PKP w ciągu najbliższych lat zbuduje we współpracy z prywatnymi firmami dwa dworce. Jeszcze w tym roku ruszy budowa Dworca Zachodniego, a w przyszłym Dworca Gdańskiego. Co dalej z Centralnym? Burzyć, czy zostawić?
Najszybciej pasażerowie pojadą z Dworca Zachodniego, który planowo ma być gotowy do przyjęcia ruchu pasażerskiego już w przyszłym roku. Praktycznie wszystkie funkcje tej stacji mają znaleźć się pod ziemią. W nowym budynku, który powstanie od strony Alej Jerozolimskich ma się znaleźć kasa, a także niewielka poczekalnia dla pasażerów. Inwestycja, będzie realizowana przy współpracy z firmą HB Reavis Polska.
W kolejnym etapie mają powstać w dwóch etapach dwa budynki biurowe. Niewykluczone, że w kolejnych latach powstaną również inne budynki o charakterze komercyjnym, a także mieszkaniowym.
Gdański za rok?
Kolejną inwestycją PKP, która powstaje w oparciu o współpracę z prywatnym inwestorem jest budowa nowego Dworca Gdańskiego. Stary budynek miał być wyremontowany tuż przed Euro 2012, ale PKP wystarczyło wtedy pieniędzy tylko na remont peronów.
W ubiegłym roku zaś nieoczekiwanie kolejarze ogłosili przetarg na zagospodarowanie terenu wokół Dworca Gdańskiego. Zainteresowanie tym projektem było ogromne. Do finałowych rozmów PKP wybrało trzy firmy. Wygrała koncepcja belgijskiej spółki Ghelamco, znanej na stołecznym rynku m.in. z inwestycji Senator, czy Warsaw Spire. O zwycięskim projekcie już pisaliśmy wcześniej.
Dworzec Centralny po 2018?
Czy w podobny sposób, będzie zrealizowana budowa nowego budynku Dworca Centralnego? PKP nie pali się do budowy nowego budynku, bo na remont na Euro 2012 wydano około 60 milionów złotych, a ponad 20 kolejnych kosztowały ubiegłoroczne prace modernizacyjne. Poza tym budowa nowego dworca, będzie się wiązać z koniecznością przeniesienia ruchu pasażerskiego na dworzec zastępczy. Mógłby nim zostać Dworzec Zachodni, ale czy przy tak niewielkiej kubaturze nowy budynek, będzie w stanie obsłużyć ruch pasażerki całej stolicy? To pytanie, na które dziś trudno odpowiedzieć. Wiadomo też, że nowy budynek dworca mógłby powstać na drodze konkursu architektonicznego.
Pytanie, do warszawiaków, czy warto burzyć Dworzec Centralny? Trzeba przyznać, że po wielkim myciu i remontach zyskał nowe życie.