REDAKCJA

REKLAMA

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Ryanair wyśmiewa PiS-owskie lotniska w Radomiu i CPK

Strona główna Infrastruktura Ryanair wyśmiewa PiS-owskie lotniska w Radomiu i CPK

Szef tanich linii Ryanair Michaela O’Leary’ego jest przeciwny inwestycjom lotniskowym rządu PiS. Irlandzki przewoźnik porównuje inwestycję CPK do „zamku na piasku” i proponuje nazwę „Lotnisko Bitcoin”.

 CPK stara się zachować spokój i odpiera zarzuty irlandzkiego przewoźnika, który wyśmiał plany budowy CPK nazywając inwestycję „zamkiem na piasku”.

Co do celowości wydatków z pieniędzy publicznych i opłacalności inwestycji, to istnieje temat-rzeka: dopłat do działalności Ryanaira przez porty lotnicze i tzw. umów marketingowych zawieranych przez porty lotnicze z tym przewoźnikiem. Nie czas i miejsce, żeby temat rozwijać, ale jak zauważył dziś prezes CPK Mikołaj Wild: „W odróżnieniu od Ryanair CPK nie uzyskał nigdy nielegalnej pomocy publicznej. Zamiast rezygnacji z CPK polscy podatnicy powinni zaoszczędzić, rezygnując zdotowania lotów Ryanair z portów regionalnych”.

Ryanair napisał w swoim oświadczeniu: „CPK mówi jedynie we własnym imieniu, nie ma pasażerów, nie ma też klientów”. Ile w tym prawdy? Otóż spółka CPK konsultuje planowany układ infrastruktury, wygląd i rozwiązania funkcjonalne lotniska ze stu kilkudziesięcioma podmiotami z różnych branż, w tym – co warte podkreślenia – także z linią Ryanair, która jako jedna z wielu uczestniczy w organizowanych przez spółkę CPK spotkaniach w ramach Komitetu Konsultacyjnego ACC.

W oświadczeniu czytamy: „Ryanair nie będzie korzystać z CPK, podobnie jak, naszym zdaniem, nie uczyni tego LOT, ani żadna rozsądna linia lotnicza.” Oczywiście, szanujemy wybór Ryanaira. Co do obecności na CPK innych linii, to np. w imieniu LOT zasadniczo powinien wypowiedzieć się LOT, a nie Ryanair, który jest dla tej linii konkurentem realizującym zupełnie inny model biznesowy. Według naszych informacji – chociaż oczywiście irlandzki przewoźnik może sądzić, że wie lepiej – CPK szykowane jest jako lotnisko przesiadkowe, którego głównym przewoźnikiem  będzie LOT, a jednocześnie będzie ono dostępne dla wszystkich zainteresowanych linii.

Przedstawiciele Ryanair piszą: „Pozostałe 25 miliardów oszczędności należy zainwestować w polskie szpitale i polskie szkoły z korzyścią dla polskich obywateli, polskich lekarzy, polskich pielęgniarek i polskich nauczycieli”. Troska irlandzkiego przewoźnika o polski system ochrony zdrowia i edukacji jest wzruszająca, ale nie wydaje się szczera. Bardzo ważna informacja jest taka, że rezygnując z budowy CPK, nie uda się uzyskać góry pieniędzy, która można by przeznaczyć na inny cel. Źródła finansowania w najbliższych latach to bowiem: skarbowe papiery wartościowe, które nie obciążają bieżących wydatków państwa, finansowanie komercyjne (dla części lotniskowej) i dedykowane środki UE (część kolejowa).

W swojej odpowiedzi Ryanair „zaleca, żeby polski rząd przestał marnować pieniądze na lotnisko CPK”. Z całym szacunkiem dla irlandzkiego giganta, który rozdaje karty w europejskim pasażerskim segmencie lowcostowym: linia lotnicza może zalecać swoim załogom, np. jaki mają zabrać dodatkowy zapas paliwa i ile zdrapek loterii sprzedać na pokładzie, a nie polskiemu rządowi, jak ustalać wydatki inwestycyjne. Prawda jest taka, że Ryanair myśli wyłącznie o własnym modelu biznesowym point-to-point, który całkowicie rozmija się z ideą hubu, czyli CPK.

