REDAKCJA

REKLAMA

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Dziś metro dojechało do Bródna. II linia ma już 18 stacji

Strona główna Infrastruktura Dziś metro dojechało do Bródna. II linia ma już 18 stacji

Pasażerowie mogą już korzystać z blisko czterokilometrowego, bródnowskiego odcinka M2. Trzy nowe stacje, ściany zatorowe zaprojektowane przez znanego artystę i dojazd do centrum w niecałe 20 minut – tak w skrócie prezentuje się oddana właśnie inwestycja.

W środę 28 września pierwszy pociąg zabrał pasażerów z Bródna. Ruszył w kierunku centrum, a dalej Bemowa.

– Odcinek bródnowski domyka wschodnią część drugiej linii metra. To ogromna zmiana, gwarancja dynamicznego rozwoju oraz zwiększenie atrakcyjności tej części Warszawy. Dzisiejsze otwarcie nie byłoby jednak możliwe bez wsparcia Unii Europejskiej – podkreśla Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy. – Gdybyśmy musieli sami finansować rozbudowę metra, bez możliwości korzystania z funduszy unijnych, to dzisiaj kończylibyśmy dopiero budowę odcinka centralnego drugiej linii. Serdecznie za to wsparcie dziękuję – dodaje.

Nowy odcinek drugiej linii metra (wschodnio-północny) ma 3,9 kilometra, a jego tunele blisko 5,8 km. Zapewni sprawne, szybkie i wygodne połączenie Targówka i Białołęki z Pragą, Śródmieściem, Wolą i Bemowem. Na nowo otwarty odcinek składają się trzy stacje:

  • C19 Zacisze – zlokalizowana pod ul. Figara przy skrzyżowaniu z ulicami Codzienną, Rolanda i Spójni (długa na 176 metrów, o kubaturze 74 199 metrów sześciennych). Jest najdalej położoną na wschód stacją warszawskiego metra.
  • C20 Kondratowicza – zlokalizowana pod ul. Kondratowicza między skrzyżowaniami z ul. Malborską i 20 Dywizji Piechoty PW a ul. Św. Wincentego (długa na 314 m, o kubaturze 93 420 metrów sześciennych). Znajduje się przy urzędzie dzielnicy Targówek. Budowa metra dała impuls do zmian na ulicy Kondratowicza.
  • C21 Bródno – zlokalizowana w ul. Kondratowicza pomiędzy skrzyżowaniami ulic Bazyliańską/Rembielińską i Łabiszyńską (długa na 697,5 m – wraz z komorami rozjazdów i torów odstawczych, o kubaturze 469 891 metrów sześciennych). Bródno jest najdalej na północ wysuniętą stacją warszawskiego metra.

Prace tunelowe na tym odcinku rozpoczęły się w maju 2020 roku – po wybudowaniu korpusów nowych stacji. Maszyny rozpoczęły wtedy drążenie tuneli metra. Udawało im się osiągać prędkość blisko 20 metrów na dobę. Tarcze jednocześnie drążyły i układały betonowe pierścienie obudowy tunelu. Sama budowa odcinka bródnowskiego zakończyła się 24 sierpnia. Od tego czasu trwało uzyskiwanie pozwoleń niezbędnych do otworzenia stacji.

Na Bródnie i w okolicach mieszka blisko 150 tys. osób. Stołeczne władze zachęcają każdego mieszkańca do codziennego korzystania z metra – to nie tylko ekologiczna alternatywa dla samochodów, ale także oszczędność dla domowego budżetu. By utrzymać komfort podróżowania metrem na dotychczasowym, wysokim poziomie przy większej liczbie pasażerów, od czwartku 29 września podziemna kolej będzie kursowała z większą częstotliwością niż obecnie – w godzinach szczytu na linii M1 co 2 minuty i 20 sekund, a na linii M2 co 2 minuty i 50 sekund. W związku z otwarciem bródnowskiego odcinka drugiej linii metra Miasto od 1 października 2022 r. wprowadza zmiany w kursowaniu Warszawskiego Transportu Publicznego. Pozwolą one maksymalnie wykorzystać potencjał komunikacyjny nowych stacji, poprawią lokalne połączenia na Targówku i Białołęce, a także przybliżą metro mieszkańcom aglomeracji.

