SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

WIĘCEJ SKRZYŻOWAŃ Z SYGNALIZACJĄ AUTOMATYCZNIE WYKRYWAJĄCĄ PIESZYCH

Strona główna Infrastruktura WIĘCEJ SKRZYŻOWAŃ Z SYGNALIZACJĄ AUTOMATYCZNIE WYKRYWAJĄCĄ PIESZYCH

W związku z pandemią nie trzeba naciskać żółtych guzików, żeby przejść przez jezdnię. Przybywa jednak miejsc, w których nie będzie to konieczne. Już na 338 skrzyżowaniach z sygnalizacją piesi wykrywani są za pomocą detekcji automatycznej, a nie ręcznej. Od sierpnia takie udogodnienie pojawiło się w 52 lokalizacjach.

Jeżeli na zebrze sygnalizacja jest wzbudzana za pomocą detekcji, wykrywanie pieszego może odbywać się na dwa sposoby: ręczny i automatyczny. W przypadku pierwszego należy dotknąć przycisk umieszczony na maszcie sygnalizatora, aby włączyło się zielone światło. W drugiej sytuacji wystarczy tylko podejść w pobliże zebry, żeby czujnik – wideo, termowizyjny lub radarowy – „namierzył” pieszego i wysłał odpowiedni komunikat do sterownika sygnalizacji.

Kiedy wybuchła pandemia, konieczne stało się zminimalizowanie ryzyka rozprzestrzeniania się koronawirusa. Dlatego sygnalizacje na przejściach, na których pieszy zielone światło „wywoływał” przyciśnięciem charakterystycznego żółtego panelu, zostały przełączone w tryb stałoczasowy. Światła zapalają się na nich zgodnie z zaprogramowanym cyklem obowiązującym przez całą dobę i nie trzeba przyciskać żółtych guzików.

Takie rozwiązanie nie jest najlepsze. Powoduje, że kierowcy muszą zatrzymywać się na czerwonym świetle także wtedy, gdy nikt nie przechodzi przez zebrę. W rezultacie spada płynność ruchu, a jeśli rzecz dotyczy skrzyżowania, funkcjonuje ono mniej efektywnie. Z drugiej strony od stałego czasu zmiany świateł uzależnieni są też piesi.

Dlatego konsekwentnie modernizowana jest sygnalizacja świetlna w mieście, nie tylko dostosowując następne do pracy w systemie akomodacji, ale unowocześniając te, które już w nim działają. Od sierpnia w czujniki wykrywające pieszych wyposażono kolejne 52 osygnalizowane skrzyżowania, dzięki czemu przestawiliśmy tam detekcję z ręcznej na automatyczną. Tym samym liczba lokalizacji w mieście, w których piesi wykrywani są od razu po dotarciu do przejścia, zwiększyła się do 338. Oznacza to, że jeśli pandemia skończy się wiosną lub latem tego roku i zapadnie decyzja o ponownym włączeniu przycisków, ich liczba zmniejszy się o co najmniej kilkadziesiąt niż przed wybuchem pandemii.

Plany ZDM zakładają wyposażenie następnych osygnalizowanych skrzyżowań w czujniki umożliwiające detekcję automatyczną. Firma Siemens Mobility pod tym kątem zmodernizuje kolejne sygnalizacje – w ramach umowy co roku montuje 30 detektorów automatycznych.

Nie oznacza to jednak likwidacji przycisków w takich lokalizacjach. Są one potrzebne choćby po to, aby w razie awarii automatycznych czujników zapewnić skuteczną detekcję pieszego. Ponadto ułatwiają przekroczenie jezdni niepełnosprawnym. W kasecie przycisku znajduje się bowiem sygnalizacja dźwiękowa i wibracyjna dla osób z dysfunkcją wzroku. Wibrację uruchamia się wciskając guzik umieszczony od spodu kasety przyciskowej. Dodatkowo na jej bocznej ściance znajduje się plan tyflograficzny przejścia dla pieszych, dzięki czemu osoby słabiej widzące mogą za pomocą dotyku dowiedzieć się m.in. jaka jest długość przejścia i czy jest ono wyposażone w azyl.

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

Wiadomości

Royal Wilanów z elektrycznym ładowaniem

W budynku Royal Wilanów przy ulicy Klimczaka 1 w Warszawie do użytku została oddana pierwsza w Warszawie stacja super szybkiego ładowania...

Autobusy miejskie z pierwszeństwem przejazdu

ZTM wprowadził kolejne nowatorskie rozwiązanie promujące Warszawski Transport Publiczny - priorytet w sygnalizacji świetlnej dla autobusów. Sygnalizacja...

Koreańczycy doradzą w budowie CPK

Porozumienie o współpracy między Polską a Koreą Południową podpisali dziś przedstawiciele rządów obu krajów. Równocześnie złożono podpisy pod umową między...

Poniedziałkowe zgromadzenia i przemarsze

Na poniedziałek 1 marca zostało zgłoszonych siedem zgromadzeń i przemarszy. W godzinach 15.00 – 21.00 mogą być wprowadzone zmiany w kursowaniu...

Nowy przystanek na ulicy Żwirki i Wigury

Na ulicy Żwirki i Wigury, przy z skrzyżowaniu z J. P. Woronicza będzie nowy przystanek. Autobusy zatrzymają się tu już w...

Warszawa: dlaczego warto zamieszkać w Ursusie?

Warszawska dzielnica Ursus to w ostatnich latach jedna z najpopularniejszych części stolicy. Osoby szukające nowego mieszkania doceniają fakt,...

Polecane

Zimowe szaleństwo na Pradze. Piruet zaprasza na lodowisko do Konesera

W świątecznej scenerii Placu Konesera pojawiło się lodowisko na świeżym powietrzu, które będzie otwarte aż do końca lutego. Podczas  przerwy świątecznej...

Wydruki zdjęć Warszawy

Przez lata fotografowaliśmy rosnącą panoramę Warszawy. Zebraliśmy pokaźną kolekcję fotografii stolicy, a teraz chcielibyśmy zaoferować najlepsze zdjęcia w postaci wydruków...

Rozpoczyna się Artystyczna Jesień w praskim Koneserze. Kilkaset wydarzeń dla dzieci i dorosłych.

Przed nami Artystyczna Jesień w Centrum Praskim Koneser, podczas której można będzie bezpłatnie uczestniczyć w wielu wydarzeniach. Do końca roku na...

Tulipan House – aplikacja dla najemcy przyszłością biurowców?

Wyobraź sobie, że w poniedziałek rano wchodzisz do biurowca, w którym pracujesz. Co czujesz? Czy jest to miejsce, o którym możesz powiedzieć,...

Zakończyło się Lato Konesera – cykl wakacyjnych imprez kulturalno-rozrywkowego centrum stolicy

Lato Konesera było niezwykle popularne wśród mieszkańców Warszawy i turystów. W ramach cyklu, zorganizowanego na terenie Centrum Praskiego Koneser od początku...

Wolskie Rotundy według Danuty Karsten

Danuta Karsten stworzyła w Warszawie niezwykle spektakularną instalację w Wolskich Rotundach, na terenie byłej gazowni, zatytułowaną „Stałość w ulotności”.