Warszawa to drugi największy ośrodek usług biznesowych w Europie Środkowo-Wschodniej, charakteryzujący się dojrzałością i trwałym rozwojem sektora. W stolicy działa obecnie 215 centrów usług dla biznesu, które zatrudniają 55 tys. osób. Tak wynika z najnowszego raportu ABSL „Usługi biznesowe w Warszawie”.
Miasto przyjazne nowoczesnym usługom biznesowym
Według danych Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL), Warszawa należy do najważniejszych ośrodków nowoczesnych usług dla biznesu w Europie. Działalność prowadzi tu 215 centrów usług, należących do 206 inwestorów z 27 państw, które zatrudniają 55 tys. pracowników. Są wśród nich 82 centra IT, 80 centrów usług wspólnych (SSC), 40 centrów outsourcingu usług biznesowych (BPO) oraz 13 centrów badawczo-rozwojowych (R&D).
Od początku 2017 r. w Warszawie powstały 22 nowe centra usług dla biznesu, a zatrudnienie zwiększyło się w tym czasie o 22 proc. (10 tys. osób). Według prognoz ABSL do końca 2020 r. w stolicy będzie działać 240 centrów, a zatrudnienie wzrośnie do 65 tys. osób.
Warszawskie centra usług obsługują klientów reprezentujących różne segmenty gospodarki. Najczęściej obsługiwane branże to: IT, bankowość, finanse i ubezpieczenia, branża usług komercyjnych i profesjonalnych, a także ochrona zdrowia.
– Warszawa zajmuje dziś drugie miejsce w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej pod względem zatrudnienia w centrach usług dla biznesu. Swoją dzisiejszą pozycję zawdzięcza w dużej mierze inwestycjom firm rozpoznawalnych globalnie, które zdecydowały się na ulokowanie swoich centrów w stolicy. Rosnąca liczba centrów, w szczególności tych obsługujących procesy w skali globalnej, a także pozytywne doświadczenia dotychczasowych inwestorów, przyczyniły się do przeformułowania krajobrazu biznesowego Warszawy, pozytywnie wpływając na jej wizerunek. Dziś Warszawa jest silnym ośrodkiem kompetencyjnym w wielu różnych obszarach nowoczesnych usług biznesowych, wzmacniając swoją pozycję na europejskiej i globalnej mapie branży – mówi Wojciech Popławski, wiceprezes ABSL.
Ponad 25 proc. warszawskich centrów usług należy do firm z USA (60). Przedsiębiorstwa polskie posiadają 45 centrów, podmioty z Wielkiej Brytanii 21, a z Francji 20. Co najmniej po 10 centrów należy również do firm ze Szwajcarii, Niemiec i Danii. Swoje centra usług ma dziś w Warszawie aż 30 inwestorów z listy 500 największych przedsiębiorstw świata magazynu Fortune (Fortune Global 500), a wśród największych pracodawców znaleźć można takie firmy jak Citibank, Accenture, General Electric, Samsung, National Westminster Bank, Procter& Gamble, Lionbridge, DXC Technology, BNP Paribas czy DSV.
Zgodnie z danymi ABSL, ponad połowa warszawskich centrów usług biznesowych (52 proc.) działa w skali globalnej, na rzecz klientów (wewnętrznych i zewnętrznych) z różnych części świata. Największy odsetek centrów obsługuje klientów z Europy Zachodniej (85 proc.), a w dalszej kolejności z Polski (80 proc.) i USA (64 proc.). Główne kraje, na rzecz których świadczone są usługi centrów ze stolicy to Niemcy, Wlk. Brytania i USA. Pracownicy warszawskich centrów posługują się łącznie 34 językami obcymi.
Zarobki w warszawski centrach biznesowych
Według danych Randstad, wykorzystywanych w raporcie ABSL, warszawski sektor usług biznesowych wciąż cechują jedne z wyższych wynagrodzeń. Szybciej niż w skali całego kraju obserwowany jest w stolicy wzrost płac w obszarze bankowości i R&D.
Przykładowo, osoby na stanowisku fund accountant w Warszawie, których doświadczenie zawodowe nie przekracza 3 lat, mogą liczyć na pensję między 4,5 a 8 tys. zł brutto miesięcznie. Kandydaci ubiegający się o stanowisko analyst (do 3 lat doświadczenia) otrzymają od 5,3 do 8,5 tys. zł brutto miesięczne. Za to już kandydat z wyższym niż 3-letnie doświadczeniem może liczyć na płace między 8 a 11 tys. zł brutto miesięcznie. Wynagrodzenia na stanowiskach menadżerskich, na których kieruje się zespołem do 50 osób, sięgają nawet 25 tys. zł brutto miesięcznie. W Warszawie wciąż popularne są premie z racji posługiwania się więcej niż jednym językiem obcym – przykładowo znajomość niemieckiego może podwyższyć miesięczną pensję nawet od 700 do 1,2 tys. zł brutto.
Warszawa jest regionalnym liderem pod względem rozwoju gospodarczego i dojrzałości rynku biurowego, a także przykładem niezwykłego skoku jakościowego w odniesieniu do oferowanych projektów biurowych. Dynamiczne zmiany na rynku pracy i rosnące oczekiwania lokalnych społeczności przekładają się na wzrost popularności inwestycji, które kreują nowe przestrzenie miejskie. Na warszawskim rynku przybywa także projektów wielofunkcyjnych, a także przestrzeni biur serwisowanych i coworkingowych, powstających w odpowiedzi na rozwój start-upów, przemysłu kreatywnego i ekspansję inwestorów obecnych w Polsce, a także zmieniający się model pracy.
Dodatkowo, jak wskazuje JLL, wysoka aktywność obserwowana na warszawskim rynku biurowym ma kilka źródeł. Popyt jest napędzany przez konsekwentny napływ nowych międzynarodowych firm i ekspansje już obecnych, a także transfer najemców ze starszych do nowoczesnych budynków biurowych, które są przede wszystkim zlokalizowane w centrum. Według danych JLL, tylko w pierwszej połowie roku zapotrzebowanie na biura w stolicy wyniosło blisko 425 000 mkw.
Raport „Usługi biznesowe w Warszawie” został przygotowany na zlecenie m.st. Warszawy. Z dokumentem można zapoznać się tutaj.