Dziś w siedzibie Stowarzyszenia Architektów Polskich przy Foksal ogłszono wyniki na siedzibę Polskiej Opery Królewskiej. Wygrała pracownia STELMACH I PARTNERZY BIURO ARCHITEKTONICZNE z Lublina, a drugie miejsce zajęła pracownia APA Wojciechowski. Nowa siedziba powstanie na terenie Łazienek Królewskich, przy ulicy Myśliwieckiej 1.
(Artykuł jest aktualizowany)
W dniach 11.09.2023 r. i 12.09.2023 r. w siedzibie SARP przy ul. Foksal 2 w Warszawie odbyły się oficjalne, zamknięte posiedzenia Sądu konkursowego w sprawie oceny Prac konkursowych.
Sąd konkursowy obradował w składzie:
- dr hab. Inż. arch. Magdalena Kozień – Woźniak – Przewodnicząca Sądu konkursowego
- arch. Jacek Lenart – Sędzia referent
- Iwona Pastwa-Zarychta – członek Sądu Konkursowego
- Prof. dr hab. inż. arch. Zbigniew Myczkowski – członek Sądu Konkursowego
- arch. Piotr Walkowiak – członek Sądu Konkursowego
- arch. krajobrazu Marek Szeniawski – członek Sądu Konkursowego
- arch. Wojciech Wagner – członek Sądu Konkursowego
- arch. Piotr Lewicki – członek Sądu Konkursowego
- Prof. dr hab. inż. arch. Piotr Lorens – członek Sądu Konkursowego
Do dnia 25.08.2023 r. do godziny 15:00 zostało złożonych skutecznie, zarówno w postaci elektronicznej jak i wersji papierowej (część graficzna i opisowa) sześć (6) Prac konkursowych na sześciu (6) zaproszonych do Etapu II Konkursu Uczestników a do dnia 04.09.2023 r. do godziny 15:00 zostało złożonych skutecznie sześć (6) makiet.
Nowy budynek stanie przy ulicy Myśliwieckiej 1. Budynek ma mić 13 metrów wysokości, a w najwyższym punkcie 18. Budowa siedziby Opery Królewskiej potrwa około czterech lat i jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to ruszy w przyszłym roku.
Budynek będzie obejmował Salę Operową – reprezentacyjną salę główną z widownią na 350-400 widzów, sceną, wieżą sceniczną, kieszeniami scenicznymi, foyer o ekskluzywnych funkcjach wystawowych i zlokalizowanych w nim kasach, salę prób orkiestry – z możliwością wykorzystania do mniejszych
wydarzeń koncertowych
Praca proponuje budynek o zwartej bryle, o rzucie trapezu wpisanym w kształt terenu lokalizacji. Wielowarstwowe elewacje o znacznej miąższości dematerializują granicę między zewnętrzem a wnętrzem obiektu, integrując go z parkowym otoczeniem. Trójwymiarowy model metaforycznego lasu, użyty dla kształtowania tektoniki budynku nadaje indywidualny charakter gmachowi Polskiej Opery Królewskiej i tworzy nowy znak w przestrzeni.
Praca godzi w oryginalny sposób istniejący układ Osi Stanisławowskiej, narożnika Łazienek Królewskich i sąsiedztwa architektury współczesnej, powstającej nierzadko w sposób przypadkowy. Jest czytelnym znakiem w krajobrazie obecności kultury wysokiej i wyważonej estetyzacji przestrzeni. Tworzy nową tożsamość miejsca zharmonizowaną z historyczną przestrzenią i wzbogaca walory krajobrazowe oraz kompozycyjno-urbanistyczne.
Sąd Konkursowy zdecydował o przyznaniu I nagrody za:
- ukształtowanie formy budynku w sposób adekwatny do walorów lokalizacji – w obrębie parku Łazienek Królewskich,
- wprowadzenie elementów przestrzennych inspirowanych roślinnością, mające na celu powiązanie obiektu z parkowym otoczeniem,
- powiązanie elewacji frontowej z przestrzenią Kanału Piaseczyńskiego (wschodni fragment Osi Stanisławowskiej),
- ograniczenie rozmiaru elewacji południowej, a przez to optyczne zmniejszenie skali budynku od strony parku,
- racjonalne rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne charakterystyczne dla trójdzielnej typologii obiektów teatralnych.