REDAKCJA

REKLAMA

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Recencjza Obiektywu TAMRON SP 150-600 MM F/5-6.3 DI VC USD G2

Strona główna Fotografia Recencjza Obiektywu TAMRON SP 150-600 MM F/5-6.3 DI VC USD G2

W grudni otrzymałem do testów od polskiego dystrybutora obiektywów Tamron firmy Foto-technika z Gdańska obiektyw TAMRON SP 150-600 MM F/5-6.3 DI VC USD G2.  Wersja G2 (model A022) jest następcą Tamrona 150-600mm f/5-6.3 Di VC USD (A011) bardzo popularnego ultra-teleobiektywu ze zmienną ogniskową.

Istotne zmiany względem poprzedniej wersji:

Udoskonalona konstrukcja optyczna składająca się z 21 elementów w 13 grupach w porównaniu do 20 elementów

Minimalna odległość ostrzenia 2,2 metra zamiast 2,7 co pozwoli uzyskać lepszy bokeh i wykonywać zdjęcia tele-makro

Pierścieniowy silniczek USD zapewniający doskonałą czułość i sterowanie. Znacznie zwiększona prędkość AF

Zwiększona o 1 EV (z 3,5 na 4,5) wydajność stabilizacji obrazu (VC). Trzy tryby pracy mechanizmu stabilizacji:

MODE 1

Tryb standardowy, stabilizacja załącza się po wciśnięciu spustu migawki do połowy i działa przez kilka sekund, dzięki czemu stabilizuje się zarówno widok w wizjerze jak i podczas ekspozycji

MODE 2

Wyłącznie do zdjęć z panoramowaniem (panning’iem), czyli stabilizacja nie działa w poziomej osi, stabilizowane są tylko ruchy w pionie

MODE 3

Stabilizacja włącza się wyłącznie w momencie wyzwalania migawki

Możliwość zablokowania pierścienia zoomu w dowolnym miejscu, dzięki mechanizmowi FLEX ZOOM LOCK, konwencjonalny przełącznik Zoom Lock

_mg_6061-edit_1

Kompatybilność z dwoma telekonwerterami 1,4x i 2,0x oraz konsolą TAP-in umożliwiającą aktualizacje oprogramowania i regulacje mechanizmów AF i VC.

Przednia soczewka pokryta hydrofobową powłoką fluorową zmniejszającą podatność na zabrudzenia i ułatwiającą czyszczenie

Konstrukcja odporna na wilgoć

Technologia antyrefleksyjną, powłoki eBAND i BBAR poprawiają transmisję światła i tłumią odbicia wewnętrzne

Pierścień mocowania obiektywu do statywu z wbudowaną szyną systemu Arca-Swiss

_mg_6060-edit

W Internecie jest wiele testów porównawczych tego obiektywu, a ja nie posiadam sprzętu żeby w miarodajny sposób przetestować go na tle jego bezpośredniej konkurencji. Skupię się raczej na moich subiektywnych odczuciach, które towarzyszyły mi podczas kilku ostatnich miesięcy kiedy miałem przyjemność korzystać z tego obiektywu.

Obiektyw ze względu na bardzo szeroki zakres ogniskowych i pokaźną maksymalną ogniskową jest bardzo ciekawą propozycją dla fanów prawie każdego rodzaju fotografii. Testowałem go w fotografii krajobrazu miejskiego, głownie w moich polowaniach na księżyc współgrający z elementami Warszawskiej architektury i skyline. Obiektywu używałem z Canonem 6d.

Jakość wykonania nowego Tamrona jest bez zarzutu, wszystko jest dobrze spasowane, pierścień ostrości ma dość długi zakres ruchów i pracuje płynnie. Obudowa po 3 miesiącach użytkowania nie nosi praktycznie żadnych śladów użytkowania. Przedni dekielek łatwo się zakłada i dobrze trzyma. Tylni dekielek minimalnie rozszerza się ku górze i posiada dodatkową zewnętrzną ścianę, jest idealnie spasowany. Niby nic takiego, ale zakładanie i zdejmowanie go to doznanie z innej bajki w porównaniu do standardowego canonowskiego dekielka?. Oznaczenia na obiektywie i pierścieniu mocowania do statywu pomagają w ustawieniu aparatu w pionie lub poziomie.

