SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

ZDM ogranicza ruch samochodów elektrycznych !

Strona główna Infrastruktura ZDM ogranicza ruch samochodów elektrycznych !

Najbliższe lata upłyną pod znakiem rozwoju elektromobilności. Projekt ustawy promującej pojazdy z alternatywnym napędem został przyjęty przez rząd. Warszawa również stawia na pojazdy elektryczne. Priorytet dla takich aut należy jednak nadawać kosztem samochodów spalinowych, a nie komunikacji miejskiej.

Projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych przyjęty przez rząd zakłada m.in. rozwój sieci punktów ładowania pojazdów elektrycznych, możliwość wprowadzenia stref z ograniczonym wjazdem pojazdów spalinowych czy obowiązek zapewnienia min. 30% autobusów komunikacji miejskiej z napędem elektrycznym. Sama ustawa to krok w dobrą stronę a wiele jej zapisów cieszy (m.in. uproszczenie procedur i plan rozwoju sieci ładowania, obniżenie kosztu zakupu aut). Są też niestety i takie, które budzą obawy i mogą się przyczynić do pogorszenia sytuacji transportowej w Warszawie. Dlatego jeszcze w maju 2017 r. ZDM złożył uwagi do projektu ustawy. Niestety, nie wszystkie zostały uwzględnione.

Zgodnie z ustawą, samochody elektryczne zyskają możliwość poruszania się po buspasach. Początkowo zezwolenie było bezwarunkowe i bezterminowe. Taki odgórny zapis stanowi uprzywilejowanie komunikacji indywidualnej kosztem transportu publicznego. Trzeba bowiem pamiętać, że samochód elektryczny nadal jest samochodem, czyli najmniej efektywnym środkiem transportu w mieście. Nadając mu przywilej korzystania z buspasów, sprawi się że jazda autem staje się bardziej opłacalna, szybsza i wygodniejsza niż komunikacja miejska – a to może prowadzić do zwiększenia liczby aut wjeżdżających do miasta. Nawet niewielka liczba dodatkowych samochodów na buspasie może wpłynąć na spowolnienie autobusów, zniechęcając mieszkańców do korzystania z nich. To sprzeczne z prowadzoną od wielulat polityką priorytetu dla transportu publicznego w Warszawie.

Podobnie niepokojący jest przywilej darmowego parkowania w centrum dla aut elektrycznych. Ustawowym celem wprowadzenia płatnego parkowania jest ograniczenie liczby aut wjeżdżających w najbardziej zatłoczoną część miasta. Strefa płatnego parkowania chroni jej mieszkańców przed nadmiernym ruchem. Zwalniając z opłat (stale rosnącą) grupę kierowców, ustawa przyczyni się do pogorszenia warunków ruchu w centrum i pogłębi problem ze znalezieniem miejsca postojowego dla mieszkańców.

Dlatego drogowcy apelowali, aby decyzję o ewentualnych zwolnieniach z opłat i dopuszczenia ruchu na buspasy pozostawić w gestii Rady Miasta. Wówczas możliwe byłoby np. wprowadzenie preferencyjnej stawki opłat za parkowanie dla pojazdów niskoemisyjnych. W projekcie ustawy przyjętym przez rząd kwestia opłat za parkowanie pozostała bez zmian. Dopuszczenie ruchu po buspasach ograniczono do końca 2025 r., a Rada Miasta może jedynie uzależnić ten przywilej od liczby pasażerów samochodu.

Mniej aut na Trakcie Królewskim

Auta elektryczne i hybrydowe mają liczne zalety w porównaniu do zasilanych tradycyjnymi silnikami: powodują mniej zanieczyszczeń i hałasu. Zarząd Dróg Miejskich był jednym z pierwszych urzędów w Polsce korzystających ze służbowych e-samochodów, tym śladem podążają też kolejne jednostki m.st. Warszawy. Promowanie e-samochodów nie może się jednak odbywać kosztem komunikacji publicznej, do której miasto od wielu lat zachęca mieszkańców. Samochody elektryczne zajmują bowiem tyle samo miejsca co zwykłe auta i w równym stopniu przyczyniają się do zatłoczenia ulic i pogorszenia warunków ruchu komunikacji publicznej, a tym samym – do obniżenia jakości życia w mieście.

Negatywny aspekt kwestionowanych przez ZDM zapisów ustawy można było zaobserwować na Krakowskim Przedmieściu i Nowym Świecie. Od 2014 r. wjazd na te ulice był dozwolony dla aut hybrydowych i elektrycznych. W ciągu ostatnich lat liczba takich samochodów wzrosła kilkukrotnie (w latach 2014-2015 wydaliśmy 152 identyfikatory TK dla takich pojazdów, w latach 2016-2017 było ich już 1200). To oznacza, że już ok. połowy wydanych zezwoleń dotyczyło właśnie takich aut. Samochodów przybywa bardzo szybko, rośnie natężenie ruchu a z nim wszystkie problemy związane z motoryzacją indywidualną: zatłoczenie dróg, utrudnienia przejazdu komunikacji miejskiej zapotrzebowanie na miejsce parkingowe, wypadki i hałas. Drogowcy chcą zatrzymać tę niepokojącą tendencję i ograniczyć do minimum ruch samochodów na tym reprezentacyjnym ciągu ulic. Dlatego zaprzestano wydawania identyfikatorów uprawniających pojazdy elektryczne i hybrydowe do wjazdu na Trakt Królewski.

