Wybrano projekty przeznaczone do rozbudowy metropolitalnego systemu tras rowerowych w Warszawie i 34 towarzyszących gminach. W pierwszym etapie zbudowane zostanie 330 km za prawie 340 mln zł. Plan przewiduje realizację ok. 1,1 tys. km tras rowerowych do 2023 r. .
Współpraca Samorządu Województwa Mazowieckiego, miasta stołecznego Warszawy oraz podwarszawskich gmin zaowocowała przeznaczeniem do realizacji 13 projektów, o które wzbogacona zostanie sieć dróg rowerowych województwa. Wspominane projekty, to modernizacja istniejących, oraz budowa zupełnie nowych dróg rowerowych na terenie Warszawy i 34 sąsiadujących gmin. Całkowity koszt 330 km tras to prawie 340 mln zł., na co samorząd przeznaczył 241 mln zł dofinansowania z funduszy europejskich w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, na lata 2014-2020.
Projekt celuje w silniejsze zintegrowanie tras rowerowych z różnymi rodzajami transportu publicznego; drastyczne ułatwienie komunikacji rowerowej, zachęcające do codziennego przesiadania się z samochodu na dwuślad. Uczynienie roweru alternatywą w codziennej drodze do pracy i szkoły. Zmniejszenie emisji zanieczyszczeń i hałasu. Poprawienie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Projekty tras wybierano z naciskiem na spójność połączeń międzygminnych, oraz ich wpisanie się w użytkowaną już sieć, a także stworzenie nowych węzłów przesiadkowych. Planowane trasy zyskają jednolite, czytelne oznakowanie. .
Na kwiecień 2017 roku planowany jest kolejny nabór wniosków w konkursie na budowę metropolitalnej sieci dróg rowerowych. W ramach planowanej tkanki samorządy metropolii chce utworzyć ok. 1,1 tys. km kolejnych dróg. Istniejąca infrastruktura rowerowa w stolicy obejmuje 490 kilometrów – w tym 382 km dróg dla rowerów, 59 km ciągów pieszo-rowerowych i 42 km pasów i kontrapasów rowerowych.