 

Kilka słów o ergonomii

Obiektyw jest duży i ciężki, ale nie może być inny ze względu na zwykłą matematykę/fizykę. Pierścień zmiany ogniskowej działa płynnie, ale ze stosownym oporem, dzięki czemu ogniskowa nie zmienia się pod wpływem ciężaru obiektywu. Do tego mechanizm FLEX ZOOM LOCK umożliwia zablokowanie pierścienia zoomu w dowolnym miejscu, a dodatkowy przełącznik blokady zapobiega wysuwaniu tubusu w transporcie. Moim zdaniem super rozwiązaniem jest zastosowanie pierścienia mocowania obiektywu do statywu z wbudowaną szyną systemu Arca-Swiss, dzięki czemu obiektyw zamocujemy do kompatybilnej głowicy bez konieczności montowania dodatkowej stopki. Chciałbym może tylko aby nóżka pierścienia była nieznacznie dłuższa, ułatwiłoby to noszenie za nią obiektywu szczególnie w grubych rękawicach.

Niestety moja standardowa torba oraz insert do niej jest zupełnie nieprzystosowana do jego rozmiarów i musiałem korzystać z woreczka załączonego w opakowaniu, co nie byłoby takie złe, gdyby nie osłona przeciwsłoneczna. Większość moich testów przypadła na wietrzne dni i miejsca przez co i tak nie używałem osłony, aby zmniejszyć powierzchnię obiektywu, fotografowałem po zmroku, więc słońce nie świeciło w soczewkę. Ze względu na to, że składanie osłony i chowanie obiektywu po jej zamontowaniu do woreczka zmarzniętymi w zimę rękoma było dość irytujące, przestałem ją w ogóle nosić ze sobą, choć na co dzień jestem totalnym wrogiem nieużywania osłon to jednak wygoda wygrała. Osłona jest dobrze spasowana i jej montaż w normalnych warunkach nie jest zbytnio problematyczny, ale jej spore rozmiary nie pomagają przy obsłudze tego i tak pokaźnych rozmiarów szkła. Może jest to jakieś pole do poprawy w wersji G3?.

AF i stabilizacja

Podczas fotografowania w 95% przypadków korzystam ze statywu i ostrze ręcznie, szczególnie że często działam po zachodzie słońca. Podobnie było w przypadku mojej przygody z Tamronem, wykonałem kilka testowych zdjęć z wykorzystaniem autofocusu i nie mam żadnych zastrzeżeń. Mechanizm działa szybko i precyzyjnie również przy fotografowaniu ptaków w locie, dronów czy śmigłowców. Stabilizacja działa moim zdaniem świetnie, na 600 mm dałem radę bez problemu fotografować na 1/160 s co uważam za niesamowite. Możliwe jest też robienie używalnych zdjęć na 1/80 s, a nawet na 1/40 s!! Oczywiście przy tych ekstremalnie krótkich jak na tą ogniskową czasach nie każde zdjęcie będzie wystarczająco ostre, ale z serii 3-5 zdjęć już spokojnie coś wybierzemy. Ze względu na to, że moje testy zawsze przypadały na wietrzne dni zdarzyło mi się korzystać ze stabilizacji w 3 trybie na statywie z bardzo pozytywnymi rezultatami, mogłem naświetlać nawet około 1 s  i zdjęcia były ostre, gdy bez stabilizacji nawet na 1/40 s były poruszone.

Jakość obrazu

Dla mnie jednym z ważniejszych aspektów było to jak obiektyw będzie sobie radził na pełnych 600 mm bez zbytniego przymykania i muszę powiedzieć, że jestem zadowolony, nawet na pełnym otworze centrum kadru jest ostre. Zdjęcia co prawda miękną trochę na bokach i rogach, ale nie dyskwalifikuje to z pewnością nowego Tamrona w moich oczach. Najlepsze rezultaty w całym kadrze uzyskamy przymykając obiektyw do f/11 i taka historia powtarza się właściwie w całym zakresie ogniskowych. Niewielkim wyjątkiem jest najszerszy koniec (150mm) kiedy po przymknięcie już do f/8 daje bardzo dobre rezultaty, a przy f/11 tracimy minimalnie ostrość w centrum kadru ale zyskujemy ostrzejsze rogi. Największą moim zdaniem wadą optyki G2’jki jest winieta. Dxomark podaje, że winietownie w nowym Tamronie jest na poziomie 1,3 EV co jakby nie patrzeć sporą wartością, tu wygrywa poprzednia wersja z „zaledwie” 0,9 EV. Pewnie bardziej skomplikowana konstrukcja optyczna przyczyniła się do gorszego rezultatu wersji G2 w tej materii.

Na szczęście już przymknięcie do f/8 bardzo znacząco niweluje tę wadę przy ogniskowych do 400 mm, bliżej 600 mm jeśli chcemy zupełnie pozbyć się winiety musimy przymknąć obiektyw do f/11.