Ułatwienia dla pasażerów

Na nowych stacjach po raz pierwszy zastosowano system wspomagania słuchu. Zainstalowane zostały pętle indukcyjne, czyli urządzenia, które łączą się bezpośrednio z aparatami słuchowymi. Komunikaty nadawane na stacjach (w głośnikach) będą równolegle wzmacniane w aparatach. Dzięki temu osoby używające tego typu urządzeń nie będą narażone na szumy, zakłócenia i echa.

Na trzech najnowszych stacjach, oprócz schodów ruchomych, nie zabraknie wind. Pomogą one m.in. osobom z niepełnosprawnościami lub z wózkami dostać się na perony, antresole i poziomy przejść podziemnych. Na posadzkach wytyczono linie prowadzące, które ułatwiają poruszanie się osobom niewidomym lub słabowidzącym. Z kolei przy krawędziach peronów zainstalowano tzw. guzki. Do potrzeb osób z niepełnosprawnościami dostosowane są także toalety. Jest tu też miejsce na przewijaki.

Udogodnieniem dla pasażerów są także ruchome chodniki – znane np. z lotnisk. Zainstalowano je w jednym z najdłuższych korytarzy podziemnej kolei – na stacji C20 Kondratowicza, pod ulicą św. Wincentego. To rozwiązanie jest szczególnie istotne z uwagi na bliskość szpitala i pasażerów o ograniczonej możliwości poruszania się.

Sztuka na ścianach

Charakterystycznym elementem stacji są widoczne z peronów ściany, które znajdują się za torami. Składają się z aluminiowych paneli. Metodą sitodruku nałożono na nie grafiki wybitnego polskiego artysty – Piotra Młodożeńca. Przedstawiają najbliższe otoczenie danej stacji, czyli na przykład bloki, skrzyżowanie czy drzewa. Do każdej stacji przypisano inne barwy: dla C20 Kondratowicza to kolory żółty, pomarańczowy czy czerwony, dla C21 Bródno – fiolet i granat, a dla C19 Zacisze – zieleń.

Przedszkole na nowo

Na czas budowy stacji Bródno musiało zostać rozebrane pobliskie przedszkole. Dzieci znalazły miejsce w szkole. A przedszkole wraz z końcem prac przy budowie metra zyskało nową placówkę przy ulicy św. Hieronima. To budynek o powierzchni 500 metrów kwadratowych. Ma jedną kondygnację, z dogodnym wejściem z poziomu terenu co umożliwia łatwy dostęp i wygodne poruszanie się wewnątrz. Wszystkie posadzki są antypoślizgowe, a przy każdej sali dydaktycznej znajduje się toaleta dla osób ze szczególnymi potrzebami. Koszt to blisko 4 mln zł.

Aleja tysiąca drzew

Wraz z końcem 2022 r. Warszawa planuje ukończyć prace drogowe wzdłuż ul. Kondratowicza. Obecnie można nią już dojechać do nowej stacji metra. Ze względów logistycznych, ale też bezpieczeństwa, modernizacja ulicy nie mogła być realizowana jednocześnie z budową metra – ulica stanowiła zaplecze budowlane metra. Będzie nowocześnie, komfortowo i bezpiecznie. Będzie też zielono, do 300 istniejących drzew dołączy 700 nowych, jakie posadzi Miasto. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na I połowę 2023 r. Więcej informacji o inwestycji TUTAJ.

Z Bródna na Bemowo

Warto przypomnieć, że 30 czerwca tego roku druga linia metra wydłużyła się o dwie stacje na zachodzie Warszawy. Chodzi o przystanki M2 Ulrychów i Bemowo. Z Bródna pasażerowie metra dojadą tam w około 30 minut. Do ukończenia drugiej nitki metra brakuje jeszcze ostatniego odcinka. Do realizacji pozostają stacje: Lazurowa, Chrzanów i Karolin, a także stacja techniczno-postojowa.

