ZDM wybrał wykonawcę w przetargu na przebudowę odcinka al. Jana Pawła II w rejonie Dworca Centralnego. Wygrała firma Balzola Polska. W ramach inwestycji mają pojawić się drogi rowerowe, miejsca postojowe, zieleń oraz dodatkowe przejścia naziemne w rejonie ronda Czterdziestolatka.
Inwestycja obejmuje kompleksową modernizację alei Jana Pawła II, między rondem ONZ a ul. Nowogrodzką, wraz z rondem Czterdziestolatka. Po jej zakończeniu ulica ta stanie się reprezentacyjną przestrzenią, której wygląd będzie przystawał do lokalizacji w ścisłym centrum stolicy. Istniejące jezdnie zostaną wyremontowane i przebudowane, tak aby zachować jednolity przekrój całego ciągu komunikacyjnego. Dziś w pobliżu Dworca Centralnego jezdnia rozszerza się do pięciu pasów ruchu, podczas gdy na dalszym odcinku kierowcy mają do dyspozycji trzy pasy.
Dzięki ujednoliceniu szerokości jezdni uda się wygospodarować miejsce dla pieszych, rowerzystów, parkujących samochodów (w tym dla dostawców) oraz zieleni miejskiej. Po obu stronach ulicy powstaną drogi dla rowerów i chodniki, zostaną wybudowane zatoki postojowe oraz posadzone szpalery drzew. Zmiany podniosą funkcjonalność i bezpieczeństwo ulicy, która jest jedną z głównych arterii miasta. Jednocześnie, dzięki ujednoliceniu szerokości jezdni, zostanie zachowana dotychczasowa przepustowość ulicy.
Aleja bez barier
Duże zmiany czekają rondo u zbiegu al. Jana Pawła II i Al. Jerozolimskich. Wyznaczone zostaną nowe naziemne przejścia dla pieszych po północnej stronie ronda (przy przystankach tramwajowych) oraz po stronie zachodniej (wraz z przejazdem rowerowym). Ułatwi to pieszym, w tym osobom starszym, i o ograniczonej mobilności oraz podróżnym z bagażami, wygodne przedostanie się na Dworzec Centralny i do przystanków tramwajowych. Przejście dla pieszych i przejazd rowerowy powstaną również w osi ul. Nowogrodzkiej. Połączą dwie części tej ulicy rozcięte dotychczas ruchliwą arterią.
W ramach prac wyremontowana zostanie też jezdnia i chodniki, które teraz będą szersze. Stanie się to dzięki przeniesieniu parkowania do nowych zatok postojowych. Standardem przy okazji tego typu inwestycji jest też likwidacja barier architektonicznych — krawężniki zostaną obniżone, zaś przystanki autobusowe wyposażone w rozwiązania dla osób z niepełnosprawnością. Z myślą o osobach niewidomych i niedowidzących zamontowane będą płyty prowadzące oraz oznaczenia ostrzegawcze w miejscach przecięcia chodnika z jezdnią lub drogą rowerową.
Aleja zielona
Warszawa dba o miejską zieleń. W ramach prac projektowych szczegółowo zinwentaryzowane zostały wszystkie drzewa wzdłuż alei — obecnie jest ich 42. Po zakończeniu inwestycji będzie blisko dwa razy więcej. Szpalery drzew zostaną posadzone wzdłuż niemal całego odcinka objętego inwestycją. Oprócz tego pojawi się ponad 5 tysięcy nowych krzewów, żywopłotów oraz bylin. Zasianych zostanie także blisko 1 300 m kw. nowych trawników. Zieleń umili warszawiakom codzienne podróże, ale też da możliwość odpoczynku. Po wschodniej stronie alei przy skrzyżowaniu z ul. Złotą powstanie skwer. W tym oraz innych miejscach łącznie ustawionych zostanie 35 nowych ławek.
Aleja rowerowa
W ramach prac powstanie też infrastruktura rowerowa. Istniejąca droga dla rowerów wzdłuż al. Jana Pawła II, która kończy się przy rondzie ONZ, zostanie przedłużona w kierunku Mokotowa. Dwukierunkowe asfaltowe drogi dla rowerów będą – tam, gdzie jest to możliwe – odseparowane od chodników za pomocą pasa zieleni.
Po zachodniej stronie alei droga dla rowerów będzie przeprowadzona przez Rondo Czterdziestolatka i doprowadzona aż do ul. Nowogrodzkiej. Dwa przedzielone dotychczas odcinki tej ulicy połączy nowy przejazd rowerowy. To kolejny etap wytyczania rowerowego korytarza transportowego stanowiącego alternatywę dla Al. Jerozolimskich. Wcześniej na jednokierunkowych odcinkach Nowogrodzkiej został dopuszczony dwukierunkowy ruch rowerowy oraz przebudowane zostało skrzyżowanie tej ulicy z ulicami Koszykową i Raszyńską. Po zakończeniu prac w al. Jana Pawła II rowerzyści będą mogli pokonać Nowogrodzką w obu kierunkach na odcinku od ul. Marszałkowskiej do ul. Koszykowej.
W projekcie uwzględniono także szereg drobniejszych rowerowych usprawnień. Mocno uczęszczana droga dla rowerów i przejazd rowerowy po południowej stronie ronda ONZ zostaną poszerzone z 2 do 3 metrów, żeby lepiej sprostać dużemu ruchowi. Na nowej trasie wykonane zostaną łączniki rowerowe do ślepo zakończonych ulic Siennej i Śliskiej.
Zakończenie prac będzie miał czas do końca listopada tego roku.
Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.