Dziś Tramwaje Warszawskie podpisały wspólną umowę z PKP PLK na zarządzanie budową. A to oznacza, że mamy profesjonalny zespół wsparcia, tzw. inżyniera kontraktu, który będzie dbał o jakość dokumentacji technicznej oraz nadzorował przebudowę stacji kolejowej oraz budowę tunelu i podziemnego przystanku tramwajowego. Zespół ekspertów zweryfikuje czy wszystkie procedury UE, która współfinansuje budowę, będą stosowane np. podczas rozliczeń finansowych. Zarządzaniem budową zajmie się firma MGGP, która przez ponad 3 lata będzie nadzorować przebudowę dworca. Obydwaj zamawiający, czyli Tramwaje Warszawskie i PKP PLK zapłacą za to nieco ponad 17 mln zł.
Umowa na prace budowlane od lipca
Wspólną umowę na przebudowę stacji kolejowej i budowę tunelu tramwajowego z podziemnym przystankiem podpisaliśmy w lipcu tego roku. Część tramwajowa będzie kosztowała ok. 170 mln zł. Jest to pierwszy etap prac pozwalający w przyszłości na rozszerzenie trasy w kierunku Woli i budowę kolejnych podziemnych przystanków tramwajowych. Do końca 2023 roku powstanie podziemny przystanek tramwajowy połączony z przejściem podziemnym i dworcem kolejowym. A w tym czasie kolejarze będą pracowali nad przebudową największej warszawskiej pasażerskiej stacji kolejowej.
Tramwajem na dworzec kolejowy
W ramach oddzielnego zadania, prowadzonego bez udziału kolejarzy, tramwajarze pracują nad trasą tramwajową, która rozpocznie się pod przebudowanym dworcem Warszawa Zachodnia i pobiegnie w kierunku Grójeckiej. Z Dworca Zachodniego tramwaj pojedzie tunelem o długości około 500 metrów pod Parkiem Zachodnim. Wyjazd z tunelu i kolejny przystanek znajdować się będzie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. na wysokości hotelu Ibis. Następnie trasa pobiegnie wzdłuż tej ulicy aż do ul. Grójeckiej, gdzie tramwaje będą skręcać w kierunku Centrum, Okęcia lub pojadą na wprost do pętli Banacha. Dzięki tej inwestycji pasażerowie będą mogli dojechać tramwajem do stacji Warszawa Zachodnia, a pod samą stacją powstanie wygodny podziemny węzeł przesiadkowy, z którego łatwo będzie można dostać się na perony kolejowe i autobusowe. Umowę na projektowanie tej trasy podpisaliśmy w styczniu 2020 roku. Już w przyszłym roku gotowe będą projekty i pozwolenie na budowę.
Jak będzie wyglądał podziemny przystanek?
Podziemny przystanek tramwajowy będzie podobny do stacji metra. Różnicą będzie wysokość peronów, bo podłoga w tramwajach jest niżej niż w metrze. Nie będzie też charakterystycznej trzeciej szyny prądowej, tylko podwieszone pod sufitem przewody doprowadzające zasilanie. Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD i znajdą się na poziomie –Wybudowane zostaną ruchome schody i windy – pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu.
Tramwaj do Wilanowa przez Warszawę Zachodnią – największy projekt tramwajowy w Polsce
Budowa trasy do stacji Warszawa Zachodnia to część większego projektu, podzielonego na kilka etapów. Trasa o łącznej długości blisko 19 km, docelowo połączy Wolę, Odolany, Dworzec Zachodni, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Stołeczni tramwajarze pracują teraz nad m.in. nad odcinkiem do Wilanowa. Pracują także nad budową nowej zajezdni na Annopolu. Warszawa zyska także nawet 213 nowych tramwajów, na które podpisano umowę w czerwcu 2019.