Warszawa straciła 213 milionów złotych wsparcia z KPO na nowe tramwaje

Z Krajowego Planu Odbudowy przeznaczono niemal 600 milionów złotych na zakup nowych tramwajów. Jednak Warszawa nie otrzyma ani grosza z wnioskowanych 213 milionów złotych. Powodem jest niespełnienie wymaganych kryteriów. Jak informują Tramwaje Warszawskie, zasady konkursu okazały się dla spółki niekorzystne, a dodatkowym problemem był ograniczony czas.

W ramach zakończonego konkursu nr KPOD.10.02.IW.02-001/24 dotyczącego komponentu „E Zielona, inteligentna mobilność” z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), Instytucja odpowiedzialna za realizację inwestycji (IOI) zaakceptowała listę ocenionych przedsięwzięć. Konkurs obejmował inwestycję E1.2.1 „Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)”.

Kto mógł ubiegać się o wsparcie?

O środki na zakup nowych tramwajów mogli aplikować organizatorzy oraz operatorzy publicznego transportu zbiorowego. Dokumentacja złożona przez 12 podmiotów została szczegółowo przeanalizowana, a wyniki ogłoszono 13 stycznia. Bezzwrotną dotację przyznano spółkom z Bydgoszczy (43 887 642,28 zł), Wrocławia (202 987 447,60 zł) oraz Poznania (215 686 740,89 zł). Środki te pokryją do 69% kosztów związanych z zakupem nowych tramwajów. Dotację w wysokości 127 931 256,00 zł otrzymała również spółka z Krakowa, choć jej wniosek opiewał na niemal trzykrotnie większą kwotę.

Łączna suma wsparcia wyniesie 590 493 086,77 zł, co pozwoli na zakup 88 nowych tramwajów. Najwięcej z nich, bo aż 34 pojazdy, trafi do Wrocławia.

Dodatkowo pięć kolejnych projektów uzyskało pozytywne oceny, lecz na chwilę obecną nie zostały objęte wsparciem z powodu ograniczenia liczby zakupionych tramwajów do 88 sztuk.

Zgłosiliśmy wniosek na dofinansowanie wcześniej dokonanego zakupu tramwajów Hyundai, których dostawy i odbiory w dużej części odbyły się już po wybuchu pandemii. Trwały w tej sprawie negocjacje z Komisją Europejską. Ostateczna interpretacja zasad, którą otrzymaliśmy już w trakcie naboru, okazała się dla nas niekorzystna: dofinansowaniu nie mogły podlegać projekty, dla których kontrakty z wykonawcami zawarto przed datą kwalifikowalności KPO, tj. przed 1 lutego 2020 r. – nawet jeśli dostawy i płatności odbywały się po wybuchu pandemii.

Przeszkodą w złożeniu wniosku na nowe tramwaje jest czas, jaki spółki mają do dyspozycji. Projekty w ramach dotacyjnej części KPO muszą być rozliczone do sierpnia 2026 r. Tymczasem sam KPO, na skutek zaniechań i błędów poprzedniego rządu, został odblokowany późno – ostatecznie nabór na tramwaje został uruchomiony w czerwcu 2024 r. Trzeba pamiętać, że produkcja tramwajów zajmuje zazwyczaj ok. 24 miesiące. W chwili, gdy rozpoczynał się nabór wniosków, szansę miały tylko te miasta, które miały już trwające umowy, zawarte w odpowiednim momencie. W przypadku Warszawy, KPO zostało uruchomione w momencie, gdy kontrakt na zakup i dostawę tramwajów Hyundai był już zamknięty (termin podpisanej umowy wykluczał nas z naboru), zaś w opracowaniu mieliśmy postępowanie na zakup kolejnych nowych tramwajów, ale nie było ono jeszcze ukończone. Tego postępowania nie moglibyśmy zgłosić do tej części KPO właśnie ze względu na czas potrzebny na wyprodukowanie tramwajów i rozliczenie projektu.

Nie czujemy się jednak poszkodowanymi. Tramwaje Warszawskie otrzymały w ostatnim czasie ogromne wsparcie europejskie. Niedawno informowaliśmy, że w ramach funduszu unijnego Feniks spółka Tramwaje Warszawskie otrzymała dofinansowanie w wysokości 900 mln zł na realizację inwestycji strategicznych. To większa kwota niż jakiekolwiek dofinansowanie, przyznane w ramach naboru KPO na tabor.

Przygotowujemy się do pozyskania zewnętrznego wsparcia w ramach innych dostępnych instrumentów pomocowych dla kolejnych zakupów i inwestycji. Będziemy się ubiegać o wsparcie w ramach innych części KPO. Nie zmieniamy też naszych planów taborowych. Tak jak zapowiadaliśmy, w najbliższym czasie ogłosimy przetarg ramowy na zakup do 160 nowych tramwajów.

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

GALLERYWARSAW

Portal o sztuce, modzie i rzemieślniczych outsiderach, zgłębiający najciekawsze zjawiska na scenie twórczej. Łączy współczesne trendy z klasyką, przenikając kulturę wysokiej sztuki z nurtami alternatywnymi. Portal oferuje artykuły, wywiady i relacje z wystaw, promując niezależnych artystów o wyjątkowych stylach i podejściu do tworzenia – od awangardowych obrazów po ręcznie szyte buty.

Wiadomości

Polecane

Centrum Praskie Koneser z jeszcze bogatszą ofertą kulinarną. Dwa nowe koncepty...

0
Centrum Praskie Koneser na warszawskiej Pradze nieustannie przyciąga miłośników dobrej kuchni i wyjątkowej atmosfery. Niedawno do grona tamtejszych lokali dołączyły dwa nowe: „Zabawa Bistro....
×