Załączam do pobrania jpgi w pełnej rozdzielczości z pełnym EXIF jeśli ktoś chce przeprowadzić porównanie samodzielnie. https://1drv.ms/f/s!AvDcDZvM19rxgTw5FlHlflz4-K8j

Obiektyw nie sprawia też problemów przy pracy pod światło.

I teraz moja konkluzja/uzasadnienie dlaczego obiektyw ze mną zostaje.

Choć TAMRON SP 150-600 MM F/5-6.3 DI VC USD G2 nie jest pozbawiony wad, życzylibyśmy sobie mniejszą winietę i lepszą ostrość na 600 mm, ale jak na tak szeroki zakres ogniskowych i elastyczność jaką nam daje w zakresie kadrowania jego optyka jest jak najbardziej w porządku. Zakres 150-600 mm otwiera przed nami zupełnie nowe możliwości kreatywnego podejścia do fotografowanych obiektów. Dla mnie fenomenalne jest to, że stojąc w krzakach nad Wisłą gdzie przy użyciu standardowego obiektywu 70-200 mm dostałbym mało ciekawy chaotyczny kadr na 600 mm mogę wyizolować i uchwycić tylko to co mnie w kadrze interesuje.

_mg_0336

_mg_0336

Możemy tez bez cropowania stworzyć takiego timelapsa w pełnym 4k i jeszcze zostanie nam sporo rozdzielczości na dodanie ruchu kamery w postprodukcji.

Mimo dużych rozmiarów i 2 kg wagi efekty jakie pozwala uzyskać nowy ultra-teleobiektyw Tamrona całkowicie rekompensują trudy dźwigania go, a możliwości jakie daje sprawiają, że zawsze gdy został w domu ze względu na ograniczoną ładowność widziałem wiele potencjalnych kadrów które mógłby nim uchwycić i żałowałem jego nieobecności.

Zawsze pociągała mnie też fotografia dzikiej przyrody i myślę, że ten obiektyw jest świetnym rozwiązaniem na rozpoczęcie przygody z fotografią ptaków.

Dodatkową zaletą dla niektórych będzie zniżka na Plan Fotograficzny Adobe CC, którą znajdziemy w pudełku. Niestety działa ona tylko przy nowej aktywacji planu, nic nam nie da jeśli posiadamy już subskrypcję.

Na koniec chciałbym oczywiście bardzo serdecznie podziękować firmie F.H.FOTO-TECHNIKA za możliwość tak dokładnego przetestowania obiektywu!

Efekty pracy:

Zapraszam też do naszego sklepu z wydrukami zdjęć Warszawy

zdjecia-warszawa-centrum-i-stare-miasto
Zachód słońca z mostu gdańskiego. Iso 100; 205 mm; f/7,1; 1/4s panorama z 5 pionowych kadrów.

zdjecia-warszawa-centrum
Wschód księzyca nad Warszawą z 16 km. Iso 100; 600 mm; f/6,3; 1/25s

zdjecia-warszawa-cetrum-zachod-slanca
PKiN i złota 44 o zachodzie słońca. Iso 100; 600 mm; f/7,1; 4,0s

zdjecia-warszawa-cosmopolitan
Cosmopolitan i Kościół swiętego Augustyna. Iso 100; 500 mm; f/6,3; 15,0 s

zdjecia-warszawa-panorama
Panorama centrum o zachodzie słońca. Iso 100; 213 mm; f/7,1; 26,0s

zdjecia-warszawa-pge-narodowy-pelnia
Wschód księzyca n ad PGE Narodowym. Iso 800; 450 mm; f/6,3; 2,0s

zdjecia-warszawa-pge-narodowy
PGE Narodowy. Iso 100; 600 mm; f/7,1; 15,0s Panorama z 9 poziomych kadrów.

zdjecia-warszawa-pkin-i-zlota-44
Młody księżyc z PKiN i Złota 44. Iso 1000; 600 mm; f/6,3; 1/8 s

Księżycowa Bombka nad Warszawą
Wschód księżyca nad centrum. Iso 100; 200 mm; f/6,3; 2,0 s

zdjecia-warszawa-q22-blekitny
Q22 i Błekitny Wieżowiec o zachodzie słońca. Iso 100; 350 mm; f/6,3, 0,4s

zdjecia-warszawa-wfc-zlota-pkin
Zachód księżyca za iglicą PKiN . Iso 100; 600 mm; f/6,3, 1,0s

zdjecia-warszawa-wsila
Pogłębiarka na Wiśle, Iso 100; 600 mm; f/6,3, 1/160s

zdjecia-warszawa-zachod-slanca-pion
Centrum o zachodzie słońca. Iso 100; 150 mm; f/7,1; 23,0 s

zdjecia-warszawa-zima-wisla
Śryż na Wiśle. Iso 400; 150 mm; f/5.0, 1/15s

zdjecia-warszawa-zima-wisla-panorama
Mroźny dzień. Iso 100; 450 mm; f/7,1,; 1/50s panorama z 7 pionowych kadrów.

