Tramwaje Warszawskie chcą kupić 160 tramwajów!

Ogłoszono przetarg w celu zawarcia umowy ramowej na zakup do 160 nowych tramwajów. Bazowano na sprawdzonych konstrukcjach i rozwiązaniach technicznych, a jednocześnie wprowadzono zmiany – jak np. większa liczba miejsc siedzących – które poprawią komfort podróżowania. Nowe tramwaje pozwolą na zwiększenie udziału niskopodłogowych pojazdów w ruchu, a zarazem obsłużenie kolejnych budowanych tras. Postępowanie ma na celu zawarcie umów ramowych z potencjalnymi wykonawcami, którzy będą spełniać określone wymagania, a następnie umowy wykonawczej z jednym z nich na dostawę tramwajów.

Przetarg obejmuje zamówienie na maksymalnie 64 tramwaje jednokierunkowe i 96 tramwajów dwukierunkowych, z czego w zamówieniu podstawowym (gwarantowanym) – 20 tramwajów w wersji jednokierunkowej. Kolejne transze będą realizowane w ramach opcji i będą mogły być zamawiane w miarę dostępnych środków finansowych oraz potrzeb miasta.

Założono, że zamawiane tramwaje nie będą projektowane od zera, tylko będą bazować na sprawdzonych na rynku rozwiązaniach. Dlatego też, przed ogłoszeniem postępowania, przeprowadzono wstępne konsultacje rynkowe, w których wzięli udział wiodący producenci tramwajów. Przy opracowaniu specyfikacji zamówienia skorzystano z własnych doświadczeń i rozwiązań, które sprawdziły się w trakcie eksploatacji Hyundaiów. Kluczowe kwestie dotyczące tramwajów, a w szczególności wyposażenia wnętrza przedziału pasażerskiego, konsultowano z Zarządem Transportu Miejskiego. Pod uwagę wzięto również opinie pasażerów. Dzięki temu udało się wypracować wymagania, które powinny zwiększyć komfort podróżowania w nowych tramwajach.

Tramwaje optymalne dla warszawskiej sieci

Wymagane tramwaje powinny mieć maksymalną długość 33 m, która jest optymalna dla istniejącej infrastruktury (m.in. przystanków, hal postojowych i naprawczych w zajezdniach, myjni i kabin lakierniczych) oraz specyfiki organizacji transportu – intensywności ruchu tramwajów w godzinach szczytu. Tramwaje mają być wieloczłonowe, jednak nie określono konkretnej liczby członów. To producent ma wskazać optymalne rozwiązania. Oczekiwany jest jak największy udział niskiej podłogi – tramwaje mają być całkowicie niskopodłogowe, przy czym dopuszcza się podwyższenie poziomu podłogi nad wózkami skrajnymi do 590 mm (z możliwością zastosowania stopnia) oraz łagodne zwiększenie poziomu podłogi nad wózkami środkowymi do 520 mm.

Tramwaje jednokierunkowe mają pomieścić co najmniej 230 pasażerów (przyjmując 0,2 m2 powierzchni na pasażera stojącego), przy czym przy obciążeniu maksymalnym – 288 osób (przyjmując 0,15 m2 powierzchni na pasażera stojącego). W tramwaju dwukierunkowym pojemność nominalna to 235 pasażerów, a przy obciążeniu maksymalnym – 295 osób.

Na podstawie opinii podróżnych i w porozumieniu z Zarządem Transportu Miejskiego zwiększono wymagania w zakresie liczby miejsc siedzących dla pasażerów. Od przyszłych dostawców oczekuje się przynajmniej 42 miejsc siedzących w tramwaju dwukierunkowym i 56 miejsc w tramwaju jednokierunkowym. Dla porównania – w Hyundaiach liczba miejsc siedzących wynosi odpowiednio 31 i 42. W nowych tramwajach, zgodnie z wytycznymi ZTM-u, wymagane jest także bardziej higieniczne pokrycie tapicerskie z ekoskóry.

