Odcinek Warszawa – Łódź będzie pierwszym fragmentem Kolei Dużych Prędkości w Polsce. To na tej trasie znajdzie się nowa stacja w Brzezinach – mieście powiatowym pozbawionym dotychczas jakiegokolwiek dostępu do transportu kolejowego. Inwestycja to ogromny postęp w walce z wykluczeniem komunikacyjnym oraz impuls dla gospodarki regionu.
Linia kolejowa nr 85 na odcinku Warszawa – Łódź to jeden z priorytetów inwestycyjnych spółki Centralny Port Komunikacyjny. Zostanie oddana do użytku pasażerów w 2032 roku (razem z otwarciem nowego lotniska) i pozwoli na pokonanie tej trasy najszybszym pociągiem dużych prędkości w około 40 minut, czyli niemal 2 razy szybciej niż obecnie.
Wielką zaletą inwestycji jest to, że pozytywnie wpłynie nie tylko na życie mieszkańców tych dwóch dużych miast, ale również mniejszych miejscowości. Brzeziny położone są w północno-wschodniej części województwa Łódzkiego, około 20 km od Łodzi. Nowa stacja zdecydowanie poprawi powiązania komunikacyjne regionu, a dzięki Kolejom Dużych Prędkości pozwoli zaspokoić potrzeby transportowe mieszkańców tej części Polski.W ramach aktualnie prowadzonych prac przygotowywana jest dokumentacja projektowa dla stacji kolejowej w Brzezinach. W ramach Horyzontalnego Rozkładu Jazdy (HRJ) realizowanego przez CPK wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury, Polskimi Liniami Kolejowymi S.A., Centrum Unijnych Projektów Transportowych i Urzędem Transportu Kolejowego założono, że na stacji w Brzezinach będą się zatrzymywały pociągi kategorii AeroExpress relacji Warszawa – Łódź oraz pociągi RegioExpress relacji Skierniewice- Łódź i Łowicz – Łódź. Wyżej wymienione połączenia będą jeszcze przedmiotem konsultacji z organizatorami przewozów pasażerskich.
Projektowany dworzec będzie nowoczesny i wielofunkcyjny. Zostanie wyposażony w dwa perony jednokrawędziowe o długości 400 metrów i wysokości 76 cm. W jego północno – wschodniej części, zlokalizowano halę główną przeznaczoną dla podróżnych. W obrębie tej strefy znajdą się m.in. pomieszczenia kas biletowych, część administracyjna, biura ochrony czy węzeł higieniczno – sanitarny. Dodatkowo w bezpośrednim sąsiedztwie hali dla pasażerów zaprojektowano lokal usługowy dostępny dla podróżnych i pracowników w ramach określonych godzin pracy. Dwa reprezentacyjne wejścia główne usytuowano w fasadzie kurtynowej, w częściach południowo – wschodniej oraz północno – wschodniej.Oprócz stref dla pasażerów i pracowników, w budynku zlokalizowano wszystkie niezbędne pomieszczenia pomocnicze oraz techniczne. Całość została zaprojektowana w sposób spójny i przejrzysty, a strefy gospodarcze ulokowano w zachodniej części budynku.
Dodatkowym atutem obiektu jest udostępnienie dachu dworca dla podróżujących. Poziom zielonego dachu wykonano na wysokości poziomu platformy peronu, co ułatwi przemieszczanie między strefą komunikacyjną a wypoczynkową. Dostęp do niego zostanie zapewniony z poziomu 0 budynku, poprzez schody w przejściu podziemnym prowadzące na peron, poprzez schody terenowe i ciąg pieszo – jezdny w częściach północno – wschodniej oraz południowo – zachodniej, a także windą znajdującą się przy wejściu północnym. Harmonogram zakłada, że projekt (układ peronów, torów czy wygląd stacji) będzie poddawany dalszym analizom, stąd może jeszcze ulec zmianie.
Przypomnijmy, że wnioski o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinków warszawskiego i łódzkiego linii nr 85 zostały złożone do Regionalnych Dyrektorów Ochrony Środowiska we wrześniu 2022 roku. Decyzje wydano w grudniu 2023 r. i styczniu 2024 r., a obecnie trwają prace nad dokumentacją projektową. Trwa również budowa tunelu dalekobieżnego w Łodzi.
Kolejnym ważnym krokiem jest pozyskanie gruntów niezbędnych do poprowadzenia linii w nowym śladzie umożliwiającym osiągnięcie parametrów Kolei Dużych Prędkości tj. nawet 300-320 km/h prędkości eksploatacyjnej. Proces ten prowadzony jest w ramach Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć. Zawieranie aktów notarialnych rozpocznie się jeszcze w tym roku.
Odcinek Warszawa – Łódź będzie stanowił trzon „Y”, czyli trasy prowadzącej ze stolicy Polski przez Łódź do Wrocławia i Poznania. Cały 480-kilometrowy projekt będzie budowany etapami i zostanie ukończony w 2035 roku. Umożliwi realizację celu „Polska 100 minut”, a nowa infrastruktura kolejowa zapewni naszemu państwu lepszą integrację z krajami Europy Środkowej i Zachodniej.