Budowa Nowej Rotundy idzie w ekspresowym tempie. Budowlańcy kończą prace nad pokryciem dachu pawilonu. Dzięki czemu charakterystyczna bryła budynku powróciła do panoramy Warszawy.
Zakończył się montaż elementów konstrukcyjnych antresoli – kondygnacji 1 piętra. Na szkielet Rotundy złożyły się: 21-tonowy słup o wysokości ponad 13,5 m, 13 podziemnych słupów obwodowych o wysokości 3,5-4 m oraz 48 słupów naziemnych, których wysokość wyniesie 11-13 m. Aktualnie trwa montaż pokrycia dachu.
Całość utworzyła charakterystyczny dla Rotundy „wężyk generalski”. Konstrukcja stalowa Nowej Rotundy będzie ważyła ponad 500 ton. Budowlańcy pracują nad żelbetową konstrukcją stropu antresoli, zaawansowane są prace nad konstrukcją dachu. Prawdopodobnie na przełomie marca i kwietnia rozpocznie się montaż szklanej elewacji. Trzeba przyznać, że budowa Nowej Rotundy postępuje w błyskawicznym tempie.
Proces kompleksowej rewitalizacji Rotundy poprzedziły konsultacje społeczne i konkurs architektoniczny Changing The Face 2013 Rotunda Warsaw.
Zwycięzcą konkursu zostało polskie biuro projektowe Gowin&Siuta z Krakowa. Projekt spełnił wszystkie postawione w konkursie kryteria, utrzymując formę budynku Rotundy wierną oryginałowi w zakresie kontekstu, rozwiązania nowej przestrzeni i jej charakteru. Warto podkreślić, że pierwszy raz w historii konkursu zwycięski projekt jest realizowany.
Generalnym wykonawcą inwestycji została polska spółka NDI SA.
Nowa Rotunda przywraca unikalne walory pierwotnego projektu budynku, wzbogacając go o nowoczesne rozwiązania, z uwzględnieniem oczekiwań zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych. Funkcje bankowe w zrewitalizowanym budynku Rotundy zostaną zlokalizowane na parterze i w podziemiu. Przestrzenią publiczną będzie „Salon Miejski” obejmujący pierwsze piętro budynku. Ponad 500 m2 umożliwi realizację złożonych przez mieszkańców Warszawy pomysłów, takich jak m.in.: multimedialny punkt informacji, miejsce odpoczynku – spotkań, galeria sztuki, kawiarnia.
Prace budowlane rozpoczęto w lutym 2017 r. Rozbiórka starej konstrukcji trwała do sierpnia 2017 r. Następnie, przeprowadzono wykopy oraz budowę podziemnych kondygnacji (we wrześniu podpisano akt erekcyjny i wmurowano kamień węgielny). W styczniu 2018 r. zakończono stan „0” inwestycji.
Zdjęcia Jakub Jurkowski/ Light at Night