SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

Trudne, ale konstruktywne rozmowy w sprawie Południowej Obwodnicy Warszawy

Strona główna Infrastruktura Trudne, ale konstruktywne rozmowy w sprawie Południowej Obwodnicy Warszawy


Trwa budowa Południowej Obwodnicy Warszawy, za którą odpowiedzialna jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Za nami trudne, ale konstruktywne rozmowy z GDDKiA w sprawie otwarcia POW, specjaliści z ratusza uzgadniają teraz szczegółowe rozwiązania.

– Priorytetem dla miasta, co podkreślaliśmy od samego początku, jest bezpieczeństwo i komfort mieszkańców Ursynowa, których budowa POW bezpośrednio dotyczy. Dlatego z satysfakcją możemy przekazać, że GDDKiA zobowiązała się nie otwierać Węzła Ursynów Wschód, a ruch na POW będzie dochodził tylko do węzła Przyczółkowa – powiedział po spotkaniu Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Niestety GDDKiA nie zgodziła się na otwarcie POW w układzie lokalnym, tj. bez węzła Lubelska (połączenie z drogą ekspresową S17 i autostradą A2) – w naszej ocenie spowoduje to, że na POW zostanie wprowadzony istotny ruch, w tym także tranzytowy, co budzi od początku nasze istotne obawy.

Podtrzymujemy nasze stanowisko, że lepszym rozwiązaniem byłoby uruchomienie POW od węzła Patriotów do węzła Przyczółkowa w układzie lokalnym.

– Od samego początku przekazywaliśmy, że POW od węzła Lubelska, bez funkcjonującego tunelu na Ursynowie, spowoduje wprowadzenie ruchu tranzytowego na sieć ulic niedostosowanych do takiego ruchu, co w rezultacie pogorszy warunki bezpieczeństwa i pogorszy stan jakości powietrza – dodał prezydent Trzaskowski.

Przy dzisiejszych możliwościach technologicznych wyboru trasy za pomocą urządzeń GPS, GDDKiA nie będzie w stanie zapanować nad kanalizacją tego ruchu.

Na szczęście GDDKiA zadeklarowała, że w węźle Lubelska, w tym na dojazdach ze strony z Lublina i Mińska Mazowieckiego, zostaną zamontowane bramy ograniczające wysokość dopuszczonych pojazdów do ruchu, które uniemożliwią wjazd pojazdów o masie pow. 3,5 tony. Ruch z tych kierunków będzie prowadzony tylko jednym pasem, co w naturalny sposób ograniczy liczbę wjeżdżających samochodów.

Powstaną także zatoki do kontroli pojazdów przed węzłem Patriotów. Oczekujemy, że GDDKiA ustali z Generalną Inspekcją Transportu Drogowego oraz policją zakres kontroli wjazdu pojazdów. Uważamy, że takie kontrole powinny być prowadzone przez cały okres funkcjonowania etapowego otwarcia, najlepiej całodobowo.

Dodatkowo apelujemy do GDDKiA, by na oddawanych odcinkach pojawiły się informacje drogowe mówiące o tym, że do momentu oddania tunelu do użytku drogą tranzytu z kierunku Mińska Mazowieckiego oraz Lublina na Zachód pozostaje “stara” droga Lubelska, tj. przez Zakręt, Czecha, T. Siekierkowską i potem Dolinką Służewiecką.

Pełna odpowiedzialność inwestora

Podkreślamy, że otwarcie POW od węzła Lubelska bez funkcjonującego tunelu jest decyzją GDDKiA. Oczekujemy, że przeprowadzone przez GDDKiA analizy i zaproponowane rozwiązania wyeliminują negatywny wpływ POW na nasz układ dróg lokalnych i bezpieczeństwo na nich.

Jeżeli GDDKiA postanowi nie uwzględnić apeli kierowanych przez miasto i ostatecznie postawi na swoje rozwiązania, będzie robiła to na własną odpowiedzialność.

Oczekujemy od GDDKiA obserwacji warunków ruchu po otwarciu POW i natychmiastowych działań na terenie Warszawy w postaci zmian w organizacji ruchu i sygnalizacji w przypadku stwierdzenia stanów przeciążeń i zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Będziemy monitorować sytuację

W przypadku podjęcia innej niż oczekiwana przez miasto decyzji, będziemy zmuszeni do podjęcia działań zapewniających bezpieczeństwo naszym mieszkańcom. Związane to może być z koniecznością przeprowadzenia – w trybie awaryjnym – prac modernizacyjnych i remontowych w celu przystosowania układu drogowego do zwiększonego ruchu, co niestety spowodować może czasowe wyłączenie możliwości ich użytkowania.