– Obecny rząd dotychczas nie okazał nam wsparcia w pozyskaniu finansowania budowy brakującego odcinka. Choć inwestycja idealnie wpisuje się w założenia KPO, to odmówiono nam jej ujęcia w planie. Mam nadzieję, że władze centralne jednak zmienią podejście, przy okazji prac nad polityką spójności – mówi prezydent Rafał Trzaskowski. Swoją pomoc w pozyskaniu finansowania budowy ostatnich stacji zaoferowała Elisa Ferreira, unijna komisarz ds. spójności i reform. – Dziękuję pani komisarz i urzędnikom unijnym za ogromne wsparcie i przychylność – mówi prezydent.

Fot. Tomasz Reich/ UM WARSZAWA

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku. 

Wiadomości

Nowy park w Warszawie coraz bliżej

Trwa budowa parku linearnego Suwak. Gotowa jest już część alejek spacerowych, posadzono też większość drzew i część zieleni niskiej....

Totalbud osiąga stan surowy zamknięty Markowego Targówka

Stołeczna spółka generalnego wykonawstwa Totalbud SA osiągnęła stan surowy zamknięty budynku mieszkalnego Markowy Targówek w Markach przy ulicy Kosynierów. Zlokalizowany w...

Studio Zdrofit – w Warszawie powstał pierwszy inteligentny klub fitness

W warszawskim Wilanowie powstał pierwszy butikowy klub Studio Zdrofit, którego znakiem rozpoznawczym jest nowoczesna technologia. Studio funkcjonuje...

Kolejny etap projektu Modern Mokotów. Archicom dokupuje sąsiadujące z inwestycją grunty

Warszawska inwestycja Modern Mokotów, w której za realizację segmentu mieszkaniowego odpowiada Archicom, wkracza w kolejny etap. Deweloper zawarł umowę przedwstępną...

Otwarcie mostu nowego mostu już jutro!

Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski w trakcie dzisiejszej debaty z kandydatami na Prezydenta Warszawy powiedział, jutro zostanie otwarta dla mieszkańców i turystów kładka...

Plac Bankowy będzie jeszcze bardziej zielony

ZDM sadzi nowe drzewa i krzewy w narożniku placu przy ul. Elektoralnej. Nasadzenia są uzupełnieniem zeszłorocznych robót, podczas których na placu...

Polecane

Konwiktorska Residence – najlepszy adres w sercu Warszawy

Przy Konwiktorskiej 4, zaledwie kilkadziesiąt metrów od Starego Miasta, powstaje kameralny apartamentowiec Konwiktorska Residence. W budynku znajdzie się tylko 78 luksusowych apartamentów....

18. Nationale-Nederlanden Półmaraton Warszawski już w najbliższą niedzielę!

Już w najbliższą niedzielę, 24 marca, w stolicy wystartuje 18. Nationale-Nederlanden Półmaraton Warszawski oraz New Balance Bieg Na Piątkę. Na starcie...

Ruszają zapisy do 3. edycji Wbiegnij na Varso Tower

Sportowi amatorzy i profesjonalni zawodnicy ponownie zmierzą się ze schodami najwyższego budynku w Unii Europejskiej. Dziś od godz. 14:00 biegacze mogą...

Wernisaż najlepszych prac uczestników i zwycięzców Warszawskiego Maratonu Fotograficznego

11 marca 2024 r. odbył się uroczysty wernisaż zdjęć uczestników 4. edycji Warszawskiego Maratonu Fotograficznego, organizowanego przez kawiarnie Green Caffè Nero. Motywem...

Wiosna coraz bliżej. Centrum Praskie Koneser z mnóstwem różnorodnych wydarzeń

Przyciągające wystawy, kreatywne warsztaty, kulinarne doznania i jeszcze więcej rozmaitych atrakcji. Centrum Praskie Koneser w Warszawie z przytupem wita najpiękniejszą porę roku....

Bieg Na Szczyt Rondo 1 próbą generalną przed mistrzostwami świata

16 marca odbędzie się 12. edycja Biegu Na Szczyt Rondo 1, czyli kultowego biegu po schodach na 37. piętro warszawskiego biurowca...