zdjecia-warszawa-pkin-zegar
Zegar Milenijny i księzyc. Iso 100; 600 mm; f/6,3; 0,8 s

zdjecia-warszawa-pkin
Zamek Draculi 🙂 Iso 100; 450 mm; f/13; 1/4000 s

Testy obiektywu z renomowanych serwisów testujących sprzęt foto:

Porównanie jakości obrazu wersji G2 z poprzednikiem The Digital Picture

Kompleksowy test wersji G2 The Digital Picture

Test wersji G2 na DxoMark

Test wersji G1 na DxoMark

Wiadomości

Ratusz planuje konkurs na przebudowę Karowej

W drugiej połowie 2024 roku ratusz planuje ogłoszenie konkursu architektonicznego na koncepcję przebudowy ciągu ulicy Karowej od Wisłostrady do Traktu Królewskiego....

Develia prezentuje nową strategię – celem jest roczna sprzedaż ponad 4500 mieszkań

Develia opublikowała nową strategię na lata 2024-2028. Priorytetem dewelopera jest dalszy dynamiczny rozwój w sektorze mieszkaniowym i zwiększenie udziału rynkowego w...

Asfaltowanie drugiej jezdni Gagarina

Coraz bliżej uruchomienia linii tramwajowej na ul. J. Gagarina. W najbliższy weekend, 19-21 kwietnia, drogowcy ułożą ostatnią...

Warszawa walczy z betonozą! Zapowiada kolejne remonty!

Ponad 31 tys. mkw. – tyle betonu usunęły w ubiegłym roku miejskie jednostki i zastąpiły go roślinnością....

LIXA City Gardens z nowymi markami

Restauracja Rico, Ramenownia i salon kosmetyczny Luna Skin – to trzy marki, które dołączyły do grona najemców konceptu retailowego LIXA City...

Letnia Scena Muzyczna Warszawy: 10 koncertów, których nie możesz przegapić

Tego lata Warszawa stanie się ważnym muzycznym punktem Europy, prezentując szeroką gamę koncertów, które łączą klasyczne i nowoczesne brzmienia. Od Taylor...

Polecane

Druga edycja Westfield Good Festival – baw się na koncertach, projektuj meble, odkryj proekologiczne postawy!

Już w czwartek, 18 kwietnia w Westfield Arkadia i Westfield Mokotów rozpocznie się II edycja festiwalu Westfield Good Festival. Na uczestników wydarzenia...

ZEROMAT – WYJĄTKOWA ATRAKCJA W CENTRUM WARSZAWY! POŻEGNAJ PEPSI MAX I OTRZYMAJ DWIE PUSZKI PEPSI ZERO CUKRU

Pepsi zaprasza wszystkich fanów marki do świętowania i powitania Pepsi Zero Cukru. Tuż przy rondzie ONZ, w centrum Warszawy, czekać będzie na nich wyjątkowa...

Konwiktorska Residence – najlepszy adres w sercu Warszawy

Przy Konwiktorskiej 4, zaledwie kilkadziesiąt metrów od Starego Miasta, powstaje kameralny apartamentowiec Konwiktorska Residence. W budynku znajdzie się tylko 78 luksusowych apartamentów....

18. Nationale-Nederlanden Półmaraton Warszawski już w najbliższą niedzielę!

Już w najbliższą niedzielę, 24 marca, w stolicy wystartuje 18. Nationale-Nederlanden Półmaraton Warszawski oraz New Balance Bieg Na Piątkę. Na starcie...

Ruszają zapisy do 3. edycji Wbiegnij na Varso Tower

Sportowi amatorzy i profesjonalni zawodnicy ponownie zmierzą się ze schodami najwyższego budynku w Unii Europejskiej. Dziś od godz. 14:00 biegacze mogą...

Wernisaż najlepszych prac uczestników i zwycięzców Warszawskiego Maratonu Fotograficznego

11 marca 2024 r. odbył się uroczysty wernisaż zdjęć uczestników 4. edycji Warszawskiego Maratonu Fotograficznego, organizowanego przez kawiarnie Green Caffè Nero. Motywem...