SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

W Warszawie powstanie najnowocześniejsza zajezdnia

Strona główna Infrastruktura W Warszawie powstanie najnowocześniejsza zajezdnia

Na terenie zajezdni Annopol zmieści się aż 150 tramwajów wieloczłonowych o długości do 33 m, a za większość czynności związanych z zarządzaniem zajezdnią i obsługą tramwajów będzie odpowiadał system informatyczny.

Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na zarządzanie budową zajezdni Annopol, co oznacza, że powstał profesjonalny zespół wsparcia, który będzie dbał o jakość dokumentacji technicznej oraz nadzorował budowę zajezdni. Zespół ekspertów zweryfikuje czy wszystkie procedury UE, która współfinansuje budowę, będą stosowane np. podczas rozliczeń finansowych. Konsultant będzie wspierał TW w przetargu na roboty budowlane.

Do jego zadań będzie należało m.in. sprawdzenie poprawności projektu oraz opracowanie wirtualnego modelu 3D zajezdni, który będzie wykorzystywany w trakcie robót budowlanych. Tramwaje Warszawskie będą je prowadzić z wykorzystaniem technologii BIM – Building Information Modeling. Jest to pierwsza inwestycja w TW (i jedyna tramwajowa w Polsce), w której wykorzystana zostanie ta technologia.

BIM to technologia, która jest używana podczas najbardziej skomplikowanych i wymagających inwestycji. Polega to na tym, że na etapie robót do trójwymiarowych modeli inżynierowie dodają wszystkie informacje o używanych materiałach, statusach budowanych obiektów, postępie prac, rozliczeniach odbiorów czy wykrytych problemach. Później te informacje będzie można wykorzystać do zarządzania zajezdnią. Efektem zastosowania tej technologii będzie bardziej ścisłą kontrola nad przebiegiem całej inwestycji. Pomoże nam to w utrzymaniu jakości i dochowaniu terminów.

Jaka będzie nowa zajezdnia?

Zajezdnia na Annopolu będzie zajmowała powierzchnię niemal 12 hektarów i nocować będzie w niej 150 tramwajów. Znajdą się tu stanowiska do sprawdzania, czy wagony są sprawne, lakiernia, myjnie czy tokarka podtorowa. Będą tam wykonywane również codzienne czynności: sprzątanie, uzupełnianie piasku w mechanizmach hamulcowych czy codzienne przeglądy. Długość torów w zajezdni przekroczy 14 km, powstaną także wjazdy na torach na ul. Annopol. Na terenie zakładu znajdzie się też kryty tor do testowania hamulców w tramwajach.

Jak ulżyć matce naturze i mieszkańcom?

Zajezdnia Annopol jako pierwsza w Polsce zasilana będzie w tak dużym stopniu z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii (pompy ciepła i ogniwa słoneczne). Dodatkowo w zbiornikach magazynowana będzie woda, która potem zostanie wykorzystana do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zielonych. W myjniach będzie zamknięty obieg wody. Pamiętamy też o mieszkańcach najbliższej okolicy – teren zajezdni będzie odizolowany ekranami akustycznymi, pochłaniającymi część wytwarzanego hałasu.

System „zaprowadzi” na myjnię

Specjalny system informatyczny zastąpi pracę człowieka w wielu czynnościach podczas obsługi tramwajów. Po otrzymaniu danych o stanie technicznym tramwaju system wyznacza trasy, miejsca postojowe na torach lub na stanowisko. Wytyczy im drogę do myjni, na sprzątanie albo do przeglądu. Przykładowo – przekładanie zwrotnic będzie się odbywać automatycznie i nie będzie trzeba angażować do tego pracowników odpowiedzialnych za manewrowanie wagonami. System zintegruje pracę maszyn, urządzeń i przesyłanie informacji do pracowników.

Trochę historii i trochę liczb

Zajezdnia na Annopolu będzie piątą zajezdnią w stolicy. Najmłodszą na razie jest zajezdnia „Żoliborz” na Bielanach, która powstała w 1963 roku. Ta na Annopolu jest planowana w Warszawie od lat 60.

