Pierwsze wbicie łopaty w związku z budową CPK do roku 2023, a w 2027 r. pierwsze operacje lotnicze – zapowiedział w środę wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany, od początku przejęcia przez Prawo i Sprawiedliwość władzy, węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu na ok. 3000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie. Dotąd nie wiadomo nie znana jest dokładna lokalizacja lotniska.
CPK to według rządu “przeogromne przedsięwzięcie infrastrukturalno-kolejowe”, w ramach którego powstać ma prawie 1 800 km nowych linii kolejowych łączących 120 polskich miast,
Według Horały lotnisko w pierwszym etapie budowy będzie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.
Jak zapowiedział członek zarządu PKP Krzysztof Golubiewski, w planach na najbliższy okres jest zakup 23 sztuk szybkich pociągów, a do 2023 roku zostanie zmodernizowanych 9 000 linii kolejowych z obecnych 20 000.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) przedstawiła plan inwestycji kolejowych związanych z CPK na lata 2020-2034. Zakład on w tym roku rozpoczęcie prac przygotowawczych dla pięciu szlaków kolejowych o łącznej długości 563 km, podała spółka.
“Prace przygotowawcze ruszają już w tym roku dla pięciu szlaków kolejowych o łącznej długości 563 km:
– Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław- Wałbrzych – granica (Polska/Czechy)
– Ostrołęka – Łomża
– Trawniki – Krasnystaw – Zamość
– Łętownia – Rzeszów
– Chybie – Jastrzębie Zdrój – Godów – granica (Polska/Czechy)” – wymieniono w komunikacie.
Cały projekt pod nazwą Centralny Port Komunikacyjny “Solidarność” ma być gotowy do 2034 roku.