SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

Trudne, ale konstruktywne rozmowy w sprawie Południowej Obwodnicy Warszawy

Strona główna Infrastruktura Trudne, ale konstruktywne rozmowy w sprawie Południowej Obwodnicy Warszawy


Trwa budowa Południowej Obwodnicy Warszawy, za którą odpowiedzialna jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Za nami trudne, ale konstruktywne rozmowy z GDDKiA w sprawie otwarcia POW, specjaliści z ratusza uzgadniają teraz szczegółowe rozwiązania.

– Priorytetem dla miasta, co podkreślaliśmy od samego początku, jest bezpieczeństwo i komfort mieszkańców Ursynowa, których budowa POW bezpośrednio dotyczy. Dlatego z satysfakcją możemy przekazać, że GDDKiA zobowiązała się nie otwierać Węzła Ursynów Wschód, a ruch na POW będzie dochodził tylko do węzła Przyczółkowa – powiedział po spotkaniu Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Niestety GDDKiA nie zgodziła się na otwarcie POW w układzie lokalnym, tj. bez węzła Lubelska (połączenie z drogą ekspresową S17 i autostradą A2) – w naszej ocenie spowoduje to, że na POW zostanie wprowadzony istotny ruch, w tym także tranzytowy, co budzi od początku nasze istotne obawy.

Podtrzymujemy nasze stanowisko, że lepszym rozwiązaniem byłoby uruchomienie POW od węzła Patriotów do węzła Przyczółkowa w układzie lokalnym.

– Od samego początku przekazywaliśmy, że POW od węzła Lubelska, bez funkcjonującego tunelu na Ursynowie, spowoduje wprowadzenie ruchu tranzytowego na sieć ulic niedostosowanych do takiego ruchu, co w rezultacie pogorszy warunki bezpieczeństwa i pogorszy stan jakości powietrza – dodał prezydent Trzaskowski.

Przy dzisiejszych możliwościach technologicznych wyboru trasy za pomocą urządzeń GPS, GDDKiA nie będzie w stanie zapanować nad kanalizacją tego ruchu.

Na szczęście GDDKiA zadeklarowała, że w węźle Lubelska, w tym na dojazdach ze strony z Lublina i Mińska Mazowieckiego, zostaną zamontowane bramy ograniczające wysokość dopuszczonych pojazdów do ruchu, które uniemożliwią wjazd pojazdów o masie pow. 3,5 tony. Ruch z tych kierunków będzie prowadzony tylko jednym pasem, co w naturalny sposób ograniczy liczbę wjeżdżających samochodów.

Powstaną także zatoki do kontroli pojazdów przed węzłem Patriotów. Oczekujemy, że GDDKiA ustali z Generalną Inspekcją Transportu Drogowego oraz policją zakres kontroli wjazdu pojazdów. Uważamy, że takie kontrole powinny być prowadzone przez cały okres funkcjonowania etapowego otwarcia, najlepiej całodobowo.

Dodatkowo apelujemy do GDDKiA, by na oddawanych odcinkach pojawiły się informacje drogowe mówiące o tym, że do momentu oddania tunelu do użytku drogą tranzytu z kierunku Mińska Mazowieckiego oraz Lublina na Zachód pozostaje “stara” droga Lubelska, tj. przez Zakręt, Czecha, T. Siekierkowską i potem Dolinką Służewiecką.

Pełna odpowiedzialność inwestora

Podkreślamy, że otwarcie POW od węzła Lubelska bez funkcjonującego tunelu jest decyzją GDDKiA. Oczekujemy, że przeprowadzone przez GDDKiA analizy i zaproponowane rozwiązania wyeliminują negatywny wpływ POW na nasz układ dróg lokalnych i bezpieczeństwo na nich.

Jeżeli GDDKiA postanowi nie uwzględnić apeli kierowanych przez miasto i ostatecznie postawi na swoje rozwiązania, będzie robiła to na własną odpowiedzialność.

Oczekujemy od GDDKiA obserwacji warunków ruchu po otwarciu POW i natychmiastowych działań na terenie Warszawy w postaci zmian w organizacji ruchu i sygnalizacji w przypadku stwierdzenia stanów przeciążeń i zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Będziemy monitorować sytuację

W przypadku podjęcia innej niż oczekiwana przez miasto decyzji, będziemy zmuszeni do podjęcia działań zapewniających bezpieczeństwo naszym mieszkańcom. Związane to może być z koniecznością przeprowadzenia – w trybie awaryjnym – prac modernizacyjnych i remontowych w celu przystosowania układu drogowego do zwiększonego ruchu, co niestety spowodować może czasowe wyłączenie możliwości ich użytkowania.

