Jeśli nie teraz, to już nigdy! Aktywiści Miasto jest Nasze nawołują do budowy stacji kolejowej PKP Bracka rondzie De Gaulle’a miałaby powstać po to, by usprawnić ruch w Warszawie. Niebawem ruszy remont linii średnicowej.
Skąd pomysł na budowę nowej stacji? Zwłaszcza, że niemal obok postulowanej stacji Warszawa Bracka znajdują dworce: Warszawa Centralna, Warszawa Śródmieście oraz stacja Warszawa Powiśle. Aktywiści przekonują, że to jedyna okazja do tego, żeby wybudować nową stację, bo PKP właśnie przymierza się do remontu linii średnicowej.
Linia średnicowa ma już prawie 100 lat
Linia średnicowa została otwarta w 1934 roku łącząc ze sobą stacje: Warszawa Wschodnia i Zachodnia była wówczas bardzo nowoczesnym rozwiązaniem. Dziś po prawie 100 latach wymaga ona pewnych przekształceń by mogła lepiej służyć mieszkańcom Warszawy i jej aglomeracji.
Jak przekonują aktywiści: Stacja Warszawa Bracka/de Gaulle’a – „Śródmieście-bis” – to najbardziej oczekiwana stacja w Warszawie, co pokazuje analiza przygotowana na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego w 2007 roku. Ze stacji Warszawa Bracka/de Gaulle’a korzystałoby tyle pasażerów co ze stacji Warszawa Śródmieście. Nie ma się co dziwić tuż obok jest zagłębie miejsc pracy w ministerstwach, BGK, ARP, NBP, GPW, Nowy Świat, pl. Trzech Krzyży, Chmielna, przystanki autobusowe i tramwajowe. Budowa tej stacji była nawet wpisana w Studium Zagospodarowania Przestrzennego (SUiKZP).
Jej budowa jest dość dużym wyzwaniem technicznym. Najlepszą lokalizacją dla stacji Warszawa Bracka/de Gaulle’a jest odcinek al. Jerozolimskich między ulicami Bracką i Nowy Świat. Można także rozważyć budowę stacji na wschód o ul. Nowy Świat, przed dawnym Domem Partii. Jest tam więcej miejsca, a dostępność stacji byłaby porównywalna z wariantem między Bracką a Nowym Światem.
Co istotne, budowie stacji Warszawa Bracka/de Gaulle’a musi towarzyszyć przesunięcie stacji Warszawa Powiśle, gdyż stacje te byłyby zbyt blisko siebie. Jest to stacja bardzo ciekawa architektonicznie, także ze względu na wkomponowanie w Skarpę Warszawską. Niestety jej lokalizacja mimo, że malownicza to jest jednak mało funkcjonalna.
Po wybudowaniu nowej stacji przy Nowym Świecie na obszarze Śródmieścia stacje na Linii Średnicowej byłby rozmieszczone co 700-800 m. Zapewniłoby to bardzo dobrą obsługę transportową tej dzielnicy. Ponadto wybudowanie stacji Warszawa Bracka/de Gaulle’a częściowo odciążyłoby najbardziej obleganą warszawską stację, czyli Warszawę Śródmieście, co również pokazuje analiza przygotowana na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego w 2007 roku.
Taka okazja jak remont linii średnicowej zdarza się raz na pół wieku. Koszt budowy stacji Warszawa Bracka oszacowano na 200-300 milionów zł.