SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

Warszawski Transportu Publiczny dostosowuje się do sytuacji

Strona główna Infrastruktura Warszawski Transportu Publiczny dostosowuje się do sytuacji

Warszawski Transportu Publiczny kursuje obecnie według sobotniego rozkładu jazdy, z dodatkowymi kursami autobusów i tramwajów oraz metra. Dzięki temu stolica dostosowała się do mniejszej liczby pasażerów, a także przygotowała na kolejne etapy epidemii koronawirusa.

Sytuacja na ulicach jest stale monitorowana.

 Monitorujemy na bieżąco jak wygląda napełnienie środków komunikacji miejskiej. Wszędzie tam, gdzie liczba pasażerów robi się niebezpiecznie duża, biorąc pod uwagę obecną sytuację, natychmiast uruchamiamy dodatkowe kursy – mówi Robert Soszyński, wiceprezydent m.st. Warszawy.

Stolica śladem innych dużych miast w Polsce dostosowała podaż pojazdów Warszawskiego Transportu Publicznego do mniejszej liczby osób korzystających z komunikacji miejskiej. Podobne zmiany, wcześniej wprowadziły m.in. Łódź, Gdańsk, Kraków czy Poznań. W Londynie zamkniętych ma zostać aż 40 stacji metra.

– W ciągu roku, w dzień powszedni, na ulice stolicy wyjeżdża 1540 autobusów oraz 426 tramwajów. Obecnie jest to 1100 autobusów i 286 tramwajów – mówi Wiesław Witek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. – Nim prezydent Trzaskowski podjął decyzję o wprowadzeniu sobotnich rozkładów jazdy przedstawiłem mu konkretne dane. Już w poniedziałek, 16 marca, w autobusach liczba pasażerów nie przekraczała 31 proc. napełnienia w zwykły dzień powszedni. Do środy liczba ta spadła do 25 proc. W metrze spadki były jeszcze bardziej wyraźne. Od tygodnia metrem jeździ zaledwie około 16 proc.  pasażerów niż zazwyczaj – dodaje.

Poniedziałek, 23 marca, był pierwszym  dniem obowiązywania sobotnich rozkładów jazdy z zasileniami. Metro w godzinach komunikacyjnego szczytu kursuje ze zwiększoną częstotliwością – pociągi linii M1 do 3,5 min (w „normalną” sobotę co 5 min.), linii M2 co 4 min. (w „normalną” sobotę co 6 min.) Szybka Kolej Miejska pracuje według rozkładów dnia powszedniego. W szczycie na trasy najważniejszych linii autobusowych i tramwajowych wyjeżdżają dodatkowe pojazdy. Sytuacja jest też na bieżąco monitorowana.

Zarząd Transportu Miejskiego oprócz danych z bramek w metrze, liczników w autobusach, w 23 miejscach – węzłach przesiadkowych i przy głównych szlakach komunikacyjnych – wystawił posterunki obserwacyjne. Dzięki temu też na bieżąco podejmowane były decyzje o wzmocnieniu konkretnych  połączeń. W poniedziałek dodatkowe autobusy skierowano na linie 140, 145, 186, 189, 190, 500, 509, 517 i 523. Linia 707 była obsługiwana natomiast przez pojazdy przegubowe. W sumie na ulicach pojawiło się 30 dodatkowych autobusów. We wtorek, 24 marca, wprowadzono kolejne korekty. Częściej kursują m.in. linie tramwajowe 4 i 9. Od godz. 5.00 wzmocniono linie 136, 140, 141, 145, 148, 186, 187, 189, 190, 197, 199, 340, 500, 509, 517, 521, 523, 525, , a na linię 512 wysłano wyłącznie autobusy przegubowe. W sumie na trasy wyjechało 59 dodatkowych autobusów.

Warszawa przygotowana na różne scenariusze
Wprowadzenie sobotnich rozkładów jazdy związane było także z rosnącą liczbą absencji u przewoźników. Trudności w wysłaniu do ruchu odpowiedniej liczby autobusów i tramwajów widoczne były już w poniedziałek, 16 marca. Wówczas na ulice Warszawy nie wyjechały autobusy obsługujące dodatkowe kursy – nie uwzględniane w rozkładach jazdy.

 Biorąc pod uwagę nasze możliwości kadrowe i fakt, że sytuacja kryzysowa potrwa jeszcze długie tygodnie, musimy oszczędnie gospodarować tym zasobem ludzkim, który mamy. Chcemy być przygotowani na różne wydarzenia, także te, których nie chcielibyśmy przeżywać. W ten sposób zapewnimy ciągłość działania transportu publicznego – zapewnia Robert Soszyński.

Zmiany w rozkładach jazdy pozwoliły przewoźnikom zdecydować o tym by część kierowców, motorniczych i maszynistów została w domach. Dzięki temu  w przypadku konieczności poddania grupy pracowników izolacji czy kwarantannie inni będą w stanie ich zastąpić.

