Mimo zimowej aury prace na budowie trzech nowych przystanków oraz stacji techniczno-postojowej (STP) na zachodnim odcinku drugiej linii metra w Warszawie trwają bez zakłóceń. Na placach budowy można już zobaczyć pierwsze elementy infrastruktury, takie jak konstrukcje schodów czy sterownia ruchu pociągów. Pod ziemią tunele konsekwentnie drążą tarcze TBM Anna i Krystyna, które realizują kolejne etapy swojej misji.
Tunele w budowie
Tarcza TBM Anna drąży tunel od Karolina do stacji Lazurowa, mając za sobą ponad połowę trasy. Dotychczas ułożono ponad 1,1 tysiąca tubingów, a Anna wydrążyła już 1800 metrów tunelu, znajdując się obecnie 700 metrów za stacją Chrzanów. Równolegle Krystyna, druga tarcza TBM, pokonała 1200 metrów i ułożyła ponad 750 tubingów.
Stacje na trasie
Na stacji Chrzanów betonowane są ściany wyjść, słupy konstrukcyjne i schody prowadzące z podziemnych poziomów na powierzchnię. Prace posuwają się również na przystanku Lazurowa, gdzie zakończono budowę ścian szczelinowych i płyty dennej. Obecnie trwa wznoszenie słupów konstrukcyjnych. Na stacji Karolin zrealizowano większość prac przy konstrukcji obiektu, w tym elementy znajdujące się pod ulicą Połczyńską i w komorze rozjazdów.
Stacja techniczno-postojowa (STP) Karolin
Na terenie STP Karolin, gdzie w przyszłości będą serwisowane pociągi, prace są mocno zaawansowane. Ukończono przebudowę linii wysokiego napięcia, co pozwoliło kontynuować budowę kolejnych obiektów. Na miejscu widać już konstrukcję nastawni – wieży, z której będzie sterowany ruch pociągów. W budynkach postępują prace wykończeniowe, w tym malowanie i układanie glazury. Na terenie stacji ułożono dotychczas 30 proc. rozjazdów i 12 proc. torów.
Finansowanie i terminy
Budowa ostatniego odcinka zachodniego odcinka II linii metra, liczącego prawie 4 km długości, jest finansowana m.in. ze środków unijnych. Metro Warszawskie otrzymało na ten cel ponad miliard złotych, a całkowity koszt projektu wynosi ponad 3 miliardy złotych. Nowy odcinek, obejmujący trzy stacje pasażerskie (Karolin, Chrzanów, Lazurowa), dwie wentylatornie szlakowe oraz STP Karolin, ma zostać ukończony w 2026 roku.
Budowa postępuje zgodnie z harmonogramem, a efekty pracy są coraz bardziej widoczne, co przybliża mieszkańców Warszawy do korzystania z nowego fragmentu podziemnej kolei.