Kolej Dużych Prędkości w Warszawie zniknie pod ziemią tuż za Dworcem Zachodnim, by po niemal 10 km znów wyłonić się na powierzchnię. Dwa najdłuższe tunele w Polsce, przeznaczone dla szybkich pociągów, zostaną wydrążone na głębokości sięgającej 30 metrów, podobnie jak tunele metra. Budowa zapowiada się na wymagające przedsięwzięcie, pełne wyzwań i niespodzianek.
Realizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego to inwestycja o wartości ponad 130 miliardów złotych, z czego większość środków zostanie przeznaczona na rozwój transportu szynowego. W ramach projektu, do 2032 roku na warszawskich Odolanach powstanie tunel kolejowy o długości niemal 10 kilometrów. Pociągi zanurkują pod ziemię tuż za Dworcem Zachodnim, tworząc nową jakość w infrastrukturze kolejowej stolicy.
Zgodnie z planami, pociągi będą wjeżdżały pod ziemię tuż za Dworcem Zachodnim, a tunel poprowadzi je aż na teren Woli. Dzięki drążeniu na głębokości nawet 30 metrów, wykorzystując technologię znaną z budowy metra, trasa będzie bezkolizyjna i niezwykle efektywna.
Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK, podkreśla, że decyzja o budowie tunelu to nowy kierunek w realizacji projektu. Wcześniejsze plany zakładały wykorzystanie istniejącej infrastruktury, co wiązałoby się z koniecznością objazdów i wydłużeniem czasu podróży. Nowa koncepcja skróci ten czas, zapewniając szybszy i bardziej komfortowy transport.

CPK – inwestycja w przyszłość
Centralny Port Komunikacyjny to jedno z największych przedsięwzięć infrastrukturalnych w historii Polski. Szacowany koszt realizacji całego projektu wynosi ponad 130 miliardów złotych, z czego znaczną część pochłoną inwestycje w transport szynowy. Tunel na Woli ma być gotowy do 2032 roku, stając się najdłuższym tego typu obiektem w Polsce.

Kolej Dużych Prędkości zostanie oparta na tzw. linii „Y”, która połączy Warszawę z Łodzią, a następnie rozdzieli się na trasy do Poznania i Wrocławia. Dzięki temu pociągi będą mogły osiągać prędkości rzędu 350 km/h, czyniąc podróże między największymi miastami kraju szybszymi niż kiedykolwiek.
Nie tylko tunel
W najbliższych latach w Polsce planowanych jest wiele kolejowych inwestycji. Prace już trwają – w Łodzi drążony jest tunel o długości 4,6 km, a w Brzezinach powstanie nowa stacja KDP. Warszawski tunel kolejowy, liczący prawie 10 km długości, będzie jednak największym i najbardziej spektakularnym projektem tego typu w kraju.