Warszawski odcinek Wisły to jedna z ważniejszych przestrzeni publicznych miasta, coraz bardziej dostępna i atrakcyjna dla mieszkańców i turystów. Obszar ten był przedmiotem projektu „CityLogo – Innowacyjne zarządzanie marką miasta”.
Zaniedbywane przez lata nadbrzeże rzeki zmieniło się w ciągu kilku ostatnich lat nie do poznania. Wraz z pierwszymi działaniami rewitalizacyjnymi nad Wisłę powróciło nieobecne przez dekady miejskie życie. Inwestycjom infrastrukturalnym zaczęły towarzyszyć działania animujące i ożywiające tę przestrzeń, przyciągające mieszkańców i turystów nad rzekę.
Jednak jak pokazały wyniki analizy przeprowadzonej przez m.st. Warszawę, podejmowanie i komunikowanie działań ożywiających tereny nadwiślańskie nie było wystarczająco skoordynowane. Nie angażowały one także wielu ważnych podmiotów związanych z Wisłą. Z tego powodu Miasto Stołeczne Warszawa, w ramach projektu unijnego „CityLogo – Innowacyjna zarządzanie marka miasta”, skupiło się na próbie włączenia kluczowych podmiotów związanych z Warszawską Wisłą (tzw. interesariuszy) w inicjatywy mające wpływ na budowanie jej pozytywnego wizerunku.
Podmioty te utworzyły Lokalną Grupę Wsparcia, pracującą w ramach projektu. W jej skład weszły instytucje publiczne, przedstawiciele sektora prywatnego i organizacje pozarządowe. Były to m.in. Komisja Dialogu Społecznego ds. Warszawskiej Wisły, Centrum Nauki Kopernik czy Stołeczna Estrada organizująca jedną z największych imprez odbywających się nad Wisłą. Podczas ośmiu spotkań grupa wypracowała Lokalny Plan Działania, który zakłada budowanie spójnego wizerunku Warszawskiej Wisły.
W trakcie projektu grupa wyłoniła najbardziej nośne określenia obszaru Warszawskiej Wisły – Natura i Kultura. Na ich podstawie w najbliższych miesiącach zostanie sformułowana wspólna wizja Warszawskiej Wisły, która będzie wykorzystywana w działaniach komunikacyjnych związanych z rzeką. Grupa przygotowała również wstępną koncepcję „Święta Wisły 2015” – nową formułę imprezy nawiązującą do unikalnego połączenia natury z kulturą, jakie możemy obserwować w ostatnich latach na plażach, bulwarach i w bliskim sąsiedztwie Warszawskiej Wisły.
Realizacja Planu w kolejnych latach będzie przebiegać przy udziale zainteresowanych współpracą interesariuszy Warszawskiej Wisły, w tym Urzędu m.st. Warszawy – koordynatora prac.
Projekt „CityLogo – Innowacyjne zarządzanie marką miasta” był współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego z programu URBACT II (European Programme for Sustainable Urban Development). Jego beneficjentem w latach 2012-2015 było m.st. Warszawa. Wartość projektu wynosi 3,2 mln zł, z czego 80% stanowi dofinansowanie UE.
Fot. Warszawska Wisła. Fot. J.Badełek