Warto przypomnieć, że w ciągu ulic Nowy Świat i Krakowskie Przedmieście obowiązuje zakaz zatrzymywania się, a postój na wyznaczonych miejscach przy ul. Krakowskie Przedmieście ograniczony jest do 30 minut. To oznacza, że wjazd pojazdów z napędem hybrydowym i elektrycznym odbywał się wyłącznie w celu skrócenia drogi przejazdu i nie ma nic wspólnego z koniecznością dojazdu w docelowe miejsce na Trakcie Królewskim. Osoby, które nie mają innej możliwości dojazdu do posesji, nadal otrzymują zezwolenie na wjazd.

Wprowadzenie nowych regulacji to kolejny krok przywracania Traktu Królewskiego przede wszystkim pieszym. ZDM chce w dalszym ciągu dążyć do ograniczenia liczby samochodów poruszających się po tym ciągu ulic – zwłaszcza tych, dla których Trakt nie jest celem, a jedynie skrótem w podróży. Rozważamy m.in. możliwość dopuszczenia na Trakcie Królewskim wjazdu taksówek wyłącznie o napędzie elektrycznym.

Równocześnie trwa proces wymiany taboru autobusowego na tej ulicy. Już dziś kursuje tam linia 222 obsługiwana przez autobusy elektryczne, zaś docelowo coraz więcej kursów tym ciągiem ulic będzie się odbywać przy użyciu takich pojazdów. Wszystko po to, aby przestrzeń “salonu Warszawy” była jak najbardziej przyjazna dla mieszkańców i turystów, którzy tłumnie odwiedzają to miejsce.

 

Wiadomości

Ratusz szykuje baseny do sezonu letniego

Od ubiegłego piątku trwa proces napełniania miejskich basenów. Jednocześnie przygotowujemy szczegółowe wytyczne sanitarne, które zapewnią bezpieczeństwo osobom, korzystającym z pływalni. Pierwsze obiekty...

PHN i PHH z prawem pierwokupu hotelu Regent Warsaw Hotel

Współpraca Polskiego Holdingu Nieruchomości oraz Polskiego Holdingu Hotelowego zaowocowała  podpisaniem umowy dzierżawy warszawskiego hotelu Regent z prawem pierwokupu. Wspólna oferta została...

Zaawansowane prace przy ul. Dobrej 55

Nowy budynek dydaktyczny przy ulicy Dobrej 55 rośnie jak na drożdżach. To kolejny etap programu wieloletniego planu Uniwersytetu Warszawskiego. Na...

Varso Tower ma już 200 metrów

Słowacki deweloper HB Reavis poinformował, że powstający u zbiegu Jana Pawła II i Chmielnej wieżowiec Varso Tower przekroczył 200 metrów. Do...

Deweloper sfinansował mural na Stalowej 39

Aż 10 godzin trwało malowanie muralu na ślepej ścianie apartamentowca przy Stalowej 39. Autorem malunku jest Daniela„Chazme” Kalińskieg.

Chodecka z nowym chodnikiem

Chodnik na ul. Chodeckiej na Bródnie zyskał nową nawierzchnię. To efekt prowadzonych tam prac wodociągowych. Miejskie...

Polecane

Praski Koneser z nową częścią gastronomiczno-rozrywkową

Laureat nagrody „Wdechy 2020”, praskie centrum kulturalno-rozrywkowe „Koneser”, oddaje do użytku nową, jedną z największych w Polsce otwartych przestrzeni gastronomicznych. Dla...

Innowacyjne udogodnienia w Tulipan House

Zaprojektowane na nowo lobby biurowca Tulipan House to nie tylko ekologiczny design, ale też przestrzeń, która na każdym kroku podkreśla dumę...

Warszawski rynek mieszkaniowy 2019

W 2019 roku w Warszawie przekroczono mieszkaniowy Rubikon. Na rynku pierwotnym średnia cena sprzedaży metra kwadratowego, na koniec pierwszej połowy roku, przekroczyła 9 tysięcy...

Noc Wieżowców 2018

Po przerwie wracamy do Was z trzecią edycją Nocy Wieżowców. zdjęcia: Kuba Jurkowski Wejściówki na Wydarzenie są imienne i nie istnieje możliwość zmiany danych na...

Rondo ONZ jeszcze wystrzeli w górę!

BY <!-- &amp;amp;amp;amp;lt;iframe src="//www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-N25V7L" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"&amp;amp;amp;amp;gt;&amp;amp;amp;amp;lt;/iframe&amp;amp;amp;amp;gt; Rondo...

Rondo Daszyńskiego w cieniu wieżowców

Rondo Daszyńskiego to chyba jeden z największych placów budowy w Europie. W czterech narożnikach tego ronda powstają lub są planowane biurowce o łącznej powierzchni 300...