Centralny Port Komunikacyjny przedstawił standardy Kolei Dużych Prędkości, opracowane z Instytutem Kolejnictwa i we współpracy z partnerami zagranicznymi. Są one niezbędne do projektowania i budowy tzw. szprych w ramach systemu kolejowego CPK, który będzie spójny z inwestycjami kolejowymi prowadzonymi i planowanymi przez kraje sąsiadujące z Polską.
Standardy pozwolą zapewnić zachowanie jednolitych parametrów technicznych dla linii projektowanych w różnym czasie przez różne podmioty: spółkę CPK, wykonawców dokumentacji projektowej (studiów wykonalności, koncepcji programowo-przestrzennych, projektów budowlanych), firmy budowlane (projekty wykonawcze) i inne instytucje z branży transportowej, w tym spółki Grupy PKP.
Specjalistyczne opracowanie „Standardy techniczne: szczegółowe warunki techniczne dla budowy infrastruktury kolejowej CPK – wytyczne projektowania” po wydrukowaniu liczy 31 tomów
SZPRYCHY CPK A INWESTYCJE KOLEJOWE ZA GRANICĄ
Inwestycje kolejowe CPK wpisują się w priorytety Inicjatywy Trójmorza, która obejmuje 12 krajów UE w regionie Bałtyku, Adriatyku i Morza Czarnego.
- Czechy
Na południe od Polski spółka CPK ściśle współpracuje ze Správą železnic czyli czeskim zarządcą infrastruktury kolejowej. Współdziałanie dotyczy połączeń transgranicznych w standardzie KDP: zarówno Katowice – Ostrawa (szprycha nr 7) i Wrocław – Wałbrzych – Praga (szprycha nr 9).
Dla połączenia transgranicznego z Wrocławia do Pragi CPK i Správa železnic koordynują działania dotyczące prac studialnych (po obu stronach granicy przygotowywane są skoordynowane studia wykonalności, czyli dokumentacja przedprojektowa).
Dla odcinka Katowice – Ostrawa, od ubiegłego roku trwają inwentaryzacje przyrodnicze, a od lipca tego roku prace przygotowawcze w ramach studium wykonalności. Analizy dotyczą też odcinka po czeskiej stronie granicy, a po wykonaniu zostaną Czechom udostępnione. Trasa CPK Katowice-Ostrawa to etap inicjatywy budowy KDPdla Grupy Wyszehradzkiej (V4) zainicjowanej przez rządy krajów Polski, Czech, Słowacji i Węgier. - Kraje bałtyckie
Tzw. Rail Baltica, która prowadzi do Polski ze strony krajów bałtyckich, to transgraniczna trasa kolejowa, będąca elementem transeuropejskiego korytarza transportowego TEN-T. Inwestycja współfinansowana przez UE połączy torem o zachodnim, europejskim rozstawie szyn Warszawę, Kowno, Rygę, Tallinn i Helsinki.
Po polskiej stronie trasa jest elementem tzw. szprychy nr 3 przez Ełk, która jest dostosowywana do standardu dużych prędkości przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Te prace są skoordynowane z działalnością inwestycyjną CPK i wpisują się w docelowy układ sieci kolejowej w Polsce. - Niemcy
Inwestycje kolejowe CPK wpisują się też w sieć szybkich połączeń po zachodniej stronie granicy. Dzięki budowie linii kolejowej nr 85 Warszawa-CPK-Łódź-Sieradz-Poznań o standardzie KDP, czyli fragmentu tzw. igreka, przejazd z Warszawy do Berlina skróci się o ok. 40 minut (dalej z Poznania w stronę Niemiec trasa prowadzi odcinkiem, którego modernizacja jest w gestii spółki PKP PLK).
Linia ta wchodzi w skład transeuropejskiego korytarza transportowego TEN-T Morze Północne – Morze Bałtyckie, a więc zgodnie z założeniami UE, powinna powstać do 2030 roku. - Ukraina
Infrastrukturalne zbliżenie jest też możliwe na wschodzie. Szprycha nr 5 Trawniki-Zamość-Bełżec, dla której spółka CPK zleca obecnie studium wykonalności, prowadzi w rejon przygraniczny. W przypadku zainteresowania strony ukraińskiej, które jest wstępnie deklarowane, możliwa byłaby wspólna transgraniczna inwestycja, w wyniku której linia dużych prędkości zostałaby przedłużona m.in. do Lwowa.
Spółka CPK planuje w ramach 30 zadań inwestycyjnych budowę prawie 1800 km nowych linii kolejowych o standardzie KDP – z prędkością projektową 250-350 km/h (w zależności od odcinka). Te linie mają zostać zrealizowane do końca 2034 r. Dla większości z nich trwają prace przygotowawcze: inwentaryzacje przyrodnicze i studia wykonalności.