Poprawa bezpieczeństwa na drogach, dostępności i stanu technicznego infrastruktury drogowej to priorytety Zarządu Dróg Miejskich na 2020.
Rok 2020 będzie kolejnym, w którym bardzo duży nacisk drogowcy położą na poprawę bezpieczeństwa na drogach. W tym roku zakończy się audyt bezpieczeństwa przejść dla pieszych – kontrolę przejdzie 1093 przejść w sześciu ostatnich dzielnicach (Białołęka, Rembertów, Ursus, Wesoła, Wilanów, Wola). W ten sposób wszystkie zebry będą objęte audytem. Jego rekomendacje służą do ułożenia listy najpilniejszych inwestycji.
W 2020 r. na ten cel ZDM otrzymał dodatkowe 20 mln zł. Dzięki temu zaplanowano realizację kilkunastu sygnalizacji świetlnych (staną one m.in. na ul. Kijowskiej, al. Krakowskiej, ul. Kajki i ul. KOR). Powstaną nowe ronda m.in. na ul. Kadetów u zbiegu z ul. Poprawną i H. Łasaka. Przygotowywana jest również przebudowa ul. Sokratesa, na której po zmianach ma być znacznie bezpieczniej.
Rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo pieszych są planowane również na innych ulicach, np. na ul. Roentgena czy na Gocławiu. Ciąg ulic J. Meissnera – gen. R. Abrahama – W. Umińskiego czekają zmiany w organizacji ruchu poprawiające bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ulicy: m.in. wytyczenie pasów rowerowych, miejsc postojowych i wprowadzenie rozwiązań bezpieczeństwa ruchu drogowego. Prace są efektem głosowania mieszkańców w budżecie obywatelskim.
W tym roku ZDM planuje modernizację oświetlenia trzynastu ulic w ramach programu „SOWA – oświetlenie zewnętrzne” – dzięki niemu wymienimy niemal tysiąc latarń na nowe, z ledowym źródłem światła. Kolejne przejścia dla pieszych zyskają doświetlania – w sumie ponad 200 lokalizacji.
W 2020 r. drogowcy rozpoczną program „Bezpieczna Szkoła”. Jego celem będzie kompleksowa poprawa warunków dojścia do szkoły i bezpieczeństwa drogowego w pobliżu placówek.
Poprawiamy dostępność
Jedną z największych inwestycji będzie przebudowa al. Jana Pawła II. Odcinek między rondem ONZ a ul. Nowogrodzką zyska drogę rowerową, nowe chodniki i szpalery drzew. Na rondzie Czterdziestolatka powstaną naziemne przejścia dla pieszych.
W związku z budową metra trwają prace związane z przebudową ul. Górczewskiej. Oprócz samego obszaru stacji, modernizacja obejmuje odcinek od ul. Syreny do ul. Tyszkiewicza, a także od wiaduktu kolejowego do al. Prymasa Tysiąclecia. Jezdnia i chodniki na obu odcinkach będą wyremontowane. Powstają również nowe miejsca postojowe i zieleń.
Nowe oblicze ma zyskać również pl. Na Rozdrożu. Drogowcy chcą wybudować windy na przystanki autobusowe, przebudowę peronów przystankowych, wyznaczenie nowych przejść dla pieszych i poprawę przesiadek w tym ważnym węźle komunikacyjnym.
Metamorfozę przejdzie pl. Pięciu Rogów u zbiegu Chmielnej, Szpitalnej i Zgody.Ruch kołowy zostanie ograniczony, przybędzie zieleni i małej architektury.
Przebudowy i remonty
W 2020 r. zaplanowane zostały remonty dwóch obiektów mostowych. Wiadukt ul. Ostrobramskiej nad al. Stanów Zjednoczonych czeka kompleksowa modernizacja. Do remontu idzie również most ul. Białołęckiej nad Kanałem Żerańskim.
Nową nawierzchnię zyskają ruchliwe skrzyżowania: rondo de Gaulle’a, rondo Szczepańskiego „Ziutka” czy skrzyżowanie Marszałkowskiej z Królewską. Większy zakres prac przewidujemy na ul. Chełmżyńskiej, gdzie przebudowa będzie powiązana z budową kanalizacji deszczowej przez MPWiK.
Remont przejdą chodniki na kilkunastu ulicach, w tym na ul. Pięknej, Mazowieckiej, Skierniewickiej, Odyńca i Idzikowskiego. Nowe drogi dla rowerów mają powstać m.in. na ul. Marszałkowskiej (od ul. Świętokrzyskiej do ul. Widok). Wiele odcinków będzie wybudowanych dzięki głosom mieszkańców w budżecie obywatelskim: wzdłuż ul. Powstańców Śląskich, Domaniewskiej, Bora-Komorowskiego czy Doliny Służewieckiej. Budżet obywatelski przeznaczymy też na zakup i montaż 90 wiat dla rowerów przy szkołach.
Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.