Następne stwierdzenie z oświadczenia: „Lotnisko CPK – zamek na piasku w szczerym polu będzie kolejną poważną nieudaną inwestycją, podobnie jak terminal Brandenburg w Berlinie”. Powtarzamy, że żadnej analogii z Berlinem-Brandenburg nie ma. CPK to port przesiadkowy, a Berlin point-to-point. Niemieckie huby są we Frankfurcie i Monachium, a nie w Berlinie. Co do prowadzenia inwestycji, to wyciągamy wnioski z niemieckiego przebiegu wydarzeń i przedsięwzięliśmy kroki, żeby uniknąć berlińskiego scenariusza.

Wypowiedź prezesa Ryanaira krytyczna wobec CPK, odpowiedź CPK dla przewoźnika, kolejne trzy grosze Ryanaira, sprostowanie nieprawdziwych tez i riposta CPK… Ryanair nie przedstawił w swojej ostatniej wypowiedzi merytorycznych argumentów, więc jako CPK niniejszym kończymy wymianę zdań. Apelujemy do Ryanaira, żeby zakończyć słowny ping-pong, rozstać się w szacunku i zająć się wyzwaniami, których zarówno inwestor lotniska, jak też przewoźnik mają przed sobą bardzo wiele.

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

Wiadomości

KOLEJNA SZKOLNA ULICA W WARSZAWIE BEZ SAMOCHODÓW

Od poniedziałku, 9 września, przy Szkole Podstawowej nr 23 na ochockiej ulicy Mikołaja Reja zaczęła funkcjonować kolejna w Warszawie „szkolna ulica”....

Energooszczędna Dolina Szwajcarska w Warszawie

E.ON Polska w ramach Zielonego Funduszu dla Warszawy już po raz kolejny wspiera inicjatywę miejską. Wspólnie z Zarządem Zieleni m.st. Warszawy...

DALI CYBERNETICS – Immersyjna podróż w głąb genialnego umysłu Salvadora Dalí

Od surrealizmu do sztucznej inteligencji – pod tym krótkim, choć niezwykle pojemnym hasłem, 13 września, w piątek, przestrzeń immersyjna Art Box Experience otwiera pierwszą w Polsce wystawę...

Osiedle Heimstaden Żupnicza w Warszawie w pełni wynajęte

Wszystkie mieszkania zrealizowane w ramach osiedla Heimstaden Żupnicza na warszawskiej Pradze-Południe znalazły już najemców. W ostatnich miesiącach klientom udostępnionych zostało niemal 400...

Instytut Francuski przeniesie się do The Bridge

Działający w Polsce od niemal 100 lat Instytut Francuski zdecydował się na zmianę swojej warszawskiej siedziby. Stanie się nią zabytkowy budynek...

Wola Vert – nowy projekt mieszkaniowy autorstwa APA Wojciechowski Architekci dla Ciril Polska.

Pracownia APA Wojciechowski otrzymała prawomocne pozwolenie na budowę ekskluzywnej inwestycji mieszkaniowej, zlokalizowanej przy ulicy Przyokopowej 5, niedaleko centrum biznesowej dzielnicy...

Polecane

IL DIVO w Polsce: Wyjątkowy Jubileuszowy Koncert w Warszawie

Międzynarodowy kwartet wokalny IL DIVO, z okazji swojego 20-lecia, wystąpi na żywo w Polsce. Koncert odbędzie się 22 września w PreZero...

Najważniejszy festiwal twórców wizualizacji już jesienią w Warszawie

Trzy dni dyskusji, prezentacji i warsztatów wokół najnowszych i najbardziej znaczących zagadnień w świecie wizualizacji architektonicznych (i nie tylko). Na początku...

Zabytkowa hala zagrożona rozbiórką. To tu powstał kultowy Fiat 125 p!

Jesienią pisaliśmy o zabytkowych halach dawnej fabryki FSO, w których powstawał fiat 125 p. Ten kultowy samochodów Jesienią pisaliśmy o zabytkowych...

Warszawski Maraton Fotograficzny. Ruszyły zapisy do 5. edycji największego polskiego fotomaratonu

Kolejna odsłona Warszawskiego Maratonu Fotograficznego organizowanego przez Green Caffè Nero odbędzie się 14 września 2024 roku. Uczestnicy będą mieli do wykonania 8...

Politycy! Nie zabijajcie polskich mediów!

Polskie media są ważną częścią życia każdego z nas - wszystkich żyjących, mieszkających i pracujących w Polsce.Politycy! Nie zabijajcie polskich mediów!Polskie media...

Jakie są ceny biur na wynajem w topowych lokalizacjach w Warszawie?

Przy wyborze lokalizacji trend jest niezmienny od lat, bowiem wśród najchętniej wybieranych dzielnic biurowych w Warszawie są Wola i Śródmieście. Świadczy o...