Koniec z korkami, brakiem miejsc do parkowania czy wysokimi cenami za paliwo. Scroot – to nowy warszawski System Skuterów Miejskich, działający w modelu sharing economy (ekonomia współdzielenia). Do stolicy dotarła moda na wypożyczanie skuterów, kolejna spółka oferuje tę usługę. Ale stawia wymóg – ze względów bezpieczeństwa skuterami mogą jeździć doświadczeni kierowcy
Chociaż oficjalny start Scroot nastąpił w trakcie długiego weekendu, w systemie zarejestrowało się już kilkuset użytkowników, drugie tyle czeka w kolejce na akceptację operatora systemu. Większość zainteresowanych wypożyczeniem skuterów na minuty to osoby, które szukały ciekawej alternatywy dla samochodów, rowerów czy komunikacji miejskiej, by szybciej przemieszczać się po Warszawie.
– Skutery są pojazdami idealnymi do szybkiego poruszania się po zatłoczonych miastach, zwłaszcza kiedy sporym problemem jest też zaparkowanie auta – wyjaśnia Michał Michalak, prezes spółki będącej właścicielem systemu oraz zarządzającej całym przedsięwzięciem. – Wiele osób nie decyduje się jednak na ich zakup, gdy ze względów finansowych stoją przed wyborem: albo jednoślad, albo samochód dla całej rodziny – dodaje. Ponadto, klimat w Polsce sprawia, że przez trzy, cztery zimowe miesiące korzystanie z nich wymaga sporo wytrwałości. Ale te powody sprawiają, że świetnie wpisują się one w ideę „sharing economy” – użytkowanie bez posiadania. Nasza usługa powstała właśnie z przekonania o tym, że więcej osób będzie jeździć skuterami, gdy nie będą musieli ich kupować – tłumaczy Michalak.
Ma być wygodnie i bezpiecznie
Do końca maja mieszkańcy Warszawy będą mieli do dyspozycji 38 dwuosobowych skuterów oraz 24 strefy wypożyczeń i zwrotów. W nich można rozpocząć i zakończyć przejazd. System nie wymaga natomiast stałych punktów parkowania pojazdów (inaczej niż w przypadku rowerów miejskich) – podróż można rozpocząć z miejsca, w którym znajduje się skuter i zakończyć ją tam, gdzie jest to najwygodniejsze dla kierującego. Większość użytkowników parkuje skutery w pobliżu miejsca zamieszkania lub pracy. Ale to nie koniec zalet. Całą procedurę wynajęcia pojazdu, rozliczenia przejazdu oraz zakończenia korzystania z usługi przeprowadzimy za pomocą aplikacji Scroot, którą można pobrać na urządzenia mobilne ze strony internetowej firmy www.scroot.pl (tam znajduje się także szczegółowa mapa stref) oraz z Google Play.
Oferowane pojazdy to skutery o pojemności silnika wynoszącej 125 ccm. Oznacza to, że do ich prowadzenia konieczne jest posiadanie prawa jazdy jednej z następujących kategorii: A, A1, A2 lub B (w przypadku kat. B – zgodnie z przepisami kodeksu drogowego od co najmniej trzech lat). Przed pierwszą jazdą trzeba zarejestrować się w systemie – również za pomocą aplikacji – i utworzyć indywidualny profil użytkownika, który z kolei musi zostać pozytywnie zweryfikowany.
Operator systemu w trakcie rejestracji użytkownika weryfikuje posiadane uprawnienia, pyta także o doświadczenie w prowadzeniu jednośladów. Dolna granica wieku wynosi 21 lat.
– Konieczność posiadania prawa jazdy wynika z obowiązujących przepisów – mówi Michał Michalak. – Bezpieczeństwo to podstawa. A ponieważ zależy nam na tym, aby korzystanie z naszych skuterów zapewniało poczucie komfortu ich kierowcom oraz innym uczestnikom ruchu, ofertę kierujemy przede wszystkim do osób posiadających odpowiednie doświadczenie. Nie chcielibyśmy także, aby stres odbierał przyjemność z samej jazdy – wyjaśnia. Dla wygody użytkowników każdy pojazd jest też objęty ochroną ubezpieczeniową w zakresie OC, AC i NNW.
Korzystanie ze skuterów rozliczane jest w oparciu o dwa czynniki – przejechany dystans (0,49 zł za kilometr) oraz czas podróży (0,49 zł za minutę). Dodatkowo, jeśli użytkownik planuje przerwę w podróży, ale chce mieć pewność, że nikt w tym czasie nie wypożyczy skutera którym przyjechał, może włączyć funkcję „pauzy”. Wówczas naliczana jest opłata w wysokości 0,09 zł za minutę.
Spółka planuje wprowadzić specjalny cennik dla stałych klientów.
Scroot to kolejna firma, która oferuje mieszkańcom Warszawy możliwość wypożyczenia tych pojazdów na minuty. W marcu ruszyła pierwsza w Polsce wypożyczalnia ekologicznych skuterów Blinkee, napędzanych silnikiem elektrycznym. W kwietniu miejską sieć najmu skuterów powiększyła spółka Jeden Ślad. Na razie wypożyczalnie działają tylko w stolicy, ale firmy już zapowiadają, że chcą swoim zasięgiem objąć inne miasta.