SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

Warszawa 15 w Europie. Wyprzedzają nas Londyn i Moskwa

Strona główna Nieruchomości Warszawa 15 w Europie. Wyprzedzają nas Londyn i Moskwa

Londyn najatrakcyjniejszym miastem w Europie dla najemców powierzchni handlowych. Warszawa awansuje na miejsce 15, wyprzedzając m.in. Brukselę czy Zurych.

10846290_706228436151304_1079267595442614516_n

Według najnowszego indeksu „Destination Europe 2015” opracowanego przez JLL, Londyn pozostaje najbardziej atrakcyjną lokalizacją w Europie dla międzynarodowych najemców powierzchni handlowych. Zestawienie analizuje dane dotyczące ekspansji i obecności 250 międzynarodowych marek na 57 rynkach w Europie.
Podium – Londyn, Paryż, Moskwa
Pierwsza dwudziestka najatrakcyjniejszych dla sieci handlowych miast w Europie  to (od najmocniejszego): Londyn, Paryż, Moskwa, Mediolan, Madryt, Rzym, Stambuł, Monachium, Berlin, Barcelona, Amsterdam, Hamburg, Sankt Petersburg, Praga, Warszawa, Kijów, Wiedeń, Bruksela, Düsseldorf oraz Frankfurt.
James Brown, Dyrektor Działu Badań Rynku Powierzchni Handlowych i Doradztwa w regionie EMEA, JLL, komentuje: „Londyn pozostaje najbardziej atrakcyjnym miastem dla międzynarodowych najemców planujących ekspansję w Europie. Skala rynku, jego dojrzałość, transparentność oraz przyjazność dla handlu sprawiają, że miasto stało się magnesem przyciągającym międzynarodowych najemców, którzy gotowi są płacić wyższe stawki za najlepsze lokalizacje. Inne miasta z podobnym poziomem atrakcyjności, takie jak Paryż, Mediolan, Rzym czy czołowe miasta niemieckie również wiele zyskały na dążeniu międzynarodowych najemców do ekspansji oraz przyciągnęły nowe marki pomimo spowolnienia gospodarczego w Europie”.
Co ciekawe, Londyn zwiększył swoją przewagę nad Paryżem jako najbardziej atrakcyjna lokalizacja dla marek luksusowych. Raport JLL wskazuje na widoczną różnicę między tymi dwoma miastami a resztą Europy. Dla luksusowych sieci handlowych ważna jest obecność w najbardziej prestiżowych lokalizacjach. W rezultacie tego zainteresowania oraz ograniczonej dostępności lokali, powierzchnie handlowe na New Bond Street w Londynie cechują najwyższe stawki najmu w Europie wynoszące nawet 12 300 euro za mkw. rocznie, co oznacza aż 42% wzrost w porównaniu do 2012 r.
Moskwa i Stambuł – handlowe „success stories”, Warszawa awansuje w europejskim rankingu
James Dolphin, Dyrektor, Dział Wynajmu Powierzchni Handlowych w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, JLL, twierdzi: „Szanse na ekspansję oraz wejście na europejskie rynki nie ograniczają się tylko do najbardziej dojrzałych lokalizacji; czego dobrym przykładem jest Moskwa, która dynamicznie się rozwija i szybko nadrabia zaległości. Miasto może w perspektywie średnioterminowej dorównać Paryżowi w zakresie obecności międzynarodowych najemców”.
Moskwa (3 miejsce w rankingu) oraz Stambuł (pozycja 7) to przykłady handlowego „success story” – żadne dwa miasta europejskie nie przyciągnęły w ciągu ostatnich dwóch lat tylu nowych marek co te lokalizacje. Pomimo skomplikowanej sytuacji geopolitycznej, moskiewski rynek handlowy rozwija się dynamicznie, a motorem napędowym tego rozwoju są skala rynku, rosnące dochody mieszkańców, jak również coraz większa podaż centrów handlowych. Stambuł również rozwija się w dynamicznym tempie, m.in. dzięki nowoczesnym centrom handlowym. Coraz więcej najemców rozważa Stambuł jako pierwszy punkt wyjścia dla ekspansji w Europie.
Rośnie również rola rynków handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej
