Na sześciu przejściach dla pieszych w al. KEN planowana jest budowa sygnalizacji świetlnych. Zielone światło do tych prac dała Rada Warszawy, przyznając dodatkowe środki na tę inwestycję. Budowa świateł to realizacja zaleceń z audytu bezpieczeństwa przejść dla pieszych. W przetargu na dokumentację projektową otrzymano jedną ofertę.
Budowa sygnalizacji świetlnej na przejściach dla pieszych w al. KEN to zalecenia audytu bezpieczeństwa przejść dla pieszych. „Zebry” w al. KEN okazały się najbardziej niebezpiecznymi na terenie Ursynowa, zaś rekomendacją audytorów było wyposażenie przejść w sygnalizację świetlną.
Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa w al. KEN prowadzimy od dłuższego czasu. Niebezpieczne przejście dla pieszych przy ul. Artystów zostało wyposażone w sygnalizację świetlną kilka lat temu. W ubiegłym roku wprowadziliśmy również koordynację sygnalizacji świetlnych pomiędzy Doliną Służewiecką a ul. Płaskowickiej. Sygnalizacja jest ustawiona tak, aby premiować zielonym światłem kierowców jadących z przepisową prędkością. Dodatkowo, przejście w rejonie ul. Telekiego zostało pilotażowo wyposażone w elementy „aktywnego przejścia”. Pozwoliły one na doraźną poprawę bezpieczeństwa – jednak była ona mniejsza niż na innych ulicach gdzie pojawiło się aktywne przejście. Dlatego – zgodnie z zaleceniami audytu brd – podjęliśmy decyzję o budowie sygnalizacji na 6 przejściach wzdłuż al. KEN: w rejonie ul. Koński Jar, ul. Telekiego, ul. Jeżewskiego oraz nr 81 i nr 101. Po zakończeniu prac wszystkie „zebry” wzdłuż tej drogi będą wyposażone w światła.
Najpierw projekt
Pierwszym krokiem do realizacji inwestycji jest przygotowanie kompleksowej dokumentacji projektowej (projekt organizacji ruchu, sygnalizacji świetlnej, projekt elektryczny, projekt drogowy). W przetargu na takie prace otrzymaliśmy jedną ofertę – od firmy Siemens, na kwotę 313 650 tys. zł brutto. Wykonawca zadeklarował też m.in. wykonanie komputerowej symulacji ruchu drogowego.
Dokumenty będą teraz analizowane. Po rozstrzygnięciu przetargu i dopełnieniu niezbędnych formalności, wybrany wykonawca będzie miał 140 dni na realizację zadania. Dokumentacja powinna zawierać m.in. aktualne dane o ruchu kołowym, plan sytuacyjny z organizacją ruchu i rozmieszczeniem sygnalizatorów oraz detektorów dla pojazdów i pieszych, schemat podstawowych faz ruchu, i algorytmy sterowania.
W ramach planowanych prac wszystkie przejścia dla pieszych zostaną wyposażone w nowoczesną instalację sygnalizacyjną wraz z detekcją i skoordynowane (także z istniejącymi światłami). Obniżone będą też krawężniki na przejściach, skorygowana geometria skrzyżowań. Drogowcy wyremontują też chodniki przy skrzyżowaniach.
Po otrzymaniu dokumentacji projektowej ogłosimy przetarg na realizację prac w terenie. Liczymy na to, że roboty uda się zacząć jeszcze w tym roku.