Prezydent w trosce o bezpieczeństwo mieszkańców wydał już stosowne dyspozycje zarządcom dróg w zakresie konieczności wykonania oceny stanu technicznego infrastruktury pod kątem możliwości bezpiecznej eksploatacji przy spodziewanym zwiększonym ruchu i oceny ewentualnych potrzeb remontowych.

Z całym naciskiem trzeba podkreślić, że otwarcie POW bez tunelu pod Ursynowem to sytuacja tymczasowa, która jest wynikiem poważnych opóźnień w realizacji inwestycji realizowanej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Warszawa podtrzymuje swoje dotychczasowe stanowisko, że niemożliwe jest otwarcie węzłów Ursynów Wschód i Zachód bez realizacji tunelu. Poprowadzenie ruchu spływającego z POW drogami lokalnymi tej dzielnicy w naszej ocenie zagrozi bezpieczeństwu mieszkańców tej dzielnicy Warszawy.

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

Wiadomości

PHN rozpoczyna kolejną inwestycję mieszkaniową w Warszawie

Polski Holding Nieruchomości rozpoczyna kolejną inwestycję mieszkaniową w Warszawie przy ul. Instalatorów 21. W styczniu ruszają prace budowalne, które...

Drogowcy pokazali tunel pod Ursynowem

Na Ursynowie znikają ślady po wielkim wykopie, jaki pojawił się wraz z rozpoczęciem budowy Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu drogi...

Nyx Hotel Warsaw otworzy się później

Data otwarcia NYX Hotel Warsaw ponownie została przesunięta. Marka NYX Hotel by Leonardo Hotels będzie pierwszym hotelem tej sieci w...

BioBazar powróci do Fabryki Norblina

BioBazar działa od 27 listopada 2010 r. Po powrocie do macierzystej siedziby w nowej odsłonie będzie jednym z pierwszych najemców, który...

MicroStrategy wprowadzi się do Skylinera

Notowana na NASDAQ firma MicroStrategy przenosi swoją polską siedzibę do biurowca Skyliner. Grupa Karimpol podpisała umowę na wynajem 3 tys. mkw....

Ekologiczny transport w Warszawie

W 2020 r. udało się otworzyć kolejne stacje metra, zakupić rekordową liczbę elektrycznych autobusów czy zazielenić kolejne kilometry...

Polecane

Zimowe szaleństwo na Pradze. Piruet zaprasza na lodowisko do Konesera

W świątecznej scenerii Placu Konesera pojawiło się lodowisko na świeżym powietrzu, które będzie otwarte aż do końca lutego. Podczas  przerwy świątecznej...

Wydruki zdjęć Warszawy

Przez lata fotografowaliśmy rosnącą panoramę Warszawy. Zebraliśmy pokaźną kolekcję fotografii stolicy, a teraz chcielibyśmy zaoferować najlepsze zdjęcia w postaci wydruków...

Rozpoczyna się Artystyczna Jesień w praskim Koneserze. Kilkaset wydarzeń dla dzieci i dorosłych.

Przed nami Artystyczna Jesień w Centrum Praskim Koneser, podczas której można będzie bezpłatnie uczestniczyć w wielu wydarzeniach. Do końca roku na...

Tulipan House – aplikacja dla najemcy przyszłością biurowców?

Wyobraź sobie, że w poniedziałek rano wchodzisz do biurowca, w którym pracujesz. Co czujesz? Czy jest to miejsce, o którym możesz powiedzieć,...

Zakończyło się Lato Konesera – cykl wakacyjnych imprez kulturalno-rozrywkowego centrum stolicy

Lato Konesera było niezwykle popularne wśród mieszkańców Warszawy i turystów. W ramach cyklu, zorganizowanego na terenie Centrum Praskiego Koneser od początku...

Wolskie Rotundy według Danuty Karsten

Danuta Karsten stworzyła w Warszawie niezwykle spektakularną instalację w Wolskich Rotundach, na terenie byłej gazowni, zatytułowaną „Stałość w ulotności”.