Prezydent w trosce o bezpieczeństwo mieszkańców wydał już stosowne dyspozycje zarządcom dróg w zakresie konieczności wykonania oceny stanu technicznego infrastruktury pod kątem możliwości bezpiecznej eksploatacji przy spodziewanym zwiększonym ruchu i oceny ewentualnych potrzeb remontowych.

Z całym naciskiem trzeba podkreślić, że otwarcie POW bez tunelu pod Ursynowem to sytuacja tymczasowa, która jest wynikiem poważnych opóźnień w realizacji inwestycji realizowanej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Warszawa podtrzymuje swoje dotychczasowe stanowisko, że niemożliwe jest otwarcie węzłów Ursynów Wschód i Zachód bez realizacji tunelu. Poprowadzenie ruchu spływającego z POW drogami lokalnymi tej dzielnicy w naszej ocenie zagrozi bezpieczeństwu mieszkańców tej dzielnicy Warszawy.

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

Wiadomości

SkySawa już nie urośnie!

Wieżowiec SkySawa pod koniec tygodnia osiągnie docelowe 155 metrów wysokości. W najbliższy piątek odbędzie się zawieszenie wiechy na budynku.

Stajnie Kubickiego wracają na kulturalną mapę Warszawy!

Niegdyś przestrzenie te wypełniało rżenie koni i stukot kopyt – dziś ponownie zapraszamy do odkrywania ciekawej historii i unikalnych...

Zmiany w transporcie i ruchu miejskim w czasie obchodów 77. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego

W niedzielę, 1 sierpnia Zarząd Transportu Miejskiego uruchomi specjalne linie autobusowe łączące stacje metra i dworce kolejowe...

Fotowoltaika w Warszawie – czy warto?

Warszawa jako jedno z największych miast w Polsce, jest niezwykle narażona na ogromne zanieczyszczenia powietrza - szczególnie jesienią ...

Najważniejsze wydarzenia kulturalne w Warszawie – sprawdź kalendarz wydarzeń na nadchodzące miesiące!

By ciekawie spędzić wakacje, wcale nie trzeba opuszczać kraju, martwić się paszportem covidowym czy obostrzeniami w poszczególnych krajach....

77. rocznica wybuchu Powstania Warszawskiego – apel do mieszkańców Warszawy

W tym tygodniu rozpoczną się pierwsze uroczystości związane z obchodami 77. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego. Prezydent stolicy,...

Polecane

Urban Art Area w Koneserze. Wybitni twórcy street artu na warszawskiej Pradze

10 lipca w Centrum Praskim Koneser zostanie otwarta wystawa Urban Art Area. To dotychczas największa prezentacja polskiego street artu w przestrzeni...

Rozpoczyna się Lato Konesera. Mnóstwo ekscytujących wydarzeń na warszawskiej Pradze

Centrum Praskie Koneser z przytupem rozpoczyna wakacje. Jak co roku, w ramach startującego właśnie Lata Konesera, zaplanowano wiele fantastycznych wydarzeń –...

Wystawa finałowa 19. i 20. edycji konkursu Artystyczna Podróż Hestii

Podczas tegorocznej wystawy finałowej konkursu Artystyczna Podróż Hestii spotykamy się z finalistami i finalistkami dwóch edycji: 19. oraz 20. Ten inspirujący...

10 000 metrów nad Rondem Daszyńskiego. Zapraszamy w podróż windami KONE.

Wczorajsza informacja o wniosku dotyczącym zmiany nazwy Ronda Daszyńskiego była primaaprilisowym żartem. Prawdą jest natomiast, że okolica ronda zmieniła...

Plac Konesera w wiosennej odsłonie. Dziesiątki kolorowych lampionów rozświetlają Pragę-Północ

Wraz z końcem zimy na warszawskim placu Konesera pojawiło się kilkadziesiąt kolorowych lampionów w kształcie tulipanów i motyli. Instalacja autorstwa Jarosława...

Hyundai Ioniq 5 – innowacja w każdym calu

Po niedawnym spektakularnym lądowaniu łazika Perseverance przyszedł czas na premierę równie spektakularnego modelu Hyundaia Ioniq 5. Obydwa wydarzenia otwierają nową przyszłość,...