„Syrenka i flisacy” to wspólna nazwa dwóch nowych murali, które powstały na osiedlu Port Żerań zlokalizowanym przy ul. Jana Kowalczyka w Warszawie. Powstawanie prac malarki Ewy Doroszenko było koordynowane przez Fundację Dom Development City Art. Ukończone właśnie murale to zaledwie część założenia artystycznego, jakie artystka ma zrealizować w nowo powstającej przestrzeni miejskiej.
Projekt artystyczny „Syrenka i flisacy” bezpośrednio nawiązuje do lokalizacji powstającego osiedla. Urzekająca bliskość wody, tak niecodzienna w przypadku nowo realizowanych osiedli mieszkaniowych, jej symbolika i siła dzięki pomysłowi artystki zostały podkreślone w dwóch nowo powstałych muralach. Charakterystycznymi elementami dzieł są symbole Warszawy: tytułowa syrenka i flisacy, Wisła i plaże oraz letni zachód słońca. Artystka eksponuje na muralach kręgi wodne, syreni ogon czy nadrzeczny pejzaż. Ewa Doroszenko opracowała swoisty język przekazu, kod graficzny, którego elementy, nawiązujące do modnego teraz malarstwa ściennego lat 60. ubiegłego wieku, składają się w niezwykle charakterystyczne i stwarzające unikalny klimat obrazy.
Murale zapoczątkowują cały cykl prac Ewy Doroszenko na osiedlu Port Żerań. W planie jest powstanie kolejnych murali, obrazów oraz rzeźb w częściach wspólnych inwestycji: wewnątrz klatek schodowych, na elewacjach budynków i otaczającym je terenie.
Przy powstawaniu prac „Syrenka i flisacy” użyto niezwykle trudnej, lecz dającej spektakularne efekty, techniki sgraffito. Jest to jedna z technik dekoracyjnego zdobienia malarstwa ściennego. Jego nazwa, pochodząca od włoskiego słowa graffiare, które oznacza drapać, dokładnie oddaje sposób tworzenia. Znana już w starożytności metoda polega na nakładaniu na siebie co najmniej dwóch warstw tynku różniącego się kolorem. Następnie fragmenty wierzchniej powłoki zostają zeskrobywane, gdy jeszcze się nie utwardziły – odsłaniając pierwszą warstwę. Wykonawcą murali „Syrenka i flisacy” jest Michał Stachyra, również artysta specjalizujący się w malarstwie ściennym, freskach i wspomnianym sgraffito.