SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

Tramwajem przejedziemy pod Dworcem Zachodnim

Strona główna Infrastruktura Tramwajem przejedziemy pod Dworcem Zachodnim

Dziś Tramwaje Warszawskie podpisały wspólną umowę z PKP PLK na zarządzanie budową. A to oznacza, że mamy profesjonalny zespół wsparcia, tzw. inżyniera kontraktu, który będzie dbał o jakość dokumentacji technicznej oraz nadzorował przebudowę stacji kolejowej oraz budowę tunelu i podziemnego przystanku tramwajowego. Zespół ekspertów zweryfikuje czy wszystkie procedury UE, która współfinansuje budowę, będą stosowane np. podczas rozliczeń finansowych. Zarządzaniem budową zajmie się firma MGGP, która przez ponad 3 lata będzie nadzorować przebudowę dworca. Obydwaj zamawiający, czyli Tramwaje Warszawskie i PKP PLK zapłacą za to nieco ponad 17 mln zł.

Umowa na prace budowlane od lipca

Wspólną umowę na przebudowę stacji kolejowej i budowę tunelu tramwajowego z podziemnym przystankiem podpisaliśmy w lipcu tego roku. Część tramwajowa będzie kosztowała ok. 170 mln zł. Jest to pierwszy etap prac pozwalający w przyszłości na rozszerzenie trasy w kierunku Woli i budowę kolejnych podziemnych przystanków tramwajowych. Do końca 2023 roku powstanie podziemny przystanek tramwajowy połączony z przejściem podziemnym i dworcem kolejowym. A w tym czasie kolejarze będą pracowali nad przebudową największej warszawskiej pasażerskiej stacji kolejowej.

Tramwajem na dworzec kolejowy

W ramach oddzielnego zadania, prowadzonego bez udziału kolejarzy, tramwajarze pracują nad trasą tramwajową, która rozpocznie się pod przebudowanym dworcem Warszawa Zachodnia i pobiegnie w kierunku Grójeckiej. Z Dworca Zachodniego tramwaj pojedzie tunelem o długości około 500 metrów pod Parkiem Zachodnim. Wyjazd z tunelu i kolejny przystanek znajdować się będzie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. na wysokości hotelu Ibis. Następnie trasa pobiegnie wzdłuż tej ulicy aż do ul. Grójeckiej, gdzie tramwaje będą skręcać w kierunku Centrum, Okęcia lub pojadą na wprost do pętli Banacha. Dzięki tej inwestycji pasażerowie będą mogli dojechać tramwajem do stacji Warszawa Zachodnia, a pod samą stacją powstanie wygodny podziemny węzeł przesiadkowy, z którego łatwo będzie można dostać się na perony kolejowe i autobusowe. Umowę na projektowanie tej trasy podpisaliśmy w styczniu 2020 roku. Już w przyszłym roku gotowe będą projekty i pozwolenie na budowę.

Jak będzie wyglądał podziemny przystanek?

Podziemny przystanek tramwajowy będzie podobny do stacji metra. Różnicą będzie wysokość peronów, bo podłoga w tramwajach jest niżej niż w metrze. Nie będzie też charakterystycznej trzeciej szyny prądowej, tylko podwieszone pod sufitem przewody doprowadzające zasilanie. Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD i znajdą się na poziomie –Wybudowane zostaną ruchome schody i windy – pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu.

Tramwaj do Wilanowa przez Warszawę Zachodnią – największy projekt tramwajowy w Polsce

Budowa trasy do stacji Warszawa Zachodnia to część większego projektu, podzielonego na kilka etapów. Trasa o łącznej długości blisko 19 km, docelowo połączy Wolę, Odolany, Dworzec Zachodni, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Stołeczni tramwajarze pracują teraz nad m.in. nad odcinkiem do Wilanowa. Pracują także nad budową nowej zajezdni na Annopolu. Warszawa zyska także nawet 213 nowych tramwajów, na które podpisano umowę w czerwcu 2019.

Wiadomości

W metrze grasuje zorganizowana grupa napadająca na pociągi

Po weekendowym "incydencie" na stacji metra Młynów na Woli otrzymaliśmy odpowiedź Metra Warszawskiego. Pracownicy twierdzą, że takich napadów powiązanych z pociągów...

Tramwajem przejedziemy pod Dworcem Zachodnim

Dziś Tramwaje Warszawskie podpisały wspólną umowę z PKP PLK na zarządzanie budową. A to oznacza, że mamy profesjonalny zespół wsparcia, tzw....

Zakończyło się Lato Konesera – cykl wakacyjnych imprez kulturalno-rozrywkowego centrum stolicy

Lato Konesera było niezwykle popularne wśród mieszkańców Warszawy i turystów. W ramach cyklu, zorganizowanego na terenie Centrum Praskiego Koneser od początku...

Ostatni moment na głosowanie i wybór inwestycji rowerowych w budżetach obywatelskich

Jedna czwarta rowerzystów jeździ częściej niż przed rokiem, a 63 procent z nich domaga się poprawy bezpieczeństwa poprzez budowę nowych ścieżek...

Fabryka Norblina z cyfrową galerią

Grupa Capital Park podpisała umowę na wynajem blisko 800 mkw. powierzchni, na której pojawi się pierwsza w Polsce w pełni interaktywna...

EQ2 już z elewacją

W budynku biurowym EQ2, realizowanym przez Grupę Waryński w Warszawie u zbiegu ulicy Wschowskiej z Ordona, rozpoczęły się już prace związane z wykończeniem...

Polecane

Zakończyło się Lato Konesera – cykl wakacyjnych imprez kulturalno-rozrywkowego centrum stolicy

Lato Konesera było niezwykle popularne wśród mieszkańców Warszawy i turystów. W ramach cyklu, zorganizowanego na terenie Centrum Praskiego Koneser od początku...

Wolskie Rotundy według Danuty Karsten

Danuta Karsten stworzyła w Warszawie niezwykle spektakularną instalację w Wolskich Rotundach, na terenie byłej gazowni, zatytułowaną „Stałość w ulotności”.

Stacja metra Młynów “przejęta” przez wandali

Dziś w nocy z soboty na niedzielę doszło do zuchwałego zniszczenia pociągu, a także stacji metra Młynów na Woli.

Warszawski rynek mieszkaniowy 2019

W 2019 roku w Warszawie przekroczono mieszkaniowy Rubikon. Na rynku pierwotnym średnia cena sprzedaży metra kwadratowego, na koniec pierwszej połowy roku, przekroczyła 9 tysięcy...

Noc Wieżowców 2018

Po przerwie wracamy do Was z trzecią edycją Nocy Wieżowców. zdjęcia: Kuba Jurkowski Wejściówki na Wydarzenie są imienne i nie istnieje możliwość zmiany danych na...

Rondo ONZ jeszcze wystrzeli w górę!

BY <!-- &amp;amp;amp;amp;lt;iframe src="//www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-N25V7L" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"&amp;amp;amp;amp;gt;&amp;amp;amp;amp;lt;/iframe&amp;amp;amp;amp;gt; Rondo...