Plany odłożono, bo w latach 60. i 70. tramwaje w stolicy były zagrożone likwidacją. Pod koniec lat 60. zlikwidowano kilka tras m.in. na Żelaznej, Powązkowskiej, Radzymińskiej i na Młociny. W latach 70. nastąpiły kolejne likwidacje, kiedy rozebrano trasę do Wilanowa. Teraz nowa zajezdnia okazuje się być  bardzo potrzebna, bo TW rozbudowują sieć tramwajową oraz przygotowują budowę nowych tras – np. do Winnicy, do Wilanowa, w ul. Kasprzaka czy na Gocław. Łączna długość planowanych nowych tras w najbliższych latach wyniesie około 20 km. Dodatkowo wkrótce w Warszawie pojawią się pierwsze z nowo zamówionych 123 tramwajów, które potrzebują miejsca do garażowania i obsługi obok obecnie używanych, których jest już 430.

Budowa zajezdni tramwajowej Annopol jest współfinansowana z środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020. Będziemy ją prowadzili między 2021 a 2023 rokiem. Koszt budowy zajezdni przekroczy koszt 300 mln zł.

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

Wiadomości

CPK: PLAN INWESTYCJI KOLEJOWYCH NA LATA 2020-2034

Spółka Centralny Port Komunikacyjny rozpoczęła w rozmowy w ramach dialogu konkurencyjnego z lotniskami: Incheon w Seulu i Narita w Tokio...

Znikający mur już rozebrany

Otwarcie "Znikającego muru" odbyło się w 18 września, na bulwarach wiślanych w okolicach pawilonu Muzeum nad Wisłą. Instalacja jest częścią...

Posąg Jana Pawła II stanie przed Muzuem Narodowym

Instalacja Jerzego Kaliny "Zatrute źródło" stanie przed Muzuem Narodowym w Warszawie m.in. pod pretekstem setnej rocznicy urodzin Jana Pawła II....

W weekend przemarsze i remonty

W sobotę, 19 września, wykonawca kanalizacji na ul. Berensona na Białołęce będzie kontynuował swoje prace związane z naprawą nawierzchni. W tym...

Cavatina sprzedała udziały w Chmielna 89.

Cavatina Holding sfinalizowała sprzedaż 65% udziałów we flagowym projekcie Chmielna 89 w Warszawie. Nowym współwłaścicielem budynku będzie fundusz zarządzany...

Będą nowe znaki drogowe

Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło prace legislacyjne nad nowelizacją rozporządzeń w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Wśród propozycji jest specjalny znak...

Polecane

Tulipan House – aplikacja dla najemcy przyszłością biurowców?

Wyobraź sobie, że w poniedziałek rano wchodzisz do biurowca, w którym pracujesz. Co czujesz? Czy jest to miejsce, o którym możesz powiedzieć,...

Zakończyło się Lato Konesera – cykl wakacyjnych imprez kulturalno-rozrywkowego centrum stolicy

Lato Konesera było niezwykle popularne wśród mieszkańców Warszawy i turystów. W ramach cyklu, zorganizowanego na terenie Centrum Praskiego Koneser od początku...

Wolskie Rotundy według Danuty Karsten

Danuta Karsten stworzyła w Warszawie niezwykle spektakularną instalację w Wolskich Rotundach, na terenie byłej gazowni, zatytułowaną „Stałość w ulotności”.

Stacja metra Młynów “przejęta” przez wandali

Dziś w nocy z soboty na niedzielę doszło do zuchwałego zniszczenia pociągu, a także stacji metra Młynów na Woli.

Warszawski rynek mieszkaniowy 2019

W 2019 roku w Warszawie przekroczono mieszkaniowy Rubikon. Na rynku pierwotnym średnia cena sprzedaży metra kwadratowego, na koniec pierwszej połowy roku, przekroczyła 9 tysięcy...

Noc Wieżowców 2018

Po przerwie wracamy do Was z trzecią edycją Nocy Wieżowców. zdjęcia: Kuba Jurkowski Wejściówki na Wydarzenie są imienne i nie istnieje możliwość zmiany danych na...