Już wiadomo jak będzie wyglądała szkoła podstawowa i przedszkole przy ul. Zaruby na Ursynowie. W środę, 18 października, ogłoszono wyniki konkursu architektoniczno-urbanistycznego na koncepcję tego kompleksu oświatowego. Zwyciężył projekt Pracowni Projektowej OOA Macieja Siudy.
Konkurs architektoniczno-urbanistyczny na wykonanie koncepcji kompleksu oświatowego przedszkolno-szkolnego przy ul. Zaruby został ogłoszony 30 czerwca br. Wpłynęły 24 prace konkursowe, które zostały ocenione przez sąd konkursowy w składzie: Jerzy Grochulski – architekt, przewodniczący Sądu Konkursowego, Bożena Głażewska – Biuro Edukacji, Ewa Kaźmierczak – Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego, Monika Komorowska – Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego, Maciej Lewandowski – architekt, sędzia Referent, Jan Sukiennik – architekt, sędzia SARP, Mateusz Świętorzecki – architekt, sędzia SARP, Robert Kempa – burmistrz dzielnicy Ursynów, Joanna Sienicka – koordynator Wydziału Oświaty i Wychowania w Urzędzie Dzielnicy Ursynów oraz Alicja Pacewicz – Centrum Edukacji Obywatelskiej.
W środę, 18 października, poznaliśmy zwycięzców. Sąd konkursowy przyznał następujące nagrody:
I nagroda (40 tys. zł) – Maciej Siuda Pracownia Projektowa OOA z Warszawy;
II nagroda (20 tys. zł) – M.O.C. Architekci Sp. z o.o. Sp.k. z Katowic;
III nagroda (10 tys. zł) – Jakub Heciak z Kielc;
Wyróżnienia I stopnia równorzędne (po 4 tys. zł):
Staruń Wanik Architekci, Paulina Staruń z Warszawy;
GAB Piotr Grabowski Architekt z Poznania;
Wyróżnienie II stopnia (2 tys. zł)
Bartosz Dendura Pracownia Architektoniczna studio4SPACE z Krakowa;
Zwycięski projekt został nagrodzony za:
– zaproponowaną architekturę obiektu, użycie prostych form wyrazu, podkreślanych strukturą budynku i naturalnymi materiałami;
– umiejętne przełożenie założeń ideowych na rozwiązania architektoniczne, technologiczne i materiałowe;
– właściwą dyspozycję funkcjonalną i strefowanie;
– dobór zieleni wspierający bioróżnorodność i nawiązanie zielenią do charakteru Lasu Kabackiego;
– ekonomikę rozwiązań budowlanych, w szczególności konstrukcyjnych;
– stonowaną estetykę i prostą formę wynikającą z funkcji i przyjętych założeń technologicznych.
W myśl tej pracy konkursowej edukacja nie zamyka się tylko do nauczania w klasach. Architekci podkreślili, jak ważne są również przestrzenie wspólne, szczególnie te, które umożliwiają przebywanie na świeżym powietrzu. Zwycięski projekt proponuje wizję ogrodów szkolnych, bezpośredni kontakt uczniów z naturą.