Anna Bartoszewicz-Wnuk, Dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa JLL w Polsce, informuje: „Warszawa znajduje się na 15 pozycji w Europie pod względem atrakcyjności dla międzynarodowych sieci handlowych, awansując z miejsca 19 sprzed dwóch lat. Stolica Polski wyprzedza takie lokalizacje jak Bruksela, Frankfurt czy Zurych. Najwyżej notowanym miastem z regionu Europy Środkowo-Wschodniej jest Praga na miejscu 14. Co szczególnie istotne, zarówno Warszawa, jak i Praga zaliczają się do kategorii rynków dojrzałych dzięki takim czynnikom, jak stabilna sytuacja ekonomiczna, mocne podstawy gospodarki, jak również rosnący poziom transparentności. Ponadto cały region Europy Środkowo-Wschodniej nabiera znaczenia jako punkt na globalnej mapie handlowej. W pierwszej trzydziestce najatrakcyjniejszych lokalizacji dla najemców handlowych znajduje się więcej miast Europy Środkowo-Wschodniej niż Południowej, a obecność międzynarodowych sieci w regionie zwiększyła się o 8% w ciągu ostatnich dwóch lat”.
Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych JLL w Polsce, dodaje: „Awans Warszawy w rankingu najbardziej atrakcyjnych lokalizacji dla międzynarodowych sieci handlowych wynika z kombinacji czynników takich jak ogólna stabilna sytuacja polityczna i gospodarcza kraju, silny popyt wewnętrzny czy rosnąca zamożność Polaków. Aglomerację warszawską charakteryzuje najwyższa w Polsce siła nabywcza – według GfK kształtująca się na poziomie 9 706 euro na osobę rocznie, a w samej stolicy – 10 478 euro , dynamiczny rozwój rynku mieszkaniowego oraz duże zainteresowanie deweloperów. W ciągu najbliższych lat rynek wzbogaci się o szereg nowych, najwyższej jakości inwestycji, takich jak Galeria Północna czy Galeria Wilanów, jak również zrewitalizowanych już istniejących projektów, takich jak  CEDET czy Ethos. Nieprzypadkowo międzynarodowe sieci handlowe zwykle zaczynają swoją ekspansję w Polsce właśnie od Warszawy. W ciągu ostatnich dwóch lat sklepy uruchomiły tu takie marki jak Louis Vuitton, Hollister, Michael Kors czy Agent Provocateur”.
Sieci handlowe planują dalszą ekspansję, amerykańskie marki dominują w Europie
Zara i H&M to marki, które są obecne na wszystkich 57 analizowanych w raporcie rynkach handlowych w Europie. Za nimi w zestawieniu znajdują się Mango, The Body Shop, Benetton czy Lush. Indeks 25 kluczowych sieci handlowych w Europie zdominowany jest właśnie przez marki ze średniej półki, za którymi plasują się marki z kategorii premium (m.in. Hugo Boss czy Diesel). Kategorię marek luksusowych reprezentują Louis Vuitton i Max Mara.
Stany Zjednoczone, dzięki ekspansji marek premium, wyprzedziły Włochy jako największy eksporter marek w Europie. Sieci pochodzące z USA stanowią 18% najemców obecnych na europejskim rynku. Na trzecim miejscu znalazły się marki brytyjskie.
Najbardziej ekspansywną marką w zestawieniu Destination Europe 2015 jest pochodzący z USA Michael Kors, jak również Superdry, Cos oraz 7 For All Mankind*. Dodatkowo wielu europejskich najemców powierzchni handlowej, wśród nich marki takie jak Ecco czy Hugo Boss, dokonało znaczącej ekspansji w przeciągu ostatnich dwóch lat. Co więcej, w przyszłości można się spodziewać wejścia na europejskie rynku handlowe marek z regionu Azji i Pacyfiku.
„Mimo że rozwój odbywa się w różnym tempie w zależności od lokalizacji, perspektywy dla wzrostu handlu w Europie są najlepsze od początku dekady. Spodziewamy się dalszej ekspansji międzynarodowych najemców na kluczowych europejskich rynkach. Należy jednak zauważyć, że ekspansja ta będzie następowała w sposób o wiele bardziej ostrożny, przemyślany oraz selektywny niż kiedykolwiek wcześniej ze względu na głębokie zmiany na rynku handlowym. Efektem są m.in. przetasowania na europejskiej mapie sklepów. Co do zasady, w ciągu ostatnich dwóch lat, na każde dwa nowo otwarte sklepy przypadał jeden zamknięty, jako że najemcy bardzo rozsądnie i strategicznie podchodzą do prowadzenia swoich placówek”, podsumowuje James Brown.

