienie do bogatego dziedzictwa kulturowego Polski i zjednoczonej siły jej mieszkańców.

Wizja lotniska CPK obejmuje ogólnodostępny plac przesiadkowy, który jest ożywiony bujną zielenią i zalany naturalnym światłem. Ludzie gromadzili się w tej tętniącej życiem przestrzeni przed podróżą lub powitaniem gości. Plac łączy trzy główne środki transportu: lotniczy, kolejowy i drogowy. Działa on jako centralny punkt programu i mógłby wspierać przejście na bardziej wydajne i zrównoważone środki transportu.

Plac byłby również w stanie pomieścić przyszłe pojawiające się technologie. Pomysły projektowe obejmują prosty, ciągły sklepiony dach, który intuicyjnie kieruje pasażerów z placu w kierunku samolotu. Wizja optymalizuje wrażenia pasażerów, czyniąc je dostępnymi i inkluzywnymi. Funkcjonalny i elastyczny układ, przy minimalnych zmianach poziomu, pozwoliłby na sprawny i płynny przepływ pasażerów oraz zoptymalizowane transfery.

Wizualne połączenia z otaczającym krajobrazem zakotwiczyłyby węzeł komunikacyjny w jego kontekście geograficznym i pomogłyby stworzyć silne poczucie miejsca. Pomysły projektowe będą musiały odpowiadać na wyzwania związane z czasem, kosztami i jakością. Możliwości modularyzacji i prefabrykacji mają zostać zmaksymalizowane, co pozwoli węzłowi transportowemu dostosować się do stale zmieniających się potrzeb operacyjnych. Tworzy to odporny i przyszłościowy system, który wytrzymuje próbę czasu. Lotnisko CPK będzie początkowo obsługiwać do 40 milionów pasażerów, a następnie bezproblemowo się rozbudowę, aby osiągnąć cel 65 milionów pasażerów w 2060 roku.
Za projekt inwestycji w Polsce odpowiada pracownia Kuryłowicz & Associates. Znana m.in. z projektu wieżowca Q22 czy Placu Unii w Warszawie.