Plac Teatralny może być bez samochodów

 

Plac Teatralny był niegdyś jedną z głównych przestrzeni publicznych przedwojennej Warszawy. Zmiany, które zaszły po wojnie oraz gwałtowny rozwój motoryzacji, spowodowały, że obecnie to wspaniałe, monumentalne miejsce służy głównie jako parking samochodowy. Nasz projekt przedstawia możliwą ścieżkę zmian i rozwoju tego miejsca.

Głównym celem i marzeniem jest stworzenie wysokiej jakości przestrzeni publicznej oraz przywrócenie pieszym jak największej powierzchni placu. Obecnie aż 70% powierzchni przeznaczone jest na drogi i parkingi. Według projektu proporcje te zmieniają się całkowicie – aż 80% placu jest dostępne dla pieszych. Na placu zaprojektowane zostały elementy małej architektury połączonej z krajobrazem – roślinnością niską, wysoką oraz wodą. Kilkanaście typów obiektów wykorzystanych na placu podnosi jego funkcjonalność i atrakcyjność. Poza grupami roślin i drzew oraz zbiornikami z wodą i fontannami, na placu znalazłyby się także siedziska, stojaki na rowery czy stoliki. Centralna część placu pozostałaby pusta, tworząc odpowiednie podejście do gmachu Teatru Wielkiego, a także umożliwiając organizację plenerowych wydarzeń, takich jak koncerty, gale, pokazy mody czy targi. Projekt zakłada także wprowadzenie dostępnych usług miastotwórczych – sklepów, galerii, kawiarni i restauracji – we wszystkich możliwych lokalach przy placu. Zmiany dotyczyłyby głównie północnej pierzei placu – wzdłuż ulicy Senatorskiej oraz wschodniego skrzydła gmachu Teatru.

 

06_wiz3.jpg_845x0

 

 

Estetyka placu

Naszym założeniem było zaprojektowanie placu prostego, współczesnego oraz funkcjonalnego. Jednolita, jasna, kamienna posadzka pokrywa cały plac wraz z drogami i ścieżkami rowerowymi. Podkreśla to nadrzędną rolę pieszego użytkownika przestrzeni publicznej – wymusza też spowolniony ruch i wzmożoną uwagę kierowców. Jedynymi akcentami na popielatej płaszczyźnie są czarne detale – latarnie, niezbędne słupki, kraty czy śmietniki. Plac jest pozbawiony historyzującego detalu. Naszym zdaniem niepotrzebnie konkurowałby on z monumentalną zabudową. Zieleń i woda tworzą miejsca do odpoczynku i podkreślają ciągi otaczających ulic.

Komunikacja

Projekt zakłada przebudowę istniejącej siatki komunikacyjnej. Zdecydowanie zmniejszona powierzchnia dróg oraz przeniesiony pod ziemię dwukondygnacyjny parking sprawiają, że plac Teatralny z miejsca przelotowego staje się miejscem docelowym. Mieszkańcy i turyści mogliby przybywać tutaj, aby spędzić czas, odpocząć, zrobić zakupy, pójść do teatru. W tym celu rozwinięta też została sieć ścieżek rowerowych i miejsc do parkowania. Równa posadzka oraz jednolita nawierzchnia placu ułatwiają także okazyjne zamknięcie ulicy Senatorskiej i potencjalne zagospodarowanie całego placu.

 

Nina Wójcicka – Architekt, dyplom WAPW w 2009 roku.

Aleksander Krauze – Architekt, dyplom WAPW w 2009 roku.

www.futuwawa.pl

Możesz śledzić nasze relacje na Twitterze.nw57

Jesteśmy też na Facebooku. Dołącz do nas, dziel się opiniami.

 

 

01_plan.jpg_845x0

 

 

 

00_wiz1.jpg_845x0

 

03_wiz2.jpg

 

 

 

 

GALLERYWARSAW

Portal o sztuce, modzie i rzemieślniczych outsiderach, zgłębiający najciekawsze zjawiska na scenie twórczej. Łączy współczesne trendy z klasyką, przenikając kulturę wysokiej sztuki z nurtami alternatywnymi. Portal oferuje artykuły, wywiady i relacje z wystaw, promując niezależnych artystów o wyjątkowych stylach i podejściu do tworzenia – od awangardowych obrazów po ręcznie szyte buty.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Wiadomości

Polecane

Archicom daje przykład ekourbanizmu budujące Stację Wola i dobrostan jej mieszkańców

0
Jedni chcą mieszkań z dala od miejskiego zgiełku, inni pragną mieć sklepy, usługi, szkoły i pracę w perspektywie krótkiego spaceru lub kilkuminutowej podróży komunikacją...
×