Wielka ceramika w The FORM. Wspaniały powrót wielkoformatowej ceramiki do stolicy!


W Warszawie powstała wielkoformatowa kompozycja ceramiczna, skalą i ideą nawiązująca do monumentalnych realizacji z lat PRL. Autorka Magda Jurek od lat eksperymentuje z ceramiką i dąży do ponownego włączenia jej do współczesnej architektury. Praca została wykonana w manufakturze artystki.


Horyzontalna kompozycja ceramiczna zdobi całą ścianę stołówki pracowniczej w nowej siedzibie firmy Colliers International zaprojektowanej przez architekti Zuzannę Jaszczuk, Zuzannę Świątek i Magdalenę Kubicką z zespołu Colliers Define, w budynku The Form autorstwa pracowni Kuryłowicz & Associates, przy ulicy Miedzianej 11 w Warszawie.
Pokryte zielonym szkliwem i matową błękitną angobą reliefowe elementy, odbijają światło wpadające przez przestronne okna i zmieniają się w zależności od pory dnia i roku. Praca łączy walory kolorystyczne i przestrzenne i w charakterystyczny dla artystki sposób balansuje na krawędzi abstrakcji i figuracji.
Inspiracją autorki były koncepcje przestrzeni idealnych, w których elementy antropogeniczne pozostają w harmonii i dialogu z naturą.


“Fascynują mnie projekty utopijnych miast – La Citta Ideale Leonarda da Vinci, Palmanova, Miasta Ogrody, La Ciudad Lineal Arturo Soria y Mata, a w szczególności te modernistyczne, jak Nowa Huta, Liniowy system ciągły Oskara Hansena czy założenia Le Corbusiera. – przyznaje autorka – Wszystkie miały być remedium na bolączki swoich epok. Uwodzi mnie zawarta w nich wiara w sprawczość architektury. Przekonanie, że miasto jako organizm społeczny i przestrzenny, może
wpłynąć na ludzką naturę.


Kompozycja POLA o numerze 37 przywodzi na myśl plan miasta, choć jej perspektywa pozostaje niejednoznaczna. W pracy odnaleźć można elementy modernistycznej architektury – białe ściany ze światłocieniem podkreślonym błękitną angobą, pilotis unoszące bryłę budynku, geometryczne podziały, systemowość oraz wszechobecną zieleń. Elementy te, choć inspirowane rzeczywistymi strukturami ulegają dekonstrukcji i rozproszeniu.

Magda Jurek i jej ceramika. Fot. Moodauthors


Wielkoskalowa realizacja stanowi rozwinięcie wcześniejszych prac z serii POLA, w których Magda Jurek odnosiła się do modernistycznych projektów, integrujących sztukę z architekturą i do związanej z nią praktyki tworzenia monumentalnych ceramicznych obrazów. Autorami realizacji zdobiących fasady i wnętrza powojennych urzędów, dworców, restauracji, kin ,czy budynków sanatoryjnych byli m. in. Krzysztof Henisz, Krystyna Zgud Strachocka, Wanda
Gocławska, Helena i Lech Grześkiewiczowie czy Wojciech Fangor.
Projekt Magdy Jurek stanowi dialog z tradycją, a jednocześnie wyraz nadziei na ponowne włączenie wielkoformatowej sztuki ceramicznej typu site-specific do przestrzeni architektonicznych, w których sztuka i architektura wzajemnie się przenikają, nadając miejscom niepowtarzalny charakter.

fot. Fot. Moodauthors

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie i w Polsce ? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

GALLERYWARSAW

Portal o sztuce, modzie i rzemieślniczych outsiderach, zgłębiający najciekawsze zjawiska na scenie twórczej. Łączy współczesne trendy z klasyką, przenikając kulturę wysokiej sztuki z nurtami alternatywnymi. Portal oferuje artykuły, wywiady i relacje z wystaw, promując niezależnych artystów o wyjątkowych stylach i podejściu do tworzenia – od awangardowych obrazów po ręcznie szyte buty.

Wiadomości

Polecane

Deweloper Dantex już w te wakacje odda do użytku 199 mieszkań....

0
Deweloper Dantex zbliża się do zakończenia budowy inwestycji Autonomia Praska – projektu, który przyciąga uwagę nie tylko atrakcyjną lokalizacją, ale przede wszystkim unikalnym charakterem....