Prace związane z przebudową ul. Prostej trwają już od kilku tygodni ale dotychczas były to przebudowy podziemnych instalacji. Od jutra, tj. od 29 stycznia, drogowcy wejdą z robotami na jezdnię.
Prosta była zamknięta dla ruchu tramwajowego na czas budowy metra, ograniczony był również ruch samochodowy. I tak naprawdę to niewiele osób zauważyło, że coś się tam dzieje, bo okolice ul. Prostej to plac budowy – powstaje pod nią centralny odcinek II linii metra. Budowa wentylatorni, stacji wraz z wejściami i szybami wind, przejść podziemnych to na tyle duże przedsięwzięcia, że przebudowa kanalizacji, wodociągów, sieci energetycznej i rozbiórka torowiska tramwajowego związane z przebudową ul. Prostej odbywały się w cieniu największej warszawskiej inwestycji. Teraz jednak już wszyscy powinni zauważyć budowę nowej ulicy. W środę, 29 stycznia, wykonawca wyłączy z ruchu odcinek ul. Prostej od ul. Żelaznej do ul. Twardej (czyli do placu budowy stacji metra Rondo ONZ) oraz od ul. Żelaznej do ul. Miedzianej (czyli do placu budowy wentylatorni metra). Zmiana nie wywoła dużych utrudnień w ruchu bo obydwa te odcinki kończyły się ślepo na placach budowy metra; zmieni się jedynie dojazd na tyły budynków przy Rondzie ONZ – będzie on możliwy ul. Twardą.
Prosta, będzie szersza
Przed rozpoczęciem budowy metra ul. Prosta pomiędzy ul. Towarową a al. Jana Pawła II miała jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu w przeciwnych kierunkach. Stanowiła jedyny wąski odcinek w ciągu ulic Świętokrzyskiej i Kasprzaka. Teraz ten fragment (ok. 770 m) zostanie przebudowany do układu dwujezdniowego o dwóch pasach ruch w każdą stronę (2×2), z dodatkowymi pasami w rejonie skrzyżowań.
Zmieni się także przebieg linii tramwajowej, która znajdzie się w pasie dzielącym między jezdniami. Technologia wykonania torowiska tramwajowego pozwoli w przyszłości udostępnić je także dla ruchu autobusowego. W ramach inwestycji nastąpi też przebudowa wlotów ulic Żelaznej, Twardej i Pańskiej oraz budowa parkingów dla samochodów osobowych przy ul. Pańskiej. Ponadto, po obu stronach rozbudowywanej ul. Prostej przewidziano drogi dla rowerów oraz ciągi pieszo-rowerowe. Przebudowa ulicy zakończy się w drugiej połowie 2014 r. i będzie kosztowała 33,8 mln zł.