 Bardzo dziękuję służbom odpowiedzialnym za transport, a także wszystkim kierowcom i motorniczym za ich pracę i służbę mieszkańcom stolicy – dodaje wiceprezydent stolicy.

Zmiany z myślą o pasażerach
Zarząd Transportu Miejskiego, już na początku lutego, zwrócił się do wszystkich operatorów komunikacji miejskiej o zwiększenie nadzoru nad służbami sprzątającymi oraz podjął decyzję o używaniu środków dezynfekcyjnych przy czyszczeniu powierzchni, z którymi pasażerowie mają najczęściej na bezpośredni kontakt – kasowniki, poręcze, przyciski.

Pasażerowie pojazdów Warszawskiego Transportu Publicznego  nie muszą używać też przycisków „stop”. Czasowo charakter wszystkich przystanków „na żądanie” został zmieniony na stały. Tym samym  wszystkie autobusy i tramwaje dzienne i nocne zatrzymują każdym przystanku obowiązującym na danej linii.

Mieszkańcy, którzy w tym czasie nie będą korzystać z komunikacji miejskiej, mogą złożyć wniosek o zawieszenie biletu długookresowego. Strona dostępna jest pod adresem zawieswkm.wtp.waw.pl. Wystarczy podać numer karty, na której zakodowany jest bilet; można też pobrać potwierdzenie złożenia wniosku.

Dodatkowo na monitorach w pojazdach komunikacji miejskiej prezentowane są rekomendacje Ministerstwa Zdrowia, w jaki sposób chronić się przed wirusem oraz jak postępować, gdy istnieje podejrzenie zakażenia.

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

Wiadomości

Wojewoda Mazowiecki opóźniał otwarcie dwóch nowych stacji metra!

Druga linia metra wydłużyła się o dwie nowe stacje. To Ulrychów i Bemowo. Ze stacji Trocka pasażerowie dojadą w ten rejon...

Znikający Mural – wyjątkowe dzieło, które powstało na Placu Europejskim

Wczoraj oficjalnie odsłonięto niezwykłe dzieło, które powstało na Placu Europejskim – Znikający Mural. Tematyka muralu nawiązuje...

Plac Pięciu Rogów coraz bliżej otwarcia!

Dobiega końca przebudowa skrzyżowania ul. Chmielnej, Zgoda, Brackiej i Szpitalnej. Ostatnim etapem jest wprowadzenie stałej organizacji ruchu na tzw. Placu...

Medycyna wraca na Uniwersytet Warszawski

29 czerwca, po uzyskaniu pozytywnej opinii przez członków Senatu UW, prof. Alojzy Z. Nowak, rektor UW, podpisał zarządzenie o utworzeniu Wydziału...

Startuje sprzedaż mieszkań w inwestycji Nova Viva Garden na warszawskiej Białołęce

Rozrasta się koncept mieszkaniowy Viva Garden realizowany przez Victorię Dom na warszawskiej Białołęce. Najnowsza część tej...

Miejska dotacja na konserwację wyjątkowej świątyni

Trwają prace konserwatorskie w przyklasztornym kościele karmelitek bosych przy ul. Krakowskie Przedmieście 62. Ściany niewielkiej świątyni o wyjątkowej wartości artystycznej zdobione...

Polecane

Festiwalowe Lato Konesera czas start! Magnetyczne wydarzenia na Pradze przez całe wakacje

Sześć intrygujących festiwali, wspaniałe wystawy, spektakle teatralne, warsztaty i dziesiątki innych wydarzeń. Tak w telegraficznym skrócie wygląda harmonogram Festiwalowego Lata Konesera. Podczas...

Skąd się wziął Pałac Kultury i Nauki?

Pałac Kultury i Nauki jaki jest, każdy widzi. Jedni nazywają go radzieckim stemplem, wypalonym siłą na polskiej ziemi symbolem dominacji wrogiego...

Trzecia edycja największego targu roślin doniczkowych w Warszawie! 23-24 kwietnia 2022

W najbliższy weekend w Koneserze odbędzie się kolejna edycja największego targu roślin doniczkowych w Polsce. Po raz trzeci wydarzenie zawita do...

“WARSZAWSKIE NOCE I DNIE” WYSTAWA BY HASHTAGALEK

Od 9 kwietnia w woonerfie Haberbuscha i Schielego na terenie Browarów Warszawskich możecie podziwiać wystawę "WARSZAWSKIE NOCE I DNIE" autorstwa Aleksandra...

X edycja Biegu Na Szczyt Rondo 1 w randze Mistrzostw Europy!

Już 21 maja do warszawskiego biurowca Rondo 1 ponownie zawitają najlepsi biegacze po schodach z Polski i Europy. Bieg Na...

Miasto Moje – osiedle zaprojektowane z myślą o rodzinach

Białołęka należy obecnie do najprężniej rozwijających się dzielnic stolicy. Powstaje tu wiele inwestycji mieszkaniowych, a w tym Miasto ...