Nowością będą ładowarki USB dostępne dla pasażerów. Wprowadzono także nowe wymagania dotyczące ogrzewania i klimatyzacji. Zastosowany ma być jak najbardziej ekologiczny czynnik chłodniczy, a przyjęte rozwiązania mają przełożyć się na poprawę odczuwania komfortu cieplnego przez pasażerów.

Dla tramwaju jednokierunkowego wymagane jest co najmniej pięć par drzwi dwustrumieniowych o szerokości minimum 1300 mm. W tramwaju dwukierunkowym – co najmniej po pięć par drzwi na każdą stronę tramwaju. Specyfikacja nie zabrania jednocześnie zastosowania dodatkowych drzwi jednostrumieniowych o szerokości minimum 650 mm.

Skrętne wózki dla zmniejszenia hałasu

Na bazie doświadczeń z eksploatacji Hyundaiów podtrzymano wymóg zastosowania przynajmniej skrajnych wózków skrętnych. Rozwiązanie to pozwoliło na realne ograniczenie hałasu generowanego przez tramwaje na styku koło – szyna, zwłaszcza na łukach. W związku z tym dopuszcza się kabiny motorniczego na podwyższeniu. Wózki skrajne mogą znajdować się bezpośrednio pod kabiną (jak w Hyundaiach) bądź bezpośrednio za nią (jak w niektórych innych tramwajach eksploatowanych w Polsce).

Podtrzymano też przyjętą strategię dotyczącą energooszczędności, włączając w to magazynowanie energii (zasobniki). Wymaga się, by tramwaj mógł zjechać awaryjnie ze skrzyżowania bez zasilania z sieci trakcyjnej bądź spod izolatora sekcyjnego, z uwzględnieniem wzniesień i łuków.

Wprowadzono także rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo. Wymagane jest zastosowanie systemu antykolizyjnego, który ostrzega motorniczego przed kolizją i chroni przed najechaniem na przeszkodę podczas ruszania. W tramwajach pojawi się również system wsparcia motorniczego, którego zadaniem jest reagowanie w sytuacjach jego rozproszenia bądź zmęczenia. Do tego czoło tramwaju powinno być zbudowane zgodnie z najnowszymi normami w celu minimalizacji skutków wypadków z udziałem pieszych.

Cztery lata na zakup pierwszych tramwajów

Zakup będzie dwuetapowy. W pierwszym kroku dokonana zostanie ocena ofert oraz kwalifikacja potencjalnych wykonawców w oparciu o szereg kryteriów. Oprócz ceny uwzględnione zostaną m.in. zużycie energii, rozwiązania techniczne, ograniczenie emisji hałasu, plan utrzymania tramwajów oraz okres gwarancji. W kolejnym etapie potencjalni dostawcy będą konkurować wyłącznie ceną.

Umowa ramowa zostanie zawarta na okres 48 miesięcy, w którym możliwe będzie podpisanie umowy wykonawczej. Producent będzie miał 28 miesięcy na dostawę tramwajów z zamówienia podstawowego. Pierwsze dwa tramwaje powinny pojawić się przed upływem 24 miesięcy. Minimalna partia, jaką można kupić w ramach opcji, to pięć tramwajów.

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

GALLERYWARSAW

Portal o sztuce, modzie i rzemieślniczych outsiderach, zgłębiający najciekawsze zjawiska na scenie twórczej. Łączy współczesne trendy z klasyką, przenikając kulturę wysokiej sztuki z nurtami alternatywnymi. Portal oferuje artykuły, wywiady i relacje z wystaw, promując niezależnych artystów o wyjątkowych stylach i podejściu do tworzenia – od awangardowych obrazów po ręcznie szyte buty.

Wiadomości

Polecane

Warsaw Presidential Hotel: Ikona luksusu i prestiżu

0
Warsaw Presidential Hotel to synonim luksusu, elegancji i prestiżu. Ten pięciogwiazdkowy obiekt położony w sercu Warszawy od dekad przyciąga uwagę najbardziej wymagających gości –...
×