Pięć międzynarodowych biur architektonicznych uczestniczy w przetargu na projekt terminala pasażerskiego i dworca kolejowego wraz z węzłem przesiadkowym CPK- informuje CPK. Dotąd firmy chętne do projektowania polskiego lotniska projektowały m.in. porty lotnicze w Dubaju, Singapurze, czy Pekinie.
To już drugi etap przetargu na głównego projektanta CPK. W pierwszym etapie chętnych było aż 20 firm z całego świata. Do drugiego etapu postępowania dopuszczono tylko pięć firm, wśród nich nie ma żadnej z Polski. Przetarg ma wyłonić projektanta generalnego, czyli tzw. master architekta, bierze udział pięciu oferentów. „Wśród chętnych są dwa biura projektowe wywodzące się z Wielkiej Brytanii: Foster+Partners i Zaha Hadid, amerykańska pracownia Kohn Pedersen Fox, pracownia Vidal y Asociados Estudio de Arquitectura z Hiszpanii oraz Dar Al-Handasah i Perkins and Will, czyli konsorcjum amerykańsko-libańskie” – przekazał. Wskazał, że to „renomowane, międzynarodowe biura projektowe z doświadczeniem przy dużych inwestycjach lotniskowych w różnych częściach świata”.
Rzecznik CPK Konrad Majchrzyk dodał, że startujący w przetargu uczestniczyli w budowie i rozbudowie innych portów lotniczych m.in. w Pekinie (Daxing), Singapurze (Changi), w Stambule i Dubaju, na londyńskim Heathrow i JFK w Nowym Jorku.
Trwa opracowywania finalnej dokumentacji przetargowej, a kolejnym krokiem będzie zaproszenie firm do złożenia ofert. „Spółka zakłada, że master architekt zostanie wybrany w tym roku, a etap projektowania potrwa ok. półtora roku” – wyjaśnił rzecznik.
Zaznaczył, że intencją spółki jest wybór projektanta z doświadczeniem i będzie on ściśle współpracował m.in. z master plannerem CPK, czyli firmą Arup, doradcą strategicznym, czyli Portem Lotniczym Incheon z Seulu, a także np. generalnym projektantem inżynierii lądowej.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.
Port Solidarność w ramach pierwszego etapu będzie miał dwie drogi startowe o długości ok. 4 km każda. W części lotniskowej inwestycja jest na etapie zaawansowanego opracowywania master planu, w tym planu generalnego lotniska, kończących się badań środowiskowych i terenowych, a w trakcie wykupu nieruchomości.
W grudniu ub.r. spółka ogłosiła preferowaną lokalizację lotniska. Obejmuje ona teren ok. 41 km kw. na obszarze gmin: Baranów, Teresin i Wiskitki w odległości 37 km na zachód od Warszawy.
Źródło PAP
Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.