Muzeum Polskiej Wódki powstanie w rewitalizowanym Centrum Praskim Koneser przy ul. Ząbkowskiej, dawnej Warszawskiej Wytwórni Wódek. Dzięki tej inwestycji Praga zyska kolejny przyciągający turystów punkt na mapie.
16 maja została podpisana umowa najmu, na mocy której Muzeum Polskiej Wódki powstanie w zrewitalizowanym XIX-wiecznym budynku dawnej Rektyfikacji na terenie Centrum Praskiego Koneser. Jest to wynik doświadczeń i strategii działania Grupy Pernod Ricard, której najważniejsze marki mają swoje muzea: whiskey Jameson w Dublinie, Beherovka w Karlowych Varach, Beefeater w Londynie, rum Havana Club na Kubie, szampan Mumm w Reims , koniak Martell w Cognac i wiele innych. Najwyższy czas, aby Polska Wódka, w tym marki ikony – Wyborowa, Luksusowa, znalazła miejsce godne pokazania jej bogatej, ponad 600-letniej historii oraz tradycji jej wytwarzania – mówi Guillaume Girard-Reydet, prezes Wyborowa S.A. /Pernod Ricard Polska.
Muzeum wpisze się w inwestycję Centrum Praskie Koneser realizowaną przez BBI Development i Grupę Liebrecht & wooD, którego projekt obejmuje adaptację zabytkowych postindustrialnych budynków fabrycznych dawnej wytwórni wódek i powstanie nowoczesnych obiektów harmonijnie wpisujących się w zabytkową tkankę. Już powstaje tu część mieszkalna i niedługo zaczną powstawać przestrzenie handlowe, usługowe oraz biurowe. To będzie istotny fragment tkanki Warszawy z 342 mieszkaniami (loftami i soft loftami), ponad 28 tysiącami metrów kwadratowych powierzchni handlowej, na których powstaną butiki, restauracje, punkty usługowe, oraz 22 tysiącami metrów kwadratowych powierzchni biurowej.
To prawda, że Warszawa przedzielona rzeką przypomina serce, w którym jedna komora ma zadyszkę. Inwestycje związane z kompleksem Konesera, budową II linii metra sprawią, że za kilka lat Praga odmieni się całkowicie. Tego, co tu się stanie, nie nazywamy już „projektem”. Ta inwestycja to realna rewitalizacja dzielnicy – mówi Marc Lebbe, Dyrektor Zarządzający Grupy Liebrecht & WooD .
Jak będzie wyglądało Muzeum Polskiej Wódki? Opracowanie stałej ekspozycji jest poddane otwartemu konkursowi organizowanemu we współpracy z SARP. W skład jury konkursu, którego szczegóły zostaną podane wkrótce, wejdą zarówno architekci, przedstawiciele Pernod Ricard Polska, Stowarzyszenia Polska Wódka, jak i reprezentanci świata kultury. Ekspozycja ma być nowatorska, interaktywna i angażująca odbiorców. Muzeum ma być gotowe w 2017 roku, kiedy to przypada 120-lecie Konesera.
Polska wódka to jedna z najbardziej rozpoznawalnych na świecie polskich marek. To także jeden z naszych flagowych produktów eksportowych i nieodłączny element dziedzictwa narodowego. Dzięki ponad 600-letniej historii i tradycji wytwarzania stała się jednym z naszych symboli. Szkoci mają muzea whisky, Francuzi koniaków i szampana, nadszedł czas, by Polacy także zaczęli chwalić się swoim narodowym trunkiem. Stąd inicjatywa Pernod Ricard pod patronatem Stowarzyszenia Polska Wódka, by stworzyć w Koneserze Muzeum Polskiej Wódki – tłumaczy Andrzej Szumowski Prezes Stowarzyszenia Polska Wódka.
Aleksandra Łogusz