Możesz śledzić nasze relacje na Twitterze.nw57

Jesteśmy też na Facebooku. Dołącz do nas, dziel się opiniami.

Print

Wiadomości

Odsłonięcie muralu z wizerunkiem Jacka Kuronia

Na ścianach budynku CXIX L.O. im. Jacka Kuronia powstał mural z wizerunkiem patrona wolskiej szkoły. W piątek 26 czerwca oficjalnie odsłonięto...

Warszawa już z letnim rozkładem jazdy

Skończył się rok szkolny. W czasie wakacji zmienia się kursowanie niektórych linii autobusowych, tramwajowych oraz metra. Uczniowie zakończyli ten...

Victoria Dom w pierwszej połowie roku poprawiła sprzedaż o 14%

Victoria Dom zakontraktowała w pierwszej połowie br. 848 mieszkań co oznacza wzrost o 14% w ujęciu r./r. Popyt na...

Śródmieście ogranicza dzikie parkowanie

Od 1 lipca 2020 r. na czterech śródmiejskich podwórkach obowiązują nowe zasady parkowania. To pilotaż programu, dzięki któremu stanie się ono...

Na co zwrócić uwagę przy wyborze biura?

Biuro to miejsce pracy, ale także przestrzeń, w której pracownicy mają okazję rozwijać się zawodowo, zacieśniać więzi, budować wspólne...

Rusza budowa Galerii Modlińskiej

Inwestor - Galeria M sp. z o.o. rozpoczyna budowę nowoczesnego parku handlowego Galeria-Modlińska (poprzednia nazwa obiektu Centrum Modlińska) przy ul. Starowiślnej...

Polecane

Rozpoczyna się Lato Konesera. Kilkaset wydarzeń w centrum kulturalno-rozrywkowym stołecznej Pragi

Już w 1 lipca w Centrum Praskim Koneser rozpoczyna się wakacyjny cykl wydarzeń pod hasłem Lato Konesera. Od początku lipca do...

Teatr Polonia i Och-Teatr zagrają w lato plenerowe spektakle w Centrum Praskim Koneser

Centrum kulturalno-rozrywkowe na warszawskiej Pradze zapowiada plenerowe spektakle Teatru Polonia i Och-Teatru podczas Lata Konesera. Wstęp na wszystkie wydarzenia będzie bezpłatny,...

Innowacyjne udogodnienia w Tulipan House

Zaprojektowane na nowo lobby biurowca Tulipan House to nie tylko ekologiczny design, ale też przestrzeń, która na każdym kroku podkreśla dumę...

Warszawski rynek mieszkaniowy 2019

W 2019 roku w Warszawie przekroczono mieszkaniowy Rubikon. Na rynku pierwotnym średnia cena sprzedaży metra kwadratowego, na koniec pierwszej połowy roku, przekroczyła 9 tysięcy...

Noc Wieżowców 2018

Po przerwie wracamy do Was z trzecią edycją Nocy Wieżowców. zdjęcia: Kuba Jurkowski Wejściówki na Wydarzenie są imienne i nie istnieje możliwość zmiany danych na...

Rondo ONZ jeszcze wystrzeli w górę!

BY <!-- &amp;amp;amp;amp;lt;iframe src="//www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-N25V7L" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"&amp;amp;amp;amp;gt;&amp;amp;amp;amp;lt;/iframe&amp;amp;amp;amp;